1.
ΤΙΤΛΟΣ: « Τα καραβάκια αρμενίζουν στο στενό
του Ευρίπου»
®Δημιουργός : Ηλιοδρομίτη
Ελένη, Δασκάλα Π.Ε 70, Δημοτικό σχολείο Νέας Λαμψάκου, Α΄ τάξη.
®Γνωστική περιοχή: Το σενάριο αφορά στο γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας της Α΄ τάξης,
ενότητα 7η «Καράβια».
®Θέμα: Τα
καραβάκια αρμενίζουν στο στενό του Ευρίπου.
Είναι συμβατό με το
Δ.Ε.Π.Π.Σ και το Α.Π.Σ, αφού ο κεντρικός άξονας του σεναρίου αφορά σε ενότητα
που διδάσκεται στην Α΄ τάξη του Δημοτικού σχολείου, ενότητα 7η με
μια προέκταση στην πόλη της Χαλκίδας.
? Καινοτομίες:


















? Προστιθέμενη αξία:
Η χρήση όλων των παραπάνω καινοτομιών
κρίνεται απαραίτητη από τους μαθητές στη διεξαγωγή του συγκεκριμένου σεναρίου
διδασκαλίας, γιατί μέσα απ’ αυτές:








? Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα:





Ο εκπαιδευτικός πρέπει να ενισχύει,
να συμβουλεύει και να προτρέπει τους μαθητές να τολμούν, να εκφράζονται ελεύθερα
και να πειραματίζονται. Επίσης να ενισχύει τους μαθητές να εξωτερικεύουν τα
συναισθήματά τους, τις ανάγκες και τις ανασφάλειές τους. Θα πρέπει ο δάσκαλος
να δώσει αρχικά κάποιες εξηγήσεις για το πώς δουλεύουμε στους Η/Υ κυρίως στους
αδύναμους μαθητές, έτσι ώστε να νιώσουν πιο άνετα απέναντι στους υπόλοιπους.
Τέλος θα πρέπει να δίνονται κάποιες συστάσεις για δίκαιη κατανομή χρόνου ώστε
να έχουν τη δυνατότητα όλοι οι μαθητές στις ομάδες να συμμετέχουν στις
διαδικασίες.
? Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται
στους μαθητές της Α΄ τάξης αλλά
με κάποιες αλλαγές μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μεγαλύτερη τάξη όπως στη Β΄,
Γ΄
? Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 12 διδακτικές ώρες.
? Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν την τάξη τους με τον Η/Υ και τον
προτζέκτορα αλλά και το εργαστήριο πληροφορικής (διαθέτει 8 Η/Υ) για κάποιες
δραστηριότητες.
? Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν να χρησιμοποιούν το
ποντίκι και το πληκτρολόγιο ώστε να μπορούν να συμπληρώσουν κάποιες ασκήσεις.
Να εξοικειωθούν με τις γραμμές εργαλείων για να χρησιμοποιούν κάποια στοιχεία
από εκεί για τη διεξαγωγή των ασκήσεων. Να γνωρίζουν το πρόγραμμα ζωγραφικής ( Tux Paint). Ως προς τη συγκεκριμένη ενότητα να γνωρίζουν να βάζουν τα ουσιαστικά – ρήματα
στον πληθυντικό αριθμό, να χρησιμοποιούν σωστά τα σημεία στίξης, καθώς επίσης
και τη λειτουργία του τονισμού. Απαραίτητη είναι και η γνώση της αλφαβήτας ώστε
οι μαθητές να μπορούν να βάλουν κάποιες λέξεις στη σωστή αλφαβητική σειρά. Η
ευχέρεια στην ανάγνωση παίζει πρωτεύοντα ρόλο για την κατανόηση των κειμένων
καθώς και για την κατανόηση και ορθή ολοκλήρωση των ασκήσεων. Τέλος απαραίτητο
είναι τα παιδιά να συντάσσουν ένα
κείμενο και να ολοκληρώνουν σωστά τις σκέψεις τους.
? Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:
Ø 8 Η/Υ
Ø Φορητός Η/Υ
Ø Ηχεία
Ø Προβολέας( προτζέκτορας)
Ø Εκτυπωτής
Ø Χάρτης
Ø Χαρτιά και μαρκαδόροι
Ø Τέμπερες και κόλλα
Ø Χαρτόνια
Ø Φύλλα εργασίας
Ø Λογισμικά γενικής χρήσης: Word,
Power Point, Google Earth, Excel,
Ø Λογισμικά διδακτικών αντικειμένων: ιδεοκατασκευές, Tux Paint
Ø Λογισμικό Γλώσσας Α΄- Β΄, Λογισμικό Μουσικής Α΄- ΣΤ
Ø Διαδικτυακές διευθύνσεις
Ø Ασύρματο internet
? Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης:
Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου
οι 16 μαθητές της τάξης θα εργαστούν:
o
Ατομικά
o
Σε
ζευγάρια
o
Σε
ομάδες των 4 ατόμων
o
Στο
σύνολο της τάξης
Οι διδακτικές μέθοδοι που θα
χρησιμοποιηθούν είναι κυρίως η
συνεργατική και η ομαδοσυνεργατική.
Ο δάσκαλος φροντίζει με τις
κατάλληλες ερωτήσεις και παρατηρήσεις να καθοδηγήσει την ομαδική εργασία χωρίς
να επηρεάζει την αυθόρμητη έκφραση των παιδιών. Καθ’ όλη τη διαδικασία είναι
καθοδηγητής, διευκολυντής και αρωγός. Συμβουλεύει και επεμβαίνει για να λύσει
τις απορίες των μικρών μαθητών και τους εμψυχώνει στα σημεία που δυσκολεύονται.
Επίσης τους ενημερώνει για το χρόνο που έχουν στη διάθεσή τους για να
ολοκληρώσουν την εργασία τους.
Οι ομάδες θα χωριστούν με βάση την
ανομοιογένεια της τάξης, ως προς τις μαθησιακές ικανότητές τους. Οι μαθητές θα αναλάβουν
ρόλους χειριστή, γραμματέα και εκπροσώπου ενώ ο εκπαιδευτικός θα έχει
συμβουλευτικό και βοηθητικό ρόλο.
«Ο εκπαιδευτικός λοιπόν δημιουργεί
μέσα στην τάξη μικρές ομοιογενείς και ανομοιογενείς ομάδες, τα μέλη των οποίων,
ανάλογα με τις επιμέρους διδακτικές επιδιώξεις και τις διαφοροποιήσεις στη
φιλοσοφία των παιδαγωγών που τις προτείνουν ή τις εφαρμόζουν, αλληλοβοηθούνται,
επιμερίζονται το έργο ή συνεργάζονται στενά σε ορισμένες ή σε όλες τις φάσεις
της διδασκαλίας για τη διεκπεραίωση των μαθησιακών δραστηριοτήτων. Πρόκειται
για ευρύτερη ομάδα διδασκαλιών με αρκετές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους, οι
οποίες όμως έχουν ως κοινό τους στοιχείο ότι επιδιώκουν, στα πλαίσια των
ομάδων, να διασφαλίσουν τα στοιχεία του θετικού κλίματος και των θετικών
διαπροσωπικών σχέσεων, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν και να αυθεντικοποιήσουν
τη μαθητική συμμετοχή και γενικότερα, να διευρύνουν και να αναβαθμίσουν την
παιδευτική λειτουργία του σχολείου. Η αναβάθμιση οφείλεται στο γεγονός ότι η
ομαδοκεντρική διδασκαλία δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στο πως και στο τι θα
μάθει ο μαθητής, αλλά φροντίζει ταυτόχρονα για την ολόπλευρη ανάπτυξη του
παιδιού, που προϋποθέτει η αυτονομία του» (Ματσαγγούρας, 1999).
«Οι Η/Υ διαθέτουν ποικιλία
δυνατοτήτων στους μαθητές. Έτσι οι Η/Υ
σήμερα παρέχουν επιπρόσθετους ή διαφορετικούς τρόπους παρουσίασης των
πληροφοριών στους μαθητές, προσφέρουν απεριόριστο αριθμό ασκήσεων και πρακτικών
εφαρμογών και δίνουν πολλές ευκαιρίες λύσης προβλημάτων μέσω της προσομοίωσης
και της μελέτης περίπτωσης, βελτιώνουν την ικανότητα των μαθητών για έρευνα, τη
δεξιότητά τους στο γράψιμο και καλλιεργούν τη δημιουργική σκέψη τους».(Τριλιανός,
1998)
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες πάνω
στις συγκεκριμένες δραστηριότητες αξιοποιώντας το παιδαγωγικό περιβάλλον των
ΤΠΕ στην εκπαίδευση.
C Βασικός
σκοπός του σεναρίου
είναι να εξοικειωθούν τα παιδιά στη
χρήση των ΤΠΕ και να γνωρίσουν καλύτερα τα καράβια της Χαλκίδας και το πορθμό
του Ευρίπου. Ειδικότερα οι μαθητές θα πρέπει:
õ Γνωστικοί στόχοι
v Να εξοικειωθούν με κάποια είδη κειμένων
αφήγηση:( κείμενο 1ο «Το πάντρεμα της Προποντίδας και του
Ευρίπου» , κείμενο 2ο « Μια καλοκαιρινή βόλτα στο στενό του Ευρίπου»
οδηγίες: ppt κατασκευή
καραβιού, Φ.Ε17 «ανακεφαλαίωση» ασκ. 5).
v Να αναγνωρίζουν κάποια είδη καραβιών
(υπερωκεάνιο, βάρκα, καΐκι κ.τ.λ) (ppt καράβια- μέρη καραβιού, Φ.Ε 2ο «μέρη του πλοίου» ασκ. 2&3)
v Να μάθουν τα μέρη ενός πλοίου.( Φ.Ε 2
« μέρη πλοίου» ασκ. 1/ Φ.Ε 4 «κρυπτόλεξο» με λέξεις καραβιών )
v Να δουν μια μικρή ιστορική αναδρομή
των καραβιών που διασχίζουν το στενό του Ευρίπου. (ppt τα καράβια της Χαλκίδας από το χθες
στο σήμερα και το βίντεο «Η Χαλκίδα που χάθηκε»)
v Να ενημερωθούν για τον τρόπο που τα
καράβια διασχίζουν τον πορθμό του Ευρίπου.( δύο βίντεο : το άνοιγμα της
γέφυρας)
v Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα της
θάλασσας και συγκεκριμένα το επάγγελμα του ψαρά.(ppt: τα επαγγέλματα της θάλασσας,
κείμενο 3ο «Συνέντευξη με τον ψαρά» Φ.Ε 10ο « ερωτήσεις
κατανόησης για τον ψαρά», Φ.Ε 11ο « ανέκδοτα ψαράδων»).
v Να ενημερωθούν με απλούς όρους για το
φαινόμενο της παλίρροιας.(ppt: τα καράβια της Χαλκίδας από το χθες στο σήμερα)
v Να μάθουν με ποιούς τρόπους μολύνεται
ο Ευβοϊκός.(κείμενο 4ο « Κινδυνεύει από τοξικά και οργανικά απόβλητα
ο Ευβοϊκός», Φ.Ε 12ο « μόλυνση του Ευβοϊκού»).
v Να γνωρίσουν το εμπορικό λιμάνι και
κάποια μικρά λιμανάκια της πόλης.( ppt: τα καράβι της Χαλκίδας από το χθες
στο σήμερα, Google earth)
v Να γνωρίσουν ότι και ο ποιητής
Σκαρίμπας που έζησε στη Χαλκίδα στα ποιήματά του ασχολήθηκε με το θέμα των
καραβιών.( κείμενο 5ο «Σπασμένο καράβι», Φ.Ε 15o «ερωτήσεις κατανόησης του
ποιήματος-ομοιοκαταληξία).
v Να μάθουν ότι ο Χαλκιδέος ζωγράφος
Μυταράς εμπνεύστηκε στους πίνακές του από τη θάλασσα και τα καράβια.( ppt: πίνακες Μυταρά και σχέδια παιδιών)
v Να παράγουν γραπτό λόγο βάσει εικόνων.(Φ.Ε 10o « ερωτήσεις κατανόησης για τον ψαρά» ασκ.5η )
v Να συντάξουν μια επιστολή.( Φ.Ε 16ο
« Γράμμα σε ένα φίλο ή φίλη»)
v Να χρησιμοποιούν σωστά τα σημεία
στίξης.(Φ.Ε 11ο « Ανέκδοτα ψαράδων»)
v Να διακρίνουν τη διαφορά στον τονισμό
(που-πού, πως-πώς, η –ή).(κείμενο 20 « Το πάντρεμα της Προποντίδας και του Ευρίπου», Φ.Ε 8α,8β,8γ,8δ,ασκ.
1η)
v Να επισημαίνουν τις άτονες λέξεις.(Φ.Ε
11ο « Ανέκδοτα ψαράδων»)
v Να εξοικειωθούν με τα πάθη των
φθόγγων, χρήση αποστρόφου.
( κείμενο 1ο «
Το πάντρεμα της Προποντίδας και του Ευρίπου», Φ.Ε 5ο
« απόστροφος», ασκ. 4η , Φ.Ε 17ο «ανακεφαλαίωση»
ασκ.6η)
v Να σχηματίζουν το πληθυντικό αριθμό
των ουσιαστικών.(κείμενο 1ο «Το πάντρεμα της Προποντίδας και του
Ευρίπου»,Φ.Ε 5ο «απόστροφος», ασκ. 5η / Φ.Ε 7ο «διαλυτικά»,
ασκ 2η / Φ.Ε 15ο «ποιήμα», ασκ. 2η , Φ.Ε 17Ο
«ανακεφαλαίωση» ασκ.1η)
v Να σχηματίζουν αντίθετα.(κείμενο 1ο
«Το πάντρεμα της Προποντίδας και του Ευρίπου», Φ.Ε 5ο «απόστροφος»,
ασκ. 6η)
v Να βάζουν σε αλφαβητική σειρά τις
λέξεις.(Φ.Ε 7o «διαλυτικά»,
ασκ.1η, Φ.Ε 17ο «ανακεφαλαίωση» ασκ 2η)
v Να αλλάζουν τις προτάσεις από τον
ενικό στον πληθυντικό.(Φ.Ε 7ο «διαλυτικά» ασκ. 3η)
v Να αφηγούνται μια ιστορία.(Φ.Ε 6ο
« Το καράβι των ονείρων μας»/ Φ.Ε. 8α, 8β, 8γ, 8δ, ασκ.2η)
õΣτόχοι σε επίπεδο δεξιοτήτων
v Να αναπτύξουν τη φαντασία τους και τη δημιουργική τους
σκέψη.(Φ.Ε 6ο «το καράβι των ονείρων τους», Φ.Ε 8α,β,δ,γ
« το τέλος της ιστορίας: Μια καλοκαιρινή βόλτα στο στενό του Ευρίπου» », Φ.Ε 9ο
«ιδεοκατασκευές: περιγραφή καϊκιού»Φ.Ε 12ο «Η μόλυνση του Ευβοϊκού»,Φ.Ε16ο
«γράμμα σε φίλο ή φίλη»)
v Να μπορούν να παρατηρούν και να
συμπεραίνουν(Φ.Ε 10ο «Ο ψαράς», ασκ.5η,Φ.Ε 12 «Η μόλυνση
του Ευβοϊκού» ασκ 1η, 2η, 3η)
v Να παράγουν γραπτό λόγο: περιγραφή,
επιστολή (Φ.Ε 6ο « Το καράβι των ονείρων τους»Φ.Ε 9ο
«Γράμμα σε φίλο ή φίλη»)
v Να διαβάζουν σιωπηλά και να κατανοούν
ένα κείμενο(κείμενα 1ο, 2ο, 3ο, 4ο,
5ο)
v Να διηγούνται ένα κείμενο ( κείμενο 2ο )
v Να ασκηθούν στη διερευνητική μάθηση
και βιωματικότητα με την αναζήτηση σε διαδικτυακές πηγές( ιστοσελίδα ναυπηγείων
Χαλκίδας, διαδικτυακά –διαδραστικά παιχνίδια)
v Να προβληματιστούν και να κάνουν
υποθέσεις( Φ.Ε 12ο «Η μόλυνση του Ευβοϊκού» ασκ 1η, 2η,
3η)
v Να αναπτύξουν το διάλογο και την
επιχειρηματολογία( Φ.Ε 6 «Το καράβι των ονείρων μας», Φ.Ε 8α,β,γ,δ «Το
τέλος της ιστορίας» ασκ 2η, Φ.Ε 12ο
« Η μόλυνση του Ευβοϊκού» ασκ 1η, 2η, 3η,
Φ.Ε 16ο « Γράμμα σε φίλο ή φίλη»
v Να εξοικειωθούν με τη χρήση λεξικού(
Φ.Ε 2 «Μέρη και είδη καραβιού» ασκ. 3η)
õΣτόχοι σε επίπεδο στάσεων
v Να μάθουν να τηρούν κάποιους κανόνες.
v Να καλλιεργήσουν τη συνεργασία και
την ομαδικότητα.
v Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση και την
αυτοεκτίμηση τους.
v Να εκφραστούν συναισθηματικά( γραφή,
τραγούδι, ζωγραφιά).
v Να προάγουν τη φαντασία και τη
δημιουργικότητα τους.
Οι στόχοι αυτοί
πραγματοποιούνται σε όλες τις δραστηριότητες.
õΣτόχοι ως προς τη χρήση των ΤΠΕ
v Να βελτιωθούν στη χρήση του Η/Υ.
v Να εξοικειωθούν με τη χρήση
επεξεργαστή κειμένου.
v Να αναζητούν πληροφορίες στο
διαδίκτυο( ναυπηγεία Χαλκίδας, wikipedia).
v Να εξοικειωθούν με τη χρήση των
εκπαιδευτικών λογισμικών(Γλώσσα, Μουσική, Ιδεοκατασκευές, Tux Paint)
v Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι
στον Η/Υ ως εργαλείο άντλησης πληροφοριών και ως περιβάλλον εργασίας.
? Παρουσίαση
ροής – εφαρμογής δραστηριοτήτων
ü 1η Διδακτική
ώρα:
Καράβια –
μέρη καραβιού
Βρισκόμαστε στο
εργαστήρι πληροφορικής. Η αφόρμηση γίνεται με την προβολή ενός βίντεο στους
μαθητές με τίτλο «Άσπρα
καράβια», στο οποίο παρακολουθούν κάποια καράβια. Στη συνέχεια δίνεται
στους μαθητές ηλεκτρονικά ένα αίνιγμα, (1ο
φύλλο εργασίας) για να βρουν τη λύση του. Δουλεύουν σε ζευγάρια μπροστά
στους 8 Η/Υ. Τους εξηγώ ότι θα πάνε με τον κέρσορα πάνω στην καρδούλα, θα
κάνουν αριστερό κλικ και θα γράψουν τη λύση του( γλάρος). Μ’ αυτό τον τρόπο
μαθαίνουν τον συνοδοιπόρο μας σ’ αυτό το ταξίδι. Στη συνέχεια ανοίγουμε το power point και παρακολουθούμε στον προτζέκτορα τα
είδη των καραβιών και τα μέρη ενός καραβιού. Επίσης βλέπουν εικόνες ότι τα
πλοία φτιάχνονται στα καρνάγια, τα σκαριά. Τους δίνεται το 2ο φύλλο εργασίας,
όπου καλούνται να συμπληρώσουν αυτά που μόλις άκουσαν :τα μέρη ενός πλοίου και να αναγνωρίσουν το είδος
του πλοίου. Βάζουν τον κέρσορα πάνω στο
κενό πατούν αριστερό κλικ και γράφουν τη λέξη. Τους καθοδηγώ και τους
συμβουλεύω συνεχώς. Πατώντας εδώ
βλέπουμε τη λύση από την πρώτη άσκηση στο 2o φύλλο
εργασίας. Τέλος ανοίγουμε το λογισμικό Tux Paint και
σύμφωνα με τις οδηγίες που τους δίνω εδώ, ζωγραφίζουν τα δικά τους καραβάκια(
εργασία 3η). Σε όλες τις δραστηριότητες δουλεύουν σε ζευγαράκια.
ü 2η
Διδακτική ώρα:
Τα καράβια της Χαλκίδας από το χθες στο
σήμερα.
Συνεχίζουμε στο εργαστήρι πληροφορικής. Αρχικά
τους ανακοινώνεται ότι θα ασχοληθούμε με τα καράβια της Χαλκίδας περίπου από το
1900 ως τις μέρες μας. Γίνεται μια ιστορική αναδρομή. Βλέπουμε λοιπόν στο power point τα καράβια της
Χαλκίδας. Αρχικά γίνεται μια μικρή
αναφορά στο όνομα της πόλης και στο φαινόμενο της παλίρροιας που τη
χαρακτηρίζει και στην συνέχεια παλιές φωτογραφίες με πλοία που διασχίζουν το
στενό του Ευρίπου αλλά και σημερινές φωτογραφίες με πλοία, το λιμάνι της Χαλκίδας,
τη ιχθυόσκαλα. Έπειτα βλέπουμε ένα βίντεο με τη Χαλκίδα που χάθηκε πατώντας εδώ. Παρατηρούμε πως ήταν
η παραλία της Χαλκίδας παλιά, πως ήταν το παλιό ξενοδοχείο της παλίρροιας, πως ήταν η γέφυρα με τα τείχη της, πως ήταν η
περιοχή γύρω από τη γέφυρα ( δεν υπήρχαν τόσα πολλά σπίτια όπως σήμερα), πως
ήταν τα σπίτια και οι δρόμοι της πόλης. Τα συγκρίνουμε φανταστικά με το σήμερα.
Έπειτα
πατώντας εδώ βλέπουμε ένα βίντεο για το
πώς φτιάχνονται τα καϊκια στη Χαλκίδα. Μπορούμε να δούμε ένα μικρό απόσπασμα αν
μας πιέζει ο χρόνος.
Με
τη βοήθεια του λογισμικού Google
Earth εντοπίζουμε
την παραλία της Χαλκίδας, βρίσκουμε την παλιά γέφυρα. Τους δείχνω το στενό του
Ευρίπου και τους τονίζω την ονομασία του. Βρίσκουμε την ιχθυόσκαλα όπου τα
καΐκια αφήνουν την ψαριά τους, εντοπίζουμε το εμπορικό λιμάνι, την καινούρια
γέφυρα και τα ναυπηγεία Χαλκίδας όπου επισκευάζονται τα φορτηγά πλοία. Επίσης
βλέπουμε το τσιμεντάδικο και τους τονίζω να παρατηρήσουν που βρίσκεται γιατί θα
το συζητήσουμε παρακάτω στην εργασία μας( κείμενο 4ο: Μόλυνση του
Ευβοϊκού). Παρατηρούμε τις κοντινές παραλίες. Τέλος κάνουν το 4ο φύλλο
εργασίας στο excel, ένα κρυπτόλεξο με λέξεις που έχουν σχέση
με τα καράβια. Δουλεύουν σε ζευγάρια. Πριν ξεκινήσουν την εργασία εδώ βλέπουν οδηγίες για το πώς
θα δουλέψουν. Τους βοηθώ συνεχώς όπου χρειάζονται.
ü 3η Διδακτική
ώρα:
Το πάντρεμα της Προποντίδας και του
Ευρίπου
Η 3η
διδακτική ώρα πραγματοποιείται στη τάξη
μας με τον φορητό Η/Υ, τον προτζέκτορα και έναν εκτυπωτή. Αρχικά διαβάζουμε στο
προτζέκτορα το
1ο κείμενο : Το πάντρεμα της Προποντίδας – Ευρίπου.
Τα παιδιά το διαβάζουν από μέσα τους και
στη συνέχεια το διαβάζω εγώ δυνατά στην τάξη. Τους εξηγώ τυχόν άγνωστες λέξεις.
Εξηγούμε τον μύθο. Εντοπίζουμε τα γραμματικά φαινόμενα ( τα έχω γραμμένα με
έντονα γράμματα μέσα στο κείμενο - απόστροφος).
Τα εξηγώ στη τάξη. Τους δείχνω δύο παραδείγματα στον πίνακα. Στη
συνέχεια τους δίνω εκτυπωμένο το 5ο φύλλο εργασίας,
για να μπορέσουν να δουλέψουν ομαδικά και για να ολοκληρώσουν πιο σύντομα αυτή
τη δραστηριότητα. Στο φύλλο αυτό απαντούν σε ερωτήσεις κατανόησης για το
συγκεκριμένο μύθο, ασκήσεις με απόστροφο, αντίθετα, πληθυντικός ουδετέρων. Το
δουλεύουν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Δίνουμε ονόματα στις ομάδες μας:
πειρατές α, πειρατές β, πειρατές γ, πειρατές δ και παίζουμε το παιχνίδι του
«κρυμμένου θησαυρού». Όποια ομάδα ολοκληρώσει σωστά και πρώτη τις εργασίες,
παίρνει τον πρώτο χάρτη που περιέχει
πληροφορίες για το που είναι ο θησαυρός. Τις πληροφορίες θα τις συγκεντρώσουν
οι ομάδες και θα τις διαβάσουμε στο τέλος του παιχνιδιού. Η ομάδα που θα έχει
συγκεντρώσει τις περισσότερες πληροφορίες και θα καταλάβει που είναι κρυμμένος
ο θησαυρός κερδίζει. Ο θησαυρός είναι κρυμμένος στην αυλή του σχολείου.
Μετά
την ολοκλήρωση της εργασίας πατάμε εδώ
και εδώ και βλέπουμε δύο βίντεο με
το άνοιγμα της γέφυρας. Τα παιδιά βλέπουν πως τα πλοία περνούν το στενό του
Ευρίπου.
ü 4η
Διδακτική ώρα:
Το καράβι
των ονείρων μας
Η 4η διδακτική ώρα πραγματοποιείται κι αυτή
στην τάξη μας. Μπαίνουμε στο λογισμικό
της γλώσσας και στην ενότητα
«ποιητής» κάνουμε κάποιες ασκήσεις με πια, δια .τια και πληθυντικού αριθμού
προκειμένου να εμπεδώσουν την προηγούμενη γνώση. Μπαίνουμε στην ιστοσελίδα των ναυπηγείων Χαλκίδας
και τους δείχνω κάποιες πληροφορίες για τα εμπορικά- φορτηγά καράβια. Τέλος
τους δίνεται εκτυπωμένο το 6ο φύλλο
εργασίας, για να το δουλέψουν καλύτερα ατομικά και για να μην κάνουν πολλά
λάθη. Εδώ θα γράψουν για το καράβι των
ονείρων τους.
ü 5η
Διδακτική ώρα:
Καλοκαιρινή
βόλτα στο στενό του Ευρίπου
Βρισκόμαστε στο
εργαστήριο Η/Υ. Διαβάζουμε το 2ο κείμενο: «Μια καλοκαιρινή βόλτα στο στενό
του Ευρίπου» .Γίνονται προφορικές ερωτήσεις κατανόησης και εντοπίζουμε τα
γραμματικά φαινόμενα που είναι μαυρισμένα μέσα στο κείμενο( διαλυτικά/ σβ, σγ,
σμ και ζ, καθώς και των πληθυντικό των ρημάτων :από το εγώ στο εμείς και η
αλφαβητική σειρά των λέξεων).Τα εφαρμόζουν στο 7ο φύλλο εργασίας.
Το δουλεύουν ατομικά, γι’ αυτό και θα τους δοθεί εκτυπωμένο, Όταν τελειώσουν
μπαίνουμε στην ιστοσελίδα της πολύχρωμης τάξης πατώντας εδώ και παίζουμε διαδραστικά
παιχνίδια με το σύμπλεγμα σβ, σγ, σμ ή ζ σε ζευγαράκια (8 ζευγάρια σε 8 Η/Υ).
ü 6η
Διδακτική ώρα:
Το τέλος της
ιστορίας
Την 6η διδακτική ώρα συνεχίζουμε τα
διαδραστικά παιχνίδια της πολύχρωμης τάξης, πατώντας εδώ και παίζουμε παιχνίδια με
απόστροφο. Μετά δίνονται εκτυπωμένα στις ομάδες τα φύλλα εργασίας :8α
, 8β , 8γ, 8δ.( όπου δίνουν ένα τέλος στην
ιστορία του κειμένου « Καλοκαιρινή βόλτα στο στενό του Ευρίπου» και τονίζουν το
που, πως και η). Δίνεται εκτυπωμένο για τα το ολοκληρώσουν σύντομα και χωρίς
λάθη. Όποια ομάδα κερδίσει θα πάρει το δεύτερο
χάρτη με μια επιπλέον πληροφορία για το θησαυρό. Όταν τελειώσουν την
εργασία τους, τους δίνω χαρτιά και εικονογραφούν με τα χρώματά τους τις
ιστορίες τους.
ü 7η
Διδακτική ώρα:
Τα επαγγέλματα της θάλασσας
Αρχικά
στο εργαστήρι πληροφορικής η αφόρμηση
γίνεται με την προβολή ενός power point. Τα παιδιά βλέπουν για τα πιο γνωστά επαγγέλματα της θάλασσας. Έμφαση
δίνεται στο επάγγελμα του ψαρά όπου αναγράφονται τα βασικά εργαλεία του. Στη
συνέχεια μπαίνουμε στο διαδίκτυο και
ακούμε τραγούδια
για τους ναυτικούς.
Ανοίγουμε
το λογισμικό ιδεοκατασκευές ( 9η
εργασία) και όλη μαζί η τάξη με τη δική μου βοήθεια κάνουμε την περιγραφή
ενός καϊκιού που τόσο πολύ χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες ψαράδες για να πιάσουν
τα ψάρια τους. Έτσι φτιάχνουμε το δικό μας κειμενάκι. Τα παιδιά έρχονται ένα
ένα στο φορητό Η/Υ και με τη δική μου βοήθεια-καθοδήγηση γράφουν κάτι. Τα
υπόλοιπα παρακολουθούν αυτά που γράφει στο προτζέκτορα.
ü 8η
Διδακτική ώρα:
Συνέντευξη
ψαρά
Την 8η διδακτική ώρα συνεχίζουμε στο εργαστήριο πληροφορικής. Διαβάζουμε
στο power point το
3ο κείμενο: « Συνέντευξη
με τον ψαρά» Εξηγούμε το κείμενο και στη συνέχεια τους δίνεται να δουλέψουν
ατομικά το 10ο φύλλο εργασίας(εκτυπωμένο
για συντομία),στο οποίο θα απαντήσουν σε ερωτήσεις κατανόησης για το
συγκεκριμένο κείμενο και θα περιγράψουν μια εικόνα. Μόλις τελειώσουν μπαίνουμε
στο διαδίκτυο και παίζουμε για λίγο με λέξεις στο Mix που σχετίζονται με τη θάλασσα (
παίζουν σε ζευγαράκια, περίπου 2 λέξεις). Στη συνέχεια τους δίνεται εκτυπωμένο
το
11ο φύλλο εργασίας ,ανέκδοτα
για ψαράδες όπου καλούνται να βάλουν τόνους, τελείες και ερωτηματικά. Δουλεύουν
σε ομάδες των τεσσάρων και για το λόγο αυτό δίνεται εκτυπωμένο .Όποια ομάδα
κερδίσει θα πάρει τον 3ο χάρτη που θα την φέρει πιο κοντά στο
κρυμμένο θησαυρό.
ü 9η
Διδακτική ώρα:
Η μόλυνση
του Ευρίπου
Βρισκόμαστε στην τάξη μας με τον φορητό, τον
προτζέκτορα και τον εκτυπωτή μας. Αρχικά διαβάζουμε στο word το 4ο
κείμενο με τίτλο: « Κινδυνεύει
από τοξικά και οργανικά λύματα ο Ευβοϊκός», που είναι ένα άρθρο το οποίο
αναφέρεται στη μόλυνση του Ευβοϊκού. Εξηγώ στα παιδιά τις άγνωστες λέξεις του
κειμένου και στην συνέχεια αναλύουμε το νόημά του. Συζητάμε και
προβληματιζόμαστε γύρω από το θέμα της μόλυνσης. Τονίζουμε τους τρόπους με τους οποίους μολύνεται ο Ευβοϊκός. Έπειτα τους δίνεται το 12ο φύλλο εργασίας
που εφαρμόζουν όλα αυτά που άκουσαν και
φτιάχνουν τις δικές τους πινακίδες για τις παραλίες της Χαλκίδας. Το δουλεύουν
ομαδικά ( 4 ατόμων). Όποια ομάδα κερδίσει θα πάρει τον 4ο χάρτη που θα βρει πληροφορίες για το που
βρίσκεται κρυμμένος ο θησαυρός.
ü 10η
Διδακτική ώρα:
Κατασκευή
καραβιού
Τους δίνω το 13ο φύλλο εργασίας ,εκτυπωμένο για να το ζωγραφίσουν μετά με τα
χρώματά τους και για να γράψουν πάνω εκεί τις πράξεις. Το δουλεύουν με τον
διπλανό τους, συνδέοντας έτσι τη γλώσσα με τα μαθηματικά παίζοντας.
Ανοίγουμε το power point και διαβάζουμε οδηγίες για το πως θα φτιάξουμε ένα
καραβάκι. Εντοπίζουμε προφορικά τα ρήματα. Aκολουθώντας τις οδηγίες κατασκευάζουμε το καραβάκι μας
(εργασία 14η
). Πατώντας εδώ ακούμε
και τραγουδάμε το τραγούδι «Ήταν ένα μικρό καράβι» ενώ παράλληλα φτιάχνουμε τα
πλοία μας. Μετά μπαίνουμε στο λογισμικό
της μουσικής Α΄-ΣΤ΄ τάξης και ακούμε ήχους θάλασσας.
ü 11η
Διδακτική ώρα:
Σπασμένο
καράβι
Βρισκόμαστε
στην τάξη μας. Ανοίγουμε το power
point και
εκεί διαβάζουμε το ποίημα του Γιάννη Σκαρίμπα « Σπασμένο καράβι» που είναι το 5ο
κείμενο ανάγνωσης. Το ακούμε και μελοποιημένο. Αναλύουμε το νόημα του,
εντοπίζουμε την ομοιοκαταληξία και τέλος σηκώνω τα παιδιά ένα ένα στο φορητό
και εντοπίζουμε τα ουσιαστικά. Κάνουμε κλικ αριστερό πάνω στα ουσιαστικά και
στη συνέχεια πάμε κάτω και πατώντας στο κουμπί Α επιλέγουμε ένα χρώμα και η λέξη αλλάζει
αυτόματα. Τα υπόλοιπα παρακολουθούν στο προτζέκτορα. Τους δίνεται το 15ο φύλλο εργασίας όπου εφαρμόζουν
αυτά που είπαμε. Το δουλεύουν στις ομάδες των τεσσάρων. Όποια ομάδα κερδίσει θα
πάρει τον 5o χάρτη που είναι το τελευταίο σημείωμα. Οι ομάδες διαβάζουν
τα σημειώματα που συγκέντρωσαν. ΄Οποια ομάδα καταλάβει από τα σημειώματα που
είναι κρυμμένος ο θησαυρός βγαίνει στην αυλή. Ψάχνει και τον βρίσκει( τέσσερις
μικροί κουμπαράδες).
ü 12η
Διδακτική ώρα:
Γράμμα σε
μια φίλη ή σ’ ένα φίλο
Μπαίνουμε στην τάξη και όλοι μαζί φτιάχνουμε ένα πάζλ,
πατώντας εδώ,
(μπαίνουμε στην ενότητα φύση και στη συνέχεια στα τοπία νερού). Έπειτα βλέπουμε
ένα power point για το πώς τα καράβια έχουν εμπνεύσει τον Σκαρίμπα και
τον Μυταρά. Παράλληλα παρακολουθούν και κάποια έργα μικρών παιδιών. Παίρνουν το
16ο φύλλο εργασίας( εκτυπωμένο,
για να το ολοκληρώσουν ατομικά) όπου καλούνται ύστερα από όλα αυτά που είπαμε στην
συγκεκριμένη ενότητα, να γράψουν ένα γράμμα σε μια φίλη ή σ΄ ένα φίλο που θα
την/ τον καλούν να έρθει για διακοπές στην όμορφη Χαλκίδα. Τέλος τους δίνεται
το 17ο φύλλο εργασίας,
σαν ανακεφαλαίωση όλων αυτών που μάθαμε. Γράφοντας ακούμε το τραγούδι του γλάρου, της
Αλίκης Βουγιουκλάκη. Έτσι αποχαιρετάμε τον φίλο και συνοδοιπόρο μας σ’ αυτό το
όμορφο ταξίδι μας το γλάρο! Μετά το
τέλος του σεναρίου πραγματοποιούμε την
επόμενη μέρα εκπαιδευτική εκδρομή στη Χαλκίδα και παρατηρούμε όλα αυτά με τα
οποία ασχοληθήκαμε όλες αυτές τις ώρες.
Η αξιολόγηση γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια διεξαγωγής
του συγκεκριμένου σεναρίου με
§ Ερωτήσεις, συνήθως
ανοιχτού τύπου
§ Φύλλα
εργασίας απαντώντας σωστά στις ασκήσεις
§ Κείμενα που
έχουν δημιουργηθεί από τους μαθητές, έχοντας ολοκληρωμένες προτάσεις
Συγκεκριμένα αρχικά γίνεται
η διαγνωστική αξιολόγηση. Τους γίνονται κάποιες προφορικές ερωτήσεις
προτού ξεκινήσουν κάποιο φύλλο δραστηριότητας, προκειμένου να εντοπίσω τυχόν
αδυναμίες των παιδιών ώστε να τους επαναλάβω κάποια σημαντικά σημεία για να τα
ξαναθυμηθούν και να ελαχιστοποιήσουμε τα λάθη τους. Η προϋπάρχουσα γνώση είναι
αρχικά η αναγνωστική ικανότητα, ο τονισμός των λέξεων, η αλφαβήτα και ο σωστός
σχηματισμός προτάσεων. Επίσης είναι η χρήση βασικών ενεργειών του Η/Υ όπως το
ποντίκι και το πληκτρολόγιο.
Έπειτα περνάμε στη διαμορφωτική
αξιολόγηση η οποία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια διεξαγωγής της πορείας
διδασκαλίας μέσα από τα συγκεκριμένα φύλλα εργασίας.
Η τελική αξιολόγηση
πραγματοποιείται με το 17ο φύλλο εργασίας που είναι μια
συγκεντρωτική επανάληψη των όσων έμαθαν τα παιδιά στη συγκεκριμένη ενότητα( 7η
Ενότητα: Καράβια) του σχολικού εγχειριδίου της Α΄ τάξης.
Γενικά η επίτευξη
των στόχων κρίνεται από:
§ το κατάλληλο κλίμα μέσα στην τάξη με το χωρισμό σε
ομάδες και με την ενεργή συμμετοχή όλων των μαθητών
§ την αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της ομάδας και το
βαθμό συνεργασίας
§ τη συμμετοχή των μαθητών που αρχικά ήταν διστακτικοί
§ την αξιοποίηση των λογισμικών που δίνονται στους
μαθητές
§ την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων σε χρόνο που δεν
αποκλίνει πολύ από τον προβλεπόμενο
§ την ανταπόκριση των μαθητών στις προτεινόμενες
δραστηριότητες
§ την ικανότητα να χειρίζονται βασικές λειτουργίες του
Η/Υ
§ τη δημιουργική έκφραση με εικαστικές δραστηριότητες
§ Ανάλογα με τις απαντήσεις που συγκέντρωνα, αξιολογούσα
την πορεία της διδασκαλίας και αναλόγως διαμόρφωνα τις επόμενες ασκήσεις ,
δίνοντας έμφαση στις αδυναμίες των μαθητών ώστε στην πορεία να εξαλειφθούν.
Το συγκεκριμένο
σενάριο θα μπορούσε να επεκταθεί:









Τα μεγαλύτερα
παιδιά θα μπορούσαν να ανατρέχουν και μόνα τους σε ιστοσελίδες όπως στην
ιστοσελίδα του δήμου Χαλκίδας ή στην ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια ( Wikipedia) και να συγκεντρώνουν πληροφορίες για το συγκεκριμένο
θέμα.
Στο τέλος του σεναρίου θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί
μια εκπαιδευτική εκδρομή στην παραλία της Χαλκίδας όπου τα παιδιά θα
παρατηρούσαν την παλίρροια, την γέφυρα στον πορθμό του Ευρίπου, τα καράβια, το
εμπορικό λιμάνι, την ιχθυόσκαλα…….
Από τις ασκήσεις που προτείνονται μπορεί να γίνει
επιλογή ανάλογα με το χρόνο που διαθέτουμε
·
Ματσαγγούρας,
Η.(1999). Θεωρία της διδασκαλίας.
(τόμος Α΄). Αθήνα: Gytenberg.
·
Μπαμπινιώτης,Γ.
(2008). Λεξικό της Νέας Ελληνικής
Γλώσσας. Αθήνα: Κέντρο Λεξιλογίας.
·
Παπαποστόλου, Τ.
(1996). Το κλειδί του Αιγαίου. Αθήνα:
Άγκυρα
·
Τριλιανός, Θ.
(1998). Μεθοδολογία της σύγχρονης
διδασκαλίας.( τόμος Α΄). Αθήνα.
·
7ο
Γυμνάσιο Χαλκίδας.(2005). Τα τρελά νερά
του Ευρίπου. Χαλκίδα
·
Βιβλίο Δασκάλου.(
2010). Γλώσσα Α΄ Δημοτικού.(
β΄τεύχος). Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων
Διδακτικών βιβλίων.
·
Βιβλίο Μαθητή.
(2010). Γλώσσα Α΄ Δημοτικού.
(β΄τεύχος). Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων.
·
Αίσωπος. Συλλογή φωτογραφιών. Γενικά Αρχεία του
Κράτους: Αρχεία νομού Εύβοιας. Ψηφιακή μορφή
·
Εργαστήρι τέχνης.
Ζωγραφιές παιδιών από ημερολόγια. Χαλκίδα
·
2ο
Ενιαίο Λύκειο Χαλκίδας. Η καραβοναυπηγική
τέχνη στην Εύβοια. Ψηφιακή μορφή
·
Προσωπικές
φωτογραφίες
Ø
http://5gym-alexandr.evr.sch.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=300:2010-06-08-10-47-35&catid=71:works&Itemid=3
(εικόνα για σχεδία) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
https://www.google.gr/search?q=%CF%83%CF%87%CE%B5%CE%B4%CE%AF%CE%B1+%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%B7&rlz=1C1CHMO_elGR521GR521&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gKmvUbICocvgBMXYgcAC&ved=0CEsQsAQ&biw=1024&bih=677
(εικόνα
ατμόπλοιου-τιτανικός) τελευταία επίσκεψη
25/06/2013
τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
( εικόνα μέρη πλοίου ),
τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
( παιχνίδια πάζλ) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://1dimsar.eduportal.gr/wp-content/uploads/applets/Mix.swf (wordmix)
τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
https://www.google.gr/search?q=%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%85%CE%B7+%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CF%85&rlz=1C1CHMO_elGR521GR521&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pg7DUYWiHsX0OYSEgIAH&ved=0CC4QsAQ&biw=1024&bih=677
(κατασκευή καραβιού) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
(άρθρο για τη μόλυνση) τελευταία επίσκεψη
25/06/2013
Ø
http://www.retromaniax.gr/vb/showthread.php?19233-%C5%EB%EB%E7%ED%E9%EA%DC-%F4%F1%E1%E3%EF%FD%E4%E9%E1-%EC%E5-%E8%DD%EC%E1%F4%E1-%F4%E7-%E8%DC%EB%E1%F3%F3%E1-%F4%E1-%EA%E1%F1%DC%E2%E9%E1-%EA%E1%E9-%F4%EF%F5%F2-%ED%E1%F5%F4%E9%EA%EF%FD%F2 (τραγούδια για ναυτικούς) τελευταία επίσκεψη
25/06/2013
( εικόνες με
κανό, παραλία Χαλκίδας, πορθμός του Ευρίπου, Αλυκές) τελευταία επίσκεψη
25/06/2013
Ø
(εικόνες καρνάγιο) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
(βικιπαίδεια πλοίο) Τελευταία
επίσκεψη 26/06/2013
Ø
https://www.google.gr/search?q=%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AC+%CF%80%CE%BB%CE%BF%CE%AF%CE%B1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=S9DIUcTMCYvG7AaJt4DQDQ&ved=0CEgQsAQ&biw=1024&bih=677
(εικόνες πολεμικών πλοίων) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://blogs.sch.gr/persidou/category/%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1/
(παιχνίδια πολύχρωμη τάξη) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://www.youtube.com/watch?v=U49xnHNADbU
( τραγούδι, ήταν ένα μικρό καράβι) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://www.youtube.com/watch?v=2zxFFYTPIlw
(βίντεο, η Χαλκίδα που χάθηκε) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://www.paidika.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=125&Itemid=328 (σκίτσα για πλοία) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://www.grafoulis.gr/wp/wp-content/uploads/2008/03/karavi1.gif
( τα μέρη του πλοίου) τελευταία επίσκεψη
25/06/2013
Ø
http://www.protaki.gr/wp-content/uploads/2008/08/m18a.gif
(άσκηση καραβάκια) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://www.info-grece.com/agora.php?read,24,37670
(σπασμένο καράβι, στίχοι) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
Ø
http://paletaart.wordpress.com/2012/10/24/%CE%BC%CF%85%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%82-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82-dimitris-mytaras-1934/ (πίνακες Μυταρά) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
( εικόνες με τα εργαλεία του ψαρά) τελευταία επίσκεψη 25/06/2013
( σκίτσο γάμου) τελευταία επίσκεψη 26/
06/2013
( σκίτσο μόλυνση)
τελευταία επίσκεψη 26/ 06/ 2013
Ø
https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1024&bih=677&q=%CE%A3%CE%BA%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1+%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B2%CE%B9%CE%B1&oq=%CE%A3%CE%BA%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1+%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B2%CE%B9%CE%B1&gs_l=img.12...4259.16545.0.19393.14.7.0.7.1.0.250.1471.0j2j5.7.0...0.0...1ac.1.18.img.CSySi3N3eGU
( σκίτσα καράβια) τελευταία επίσκεψη 26/ 06/ 2013
( εικόνες με
γλάρους) τελευταία επίσκεψη 26/06/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου