Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Πέμπτη 3 Μαΐου 2012

ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ (ΚΣΕ ΕΥΒΟΪΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2)



ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε  ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2011-2012
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ
 ΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΣΤ’ ΤΑΞΗΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
«ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ»

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
ΜΠΙΣΜΠΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
(ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ  ΤΟΥ 3ου ΔΗΜ.ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΨΑΧΝΩΝ ΕΥΒΟΙΑΣ)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ
ΔΡ. ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΚΣΕ
ΕΥΒΟΪΚΗ    ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΕΥΒΟΙΑΣ

 
 
 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΤΙΤΛΟΣ………………………………………………………………σελ.3
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ………………………………………………………..σελ.3
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ……………………………σελ.3 – 12
ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ……………………………………………σελ.13 – 14
ΣΤΟΧΟΙ ΣΕΝΑΡΙΟΥ………………………………………………..σελ.14  -17
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ……………………………….σελ.18 – 27
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ………………………………………………………σελ.27 – 28
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ………………………………...σελ.28 - 29
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ…………………………………………………….σελ.29-30
ΦΥΛΛΑ    ΕΡΓΑΣΙΩΝ………………………………………………σελ.31 - τέλος 

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ  ΤΗΣ Δ ΤΑΞΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΓΙΑ ΤΟ Β ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2011-2012
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ :ΔΡ ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

«Το Πολίτευμα και οι μορφές του».

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Μπισμπικόπουλος Θεόδωρος. Διευθυντής στο 3ο  Δημοτικό  Σχολείο  Ψαχνών Εύβοιας.

ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

Το σενάριο αφορά στο γνωστικό αντικείμενο της Αγωγής του Πολίτη της ΣΤ΄ τάξης του 3ου δημ. Σχολείου Ψαχνών  Ευβοίας και πιο συγκεκριμένα στην 2η θεματική ενότητα (Το άτομο και η πολιτεία) και στο κεφάλαιο 2-5 :Το Πολίτευμα και οι μορφές του, Το Δημοκρατικό Πολίτευμα, Οι λειτουργίες της κρατικής εξουσίας, Το ελληνικό Σύνταγμα. Το σενάριο είναι συμβατό με το σχολικό αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών  και υλοποιεί  τους στόχους του  Δ.Ε.Π.Π.Σ - Α.Π.Σ   του   μαθήματος.

ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ


Καινοτομίες : Για την υλοποίηση του σεναρίου θα  χρησιμοποιηθεί το εργαστήρι πληροφορικής του σχολείου,  ο διαδραστικός πίνακας με το Η/Υ της τάξης των μαθητών,   και τα  παρακάτω λογισμικά γενικής και ειδικής χρήσης που είναι εγκατεστημένα στους υπολογιστές και τα οποία αξιοποιούνται στο παρόν σενάριο:
ü  Φυλλομετρητής π.χ. Internet Explorer  ή Mozzila Firebox
ü  Wiki, Iστοσελίδες. Blog.
ü  Ψηφιακή πολυμεσική εγκυκλοπαίδεια, Wikipedia
ü  Οπτικοποίησης - διερεύνησης, Google Earth
ü  Λογισμικό  Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Π.Ι.
ü  Ιστορικός Άτλαντας   Cenntenia
ü  Εννοιολογικής χαρτογράφησης,, Inspiration
ü  Λογισμικό ασκήσεων ανοικτού τύπου, Hotpotatos
ü  Αισθητικής Έκφρασης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας, Tux Paint
ü  Ένα εργαλείο γενικής χρήσης επεξεργαστής κειμένου, Microsoft Word
ü  Λογισμικό παρουσίασης,  Power   point
ü  Εργαλείο οργάνωσης  δεδομένων,  Excel.

Ειδικότερα, ο φυλλομετρητής (Internet Explorer) ή Mozzila firebox: Θα αξιοποιηθεί για την προσπέλαση επιλεγμένων ιστοσελίδων και την κριτική επεξεργασία της πληροφορίας.
Στους δεσμούς της ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας και του διαδικτύου, προτρέπουμε τους μαθητές να πλοηγηθούν πατώντας στην έτοιμη συντόμευση που υπάρχει στο φάκελο του μαθήματος, στην επιφάνεια εργασίας των Η/Υ ή με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου, πατώντας σε δεσμούς των φύλλων εργασίας τους οποίους έχουμε εκ των προτέρων ελέγξει ώστε το υλικό – περιεχόμενό τους να  είναι κατάλληλο για την ηλικία και τις γνώσεις των μαθητών.
Το Wiki (προφέρεται βίκι ή γουίκι) είναι ένας τύπος ιστοτόπου, που επιτρέπει σε οποιονδήποτε να δημιουργήσει και να επεξεργαστεί τις σελίδες του. Σε ένα wiki, διάφορα άτομα μπορούν να γράφουν μαζί (όχι ταυτοχρόνως). Έτσι, διευκολύνεται η συνεργασία πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός έργου. Αν ένα άτομο κάνει κάποιο λάθος, το επόμενο μπορεί να το διορθώσει. Μπορεί επίσης να προσθέσει κάτι νέο στην σελίδα, πράγμα που επιτρέπει την συνεχή βελτίωση και ενημέρωση. Επίσης στα wiki μπορεί να γίνεται συζήτηση. Σε ορισμένα wiki όπως η Βικιπαίδεια, μάλλον το διασημότερο wiki, υπάρχουν οι σελίδες συζήτησης γι' αυτό, αλλά σε άλλα wiki, συζήτηση μπορεί να γίνεται σε όλες τις σελίδες.
 Θα χρησιμοποιηθεί, για  επιπλέον πληροφορίες, οργάνωση και παρουσίαση του σεναρίου, παράλληλα  με το γραπτό κείμενο.
Μέσω των ιστοσελίδων και των blogs,  μπορούμε να ανεβάσουμε  στο διαδίκτυο,  πολλές πληροφορίες, εικόνες και video  στο διαδίκτυο  για συζήτηση και  ενημέρωση  όλων. Το προσωπικό blog θα χρησιμοποιηθεί, για την παρουσίαση του σεναρίου παράλληλα με το wiki  και το γραπτό κείμενο.
Η Wikipedia: Πρόκειται για ψηφιακή εγκυκλοπαίδεια που προσφέρει ποικίλες εκπαιδευτικές δυνατότητες και ανήκει στις υπηρεσίες web-2. Έχοντας, δομή υπερμέσου, επιτρέπει την πλοήγηση και ευνοεί δραστηριότητες διερεύνησης και ανακάλυψης. Με τους μηχανισμούς αναζήτησης της πληροφορίας που ενσωματώνει επιτρέπει, επίσης, την εύκολη αναζήτηση και διαχείριση της πληροφορίας. Θα αξιοποιηθεί για τα πολιτεύματα, τις μορφές εξουσίας αλλά και κάθε σχετική πληροφορία για το πολίτευμα  και το Σύνταγμα της Ελλάδας. Η χρήση της από τους μαθητές, θα είναι καθοδηγούμενη και οι πληροφορίες της θα διασταυρώνονται με το περιεχόμενο έγκυρων ιστοσελίδων.
Το Google Earth: Πρόκειται για ελεύθερο λογισμικό οπτικοποίησης & διερεύνησης που δίνει τη δυνατότητα πλοήγησης σε ολόκληρο τον πλανήτη μέσω του διαδικτύου και παρέχει εικόνες υψηλής ευκρίνειας. Οι εικόνες αυτές συνδυάζονται με χάρτες και διάφορες άλλες πληροφορίες . Θα αξιοποιηθεί για την πλοήγηση και τον εντοπισμό των συνόρων που χωρίζουν τα κράτη και τη συλλογή φωτογραφιών.
     Το λογισμικό Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Π.Ι. τρέχει σε περιβάλλον φυλλομετρητή ιστού και περιλαμβάνει ενότητες για την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή. Είναι διαμορφωμένο με βάση τα δεδομένα και χαρακτηριστικά της Ελλάδας. Περιλαμβάνει ένα σύνολο από πληροφοριακό και εποπτικό υλικό, καθώς και δραστηριότητες για τους μαθητές. (Η συγκεκριμένη έκδοση παρουσιάζει προβλήματα στην παρουσίασή της τόσο σε  Explorer όσο και  σε Mozilla Firefox).
Το λογισμικό θα χρησιμοποιηθεί ως πηγή πληροφοριών για θέματα της Αγωγής του Πολίτη , ως αντικείμενο συζήτησης και προβληματισμού μέσα από σχετικές ενότητες.  αλλά και για εμπέδωση και ανακεφαλαίωση  με τις ασκήσεις  και δραστηριότητες  που προσφέρει.
            Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς ιστορικούς άτλαντες, ο Ιστορικός Άτλαντας  Centennia, είναι μία συνεχής αλληλουχία χαρτών που απεικονίζει περισσότερες από 9000 αλλαγές συνόρων. Σε οποιαδήποτε χρονολογία, από το 1000 μ.Χ. μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1990, μπορείτε να σταματήσετε την εξέλιξη του χάρτη και να επιλέξετε την εμφάνιση ενός κειμένου, το οποίο περιγράφει τα γεγονότα όπως αυτά διαδραματίζονται στην οθόνη. Ευρετήρια σημαντικών προσώπων, τόπων και γεγονότων συνδέονται γεωγραφικά και χρονολογικά με το χάρτη.
Οι γενικοί διδακτικοί στόχοι που τίθενται στις δραστηριότητες του λογισμικού είναι:
·         Η ενθάρρυνση για αυτενέργεια των μαθητών, προς αναζήτηση ιστορικών πληροφοριών μέσω του λογισμικού.
·         Η κατανόηση της έννοιας του χρόνου και των αλλαγών που συντελούνται μέσα στο ιστορικό γίγνεσθαι.
·         Η όξυνση της κρίσης μέσα από τη σύγκριση των ιστορικών περιόδων βάσει των χαρτών, που ανοίγουν στην οθόνη.
·         Η σύνδεση γεγονότων, προσώπων και χρονολογιών σε σχέση και αναφορά με τους χάρτες.
·         Η εξακρίβωση της πολυπλοκότητας των ιστορικών εξελίξεων και αλληλεπιδράσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
·         Η κατανόηση της σημαντικότητας της παρουσίας του ελληνισμού στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Το  Inspiration:  Πρόκειται  για ανοικτού τύπου εκπαιδευτικό λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης, που επιτρέπει τη δημιουργία νοητικών μοντέλων και στηρίζεται στην εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση. Επιπλέον είναι ένα πολυμεσικό εργαλείο που προάγει την κριτική σκέψη και βοηθά τους/τις μαθητές/τριες να κάνουν συσχετισμούς και συγκρίσεις. Αναδύει και διευκολύνει τον εντοπισμό των προγενέστερων ιδεών των παιδιών, καθώς και το μετασχηματισμό τους σε επιστημονική γνώση μέσα από την ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριων σε κατάλληλα δομημένες και στοχευμένες δραστηριότητες.
 Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του  Inspiration, είναι η δυνατότητα και η ευκολία που παρέχει στη δημιουργία και το μετασχηματισμό νοητικών και εννοιολογικών χαρτών. Για το λόγο αυτό θα αξιοποιηθεί:
üΩς γνωστικό εργαλείο για οικοδόμηση εννοιών και γνώσεων με την κατασκευή εννοιολογικού χάρτη των πολιτευμάτων, των μορφών εξουσίας αλλά και ως υπερμεσικό εργαλείο.
üΩς εργαλείο αξιολόγησης σε ατομικό επίπεδο και επίπεδο ομάδων.
Το Hotpotatos είναι  ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού, με το οποίο μπορούμε  να δημιουργήσουμε ασκήσεις διαφόρων μορφών για χρήση είτε μέσω internet είτε μέσω υπολογιστή.  Οι   ασκήσεις δημιουργούνται με έναν ιδιαίτερα φιλικό και ενδιαφέρον τρόπο   για τους μαθητές. Θα χρησιμοποιηθεί, για τη δημιουργία ασκήσεων και φύλλων εργασίας με στόχο την αξιολόγηση των μαθητών, σε ατομικό και  ομαδικό επίπεδο.
Το Tux Paint (έκδοση εξελληνισμένη): Είναι ένα δωρεάν πρόγραμμα σχεδίου και ζωγραφικής που διαθέτει πολλά σχεδιαστικά εργαλεία. Είναι πολύ εύχρηστο, με ελκυστικό περιβάλλον φτιαγμένο για παιδιά και δεν απαιτεί χρόνο για εκμάθηση. Το παιδί μπορεί, γρήγορα και εύκολα να υλοποιεί δραστηριότητες, με τις οποίες αφυπνίζεται η δημιουργικότητα του μαθητή και καλλιεργείται η έκφρασή του. Δίνει έμφαση στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή, στην ανακάλυψη ή τη διερεύνηση της γνώσης, στην προσφορά αυθεντικών μαθησιακών καταστάσεων, στην επίλυση προβλημάτων και στην προσωπική εμπλοκή του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία. Προωθεί τις υπάρχουσες εμπειρίες κι ενθαρρύνει την έκφραση απόψεων, ιδεών, αντιλήψεων και νοητικών μοντέλων.
Θα χρησιμοποιηθεί:
  1. Για την επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία εικόνων (χαρτογράφηση  των  ευρωπαϊκών κρατών).
  2. Για την ανάπτυξη της αισθητικής έκφρασης και δημιουργικότητας των μαθητών μας.
Ο επεξεργαστής κειμένου Microsoft Word: Θα χρησιμοποιηθεί για τη συμπλήρωση των φύλλων  εργασίας, αλλά και ως υπερμεσικό εργαλείο για τη μετάβαση σε επιλεγμένες ιστοσελίδες. Είναι μια ειδική κατηγορία λογισμικού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή, τροποποίηση, σελιδοποίηση και επικοινωνία κειμένων σε ψηφιακή μορφή. Στο εννοιολογικό επίπεδο, η επεξεργασία κειμένου συνιστά μία νέα μέθοδο γραφής, η οποία είναι ποιοτικά διαφορετική από τη γραφή που λαμβάνει χώρα με χαρτί και μολύβι.
Ειδικότερα με τη χρήση του λογισμικού ( word ) οι μαθητές
  • Θα έχουν την ευκαιρία να συντάξουν κείμενα σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος που διδάσκονται και να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας που θα τους δοθούν.
  • Να γνωρίσουν καλύτερα τις δυνατότητες που προσφέρει το word στη διάταξη και μορφοποίηση ενός κειμένου.
To Power Point είναι ένα λογισμικό παρουσίασης ανοικτού τύπου. Τα λογισμικά παρουσιάσεων μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ ισχυρό εργαλείο διδασκαλίας, καθώς οι παρουσιάσεις μπορούν να υποστηρίξουν διδασκαλίες με πολλούς και ποικίλους τρόπους. Έτσι μια παρουσίαση μπορεί να αποτελέσει τον πυρήνα για μια διδασκαλία ή να αποτελέσει το πεδίο για σχεδιασμό δραστηριοτήτων drill & practice. Το κύριο πλεονέκτημα που χαρακτηρίζει και την προστιθέμενη αξία των λογισμικών παρουσίασης είναι η χρήση πολλαπλών τρόπων αναπαράστασης (εικόνα, ήχος, κίνηση και βίντεο) καθώς και η χρήση μικρών κειμένων που δεν κουράζουν αλλά αντιθέτως είναι ένας πολύ φιλικός τρόπος έκφρασης και μετάδοσης ιδεών (οπτικοποίηση). Επιπλέον τα λογισμικά παρουσιάσεων αναπτύσσουν και ενισχύουν δεξιότητες οργάνωσης, σχεδιασμού και επιστημονικής μεθοδολογίας στους μαθητές.
Το Excel είναι ένα εργαλείο οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων. Τα λογιστικά φύλλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία υπολογισμού, ανάλυσης και λογικής σκέψης. Θεωρούνται ως παράδειγμα γνωστικής τεχνολογίας, που ενισχύουν και αναδιοργανώνουν τη νοητική λειτουργία. Ειδικότερα με τη χρήση του λογισμικού οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία:
  • Να γνωρίσουν το excel   και τους στατιστικούς πίνακες που δημιουργούμε με αυτό.
  • Να συμπληρώσουν  φύλλα εργασίας  που θα τους δοθούν.
Γίνεται φανερό ότι η ψηφιακή διαχείριση περιεχομένου, η χρήση GPRS και η αξιοποίηση των παραπάνω  εκπαιδευτικών λογισμικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, συμβάλει, στην εγκαθίδρυση μιας  καινοτόμου λογικής προσέγγισης για τους μαθητές.

Προστιθέμενη αξία :Η χρήση όλων των παραπάνω καινοτομιών κρίνεται απαραίτητη από τους μαθητές, στη διεξαγωγή του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας, γιατί μεσ’ από αυτές:
·         Θα αποκτήσουν νέες εμπειρίες μάθησης, για τις οποίες μέχρι τώρα πιθανότατα μόνο είχαν ακούσει ή δεν ήξεραν καν πως υπήρχαν.
·         Θα έρθουν σ’ επαφή με ρεαλιστικά περιβάλλοντα προσέγγισης της νέας γνώσης και ανατροφοδότησης της παλιάς, πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
·         Θα γνωρίσουν νέους τρόπους αναπαράστασης της πραγματικότητας, εκτός από το χαρτί και το μολύβι ή τους μαρκαδόρους.
·          Με την ενθάρρυνση θα κατανοήσουν ότι οι πολυμεσικές  δυνατότητες μπορούν να προάγουν τη σκέψη τους, να διευρύνουν την αντίληψή τους για τον κόσμο που τους περιβάλλει, να προσεγγίσουν την έννοια του πολιτεύματος, να διακρίνουν τις μορφές των πολιτευμάτων, καθώς και τον αντίστοιχο τρόπο διακυβέρνησης του κράτους, όπως και    τις αρχές    του δημοκρατικού  μας πολιτεύματος.
·         Από  παιδαγωγική σκοπιά  το σενάριο αυτό κερδίζει την προσοχή των παιδιών, ξυπνά το ενδιαφέρον τους   για τα κοινά, τα κάνει ενεργά μέλη της ομάδας και μακροπρόθεσμα της πολιτείας, διώχνει τις αναστολές και του πιο επιφυλακτικού μαθητή. Γοητεύει και ελκύει!
·         Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές,  να αντιμετωπίσουν το πολίτευμα και τις μορφές άσκησης της εξουσίας του δημοκρατικού μας  πολιτεύματος, με  διερευνητική στάση, να συζητήσουν, να ανακαλύψουν έννοιες και να δώσουν διαφορετικές ερμηνείες, έχοντας μετατρέψει την τάξη σε μια κοινότητα μάθησης ( Ράπτης & Ράπτη,1998).
·         Έτσι το μοντέλο αυτό της μαθητοκεντρικής προσέγγισης (Τριλιανός  2000 ,  Ματσαγγούρας, 2000) με αναβαθμισμένο το ρόλο του δασκάλου ως συνερευνητή, και διαμεσολαβητή της διαδικασίας, εξασφαλίζει ένα ασφαλές και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης.

Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα
1. Η εισαγωγή και διαχείριση των παραπάνω καινοτομιών και γενικότερα των Τ.Π.Ε κατά την διεξαγωγή του σεναρίου, είναι πιθανό να συναντήσει προβλήματα:
·  Χρειάζεται χρόνος μέχρι να εξοικειωθούν με τη χρήση των καινούριων λογισμικών,  Inspiration, hotpotatos,  Centennia, tuxtpaint  κ.λ.π
·  Θα πρέπει πρώτα ο δάσκαλος να δώσει κάποιες εξηγήσεις και    οδηγίες χειρισμού σε μαθητές που δυσκολεύονται, έτσι ώστε να νιώσουν πιο  άνετα και όχι μειονεκτικά απέναντι στους υπόλοιπους.
  • Κάποιοι μαθητές κουράζονται γρήγορα και αφαιρούνται εύκολα. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων .
·  Επειδή οι μαθητές θα δουλεύουν σε ομάδες των 3-4 σε κάθε Η/Υ, κάποιοι μπορεί να μονοπωλήσουν τη χρήση τους μη δίνοντας την ευκαιρία στους υπόλοιπους να δοκιμάσουν. Έτσι εκείνοι θα αποθαρρυνθούν. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να γίνουν συστάσεις για πιο δίκαιη κατανομή του χρόνου, σεβασμό στην ιδιαιτερότητα και το χρόνο προσαρμογής κάθε μαθητή.
Τα λογισμικά χρησιμοποιούνται σε όλη την έκτασή του σεναρίου και παράλληλα με το βιβλίο. Η αξιοποίησή τους θα βοηθήσει τους μαθητές να βελτιώσουν την ικανότητα για έρευνα, να ανακαλύψουν τη νέα γνώση και να καλλιεργήσουν τη δημιουργική τους σκέψη. Στο σενάριο, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα:
üΝα αναζητήσουν πληροφορίες, μέσω του διαδικτύου, στις οποίες δεν θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση αλλιώς.
üΝα διασταυρώσουν πληροφορίες, να τις οπτικοποιήσουν, να τις παρουσιάσουν οργανωμένα και να τις μετασχηματίσουν σε γνώση.
üΝα αναδομήσουν αντιλήψεις, να αποσαφηνίσουν έννοιες και να ενσωματώσουν τη νέα γνώση.
üΝα εντοπίσουν σφάλματα και να διαπιστώσουν τις ραγδαίες μεταβολές της γνώσης.
ü  Να εργαστούν σε καινούριο , ελκυστικό  περιβάλλον μάθησης
Έτσι, η χρησιμοποίηση των ΤΠΕ στο παρόν σενάριο, διευκολύνει την ενεργητική μάθηση, την ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων και μετατρέπει τον Η/Υ σε «νοητικό εργαλείο»
2. Σχετικά με το πολίτευμα οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα:
ü  Να κατανοήσουν την έννοια του πολιτεύματος και να διακρίνουν τις μορφές των πολιτευμάτων μέσα από τις πολλές πληροφορίες που προσφέρει το διαδίκτυο.
ü  Να αξιοποιήσουν  την εμπειρία και τη γνώση από τον τρόπο άσκησης της εξουσίας στο παρελθόν, με στόχο να μην επαναληφθούν λάθη και παραλήψεις.
ü  Να διακρίνουν τα πλεονεκτήματα και την υπεροχή του δημοκρατικού πολιτεύματος, έναντι όλων των άλλων  μορφών εξουσίας.
ü  Να προβληματιστούν, από την οικονομική κατάσταση που παρουσιάζει σήμερα  η πατρίδα  μας.
ü  Να δώσουν με τις επιλογές τους ως αυριανοί πολίτες της πατρίδας μας, νέα προοπτική και ένα καλύτερο μέλλον.
ü  Να κατανοήσουν την έννοια του πολίτη και να συνειδητοποιήσουν το ρόλο του Έλληνα πολίτη.


ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ


Σε ποιους απευθύνεται :   Το συγκεκριμένο σενάριο απευθύνεται στους μαθητές της Στ’ τάξης του 3ου Δημοτικού σχολείου Ψαχνών Ευβοίας. 
Χρόνος υλοποίησης : Το σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 8 διδακτικές ώρες .
Χώρος υλοποίησης : Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν το εργαστήριο των Η/Υ για τις δραστηριότητες, αλλά και την τάξη τους με τον Η/Υ και  το διαδραστικό πίνακα που βρίσκεται εκεί. 
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι περισσότεροι μαθητές γνωρίζουν τα βασικά γύρω από τη χρήση του υπολογιστή δηλ. μπορούν να χρησιμοποιούν το ποντίκι και το πληκτρολόγιο, καθώς και να μπαίνουν στο Internet. Ακόμη είναι εξοικειωμένοι με παιχνίδια και κατασκευές, στο παραπάνω περιβάλλον .
Σε γνωστικό επίπεδο προηγήθηκε  έλεγχος από το δάσκαλο, με τη μορφή ερωτήσεων για το τι γνωρίζουν οι μαθητές γύρω από το πολίτευμα και τις μορφές του και διαπιστώθηκε, πως οι μαθητές γνωρίζουν από την ιστορία της τρίτης και της τέταρτης τάξης, τις κυριότερες μορφές πολιτευμάτων, όπως  τη μοναρχία, την ολιγαρχία και τη δημοκρατία.
 Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία: Για τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων του σεναρίου χρειάζονται χαρτιά, μαρκαδόροι, μολύβια, το βιβλίο μαθητή, φύλλα εργασίας, οι Η/Υ του σχολείου, συγκεκριμένες ιστοσελίδες, Λογισμικό Αγωγής του  Πολίτη Ε΄ και ΣΤ΄ , λογισμικό γενικής χρήσης (word), λογισμικό (Google earth), λογισμικό παρουσίασης ( power point),  λογισμικά  Inspiration,   hotpotatos,   Centennia,   tux paint  κ.λ.π
Φύλλα εργασίας: Οι μαθητές θα εργαστούν με φύλλα εργασίας σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης: Το  σχολικό δυναμικό της τάξης αποτελείται από 4 ομάδες των 4 ατόμων Ο τρόπος που θα εργαστεί η τάξη είναι κυρίως ο ομαδοσυνεργατικός σε συνδυασμό με την κατευθυνόμενη ανακάλυψη. αλλά και τη μέθοδο επίλυσης προβλημάτων. Κατά περίπτωση θα γίνει μετωπική διδασκαλία όπως προαναφέρθηκε. Ο δάσκαλος είναι ο συντονιστής και ο εμψυχωτής της προσπάθειας των μαθητών. Ενθαρρύνει τους πιο διστακτικούς μαθητές, στο να εκφράσουν την άποψή τους, προτείνει λύσεις και δίνει όσο μπορεί τις λιγότερες έτοιμες γνώσεις.
ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Να  προσεγγίσουν την έννοια του πολιτεύματος, να διακρίνουν τις μορφές πολιτευμάτων και τον αντίστοιχο τρόπο διακυβέρνησης ενός κράτους, καθώς και να γνωρίσουν τον ανώτερο νόμο του κράτους που είναι το Σύνταγμα.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Γνωστικοί

Ø  Να προσεγγίσουν την έννοια του κράτους ως γεωγραφικής περιοχής.(δραστηριότητα  1 και φύλλο εργασίας 1)
Ø  Να αναγνωρίσουν και να διακρίνουν τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται το κράτος, έδαφος, ο λαός και η εξουσία .(δραστηριότητα  1 και φύλλο εργασίας 1)
Ø  Να προσεγγίσουν την έννοια του πολιτεύματος και να την συνδέσουν με τη λειτουργία του κράτους(1η δραστηριότητα , και  φύλλο εργασίας 1).
Ø  Να διακρίνουν  τις τρεις βασικές μορφές πολιτευμάτων (μοναρχία, ολιγαρχία, δημοκρατία).( 2η δραστηριότητα  και  φύλλο εργασίας 2).
Ø  Να μελετήσουν τη δομή των πολιτευμάτων και τον αντίστοιχο τρόπο διακυβέρνησης. ( 3η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας  3).
Ø  Να  αξιοποιήσουν τη διαθεματική έννοια σύστημα, αναγνωρίζοντας το πολίτευμα ως πολιτικό σύστημα που περιλαμβάνει την οργάνωση και τη δομή ενός κράτους. ( 2η δραστηριότητα  και φύλλο εργασίας 2).
Ø  Να γνωρίσουν το Δημοκρατικό Πολίτευμα και τα πλεονεκτήματα του σε σχέση με τα άλλα πολιτεύματα.( 4η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας  4).
Ø  Να γνωρίσουν τις δύο βασικές μορφές της δημοκρατίας, άμεση και έμμεση και να εντοπίσουν τις διαφορές μεταξύ τους.     (4η δραστηριότητα   και φύλλο εργασίας  4).
Ø  Να εστιάσουν στα χαρακτηριστικά της Προεδρευόμενης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, του πολιτεύματος της χώρας μας. (5η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 5 και 6).
Ø  Να  έρθουν σε επαφή με τους βασικούς δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας μας , τα πολιτικά πρόσωπα και τις πολιτικές διαδικασίες.(6η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 7)
Ø  Να μάθουν ποιοι είναι οι φορείς της κρατικής εξουσίας και το ρόλο του κάθε φορέα.(7η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 8)
Ø  Να  γνωρίσουν τις τρεις λειτουργίες της κρατικής εξουσίας: τη νομοθετική, την εκτελεστική και την δικαστική. (6η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 7)
Ø  Να γνωρίσουν  το ρόλο της κάθε εξουσίας με σκοπό τη διασφάλιση του πολιτεύματος. (7η  δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 6)
Ø  Να μάθουν  τον τρόπο άσκησης των τριών μορφών εξουσίας στην ελληνική δημοκρατία. (6η.δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 9)
Ø  Να αναπτύξουν τη διαθεματική έννοια της αλληλεπίδρασης μεταξύ των εξουσιών. (7η δραστηριότητα και φύλλο εργασίας 10)
Ø  Να  γνωρίσουν ότι ο ανώτερος νόμος του κράτους είναι το Σύνταγμα     ( 8η  δραστηριότητα  και φύλλο εργασίας  9).
Ø  Να κατανοήσουν ότι το Σύνταγμα εκτός  από το πολίτευμα, κατοχυρώνει και τα δικαιώματα των πολιτών.(8η δραστηριότητα και φύλλα εργασίας  9 ,  10 και 11).

Δεξιοτήτων-στάσεων

Ø  Να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους μέσω της ομάδας και των δραστηριοτήτων που καλείται αυτή να πραγματοποιήσει. Να αναπτύξουν κριτική ικανότητα και διερευνητική  ματιά .
Ø  Να προβληματιστούν με όλα τα  πολιτεύματα, τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα το δημοκρατικό μας  πολίτευμα  αλλά και  τον τρόπο διοίκησης του ελληνικού  κράτους.
Ø  Να καλλιεργήσουν δεξιότητες που διαμορφώνουν το δυναμικό χαραχτήρα της ιδιότητας του σύγχρονου πολίτη, της ευρωπαϊκής και διεθνούς κοινότητας.
Ø  Να δώσει στους μαθητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν συμπεριφορές, στάσεις και αξίες εναρμονισμένες, με μια υπεύθυνη και ενημερωμένη ιδιότητα του πολίτη.
Ø  Να ενισχύσει τη γνώση των κανόνων λειτουργίας του κοινωνικού και πολιτικού συστήματος και τη δημοκρατία των συλλογικών αξιών, των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων του ανθρώπου και του πολίτη. Να δώσει τα εργαλεία να κάνουν οι μαθητές συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών εποχών, πλαισίων και πολιτευμάτων.
Ø  Να καλλιεργήσει συμπεριφορές και στάσεις που εναρμονίζονται με τις αρχές του δικαίου, του σεβασμού του άλλου, της ισότητας , της αλληλεγγύης  και της  ευθύνης,
Ø  Να δημιουργήσει ενεργούς πολίτες με βάση την ενημέρωση, την πληροφόρηση, την κριτική σκέψη, την ευαισθητοποίηση, τη συμμετοχή και τη δράση.
Ø  Να εξοικειώσει τους μαθητές με την πολιτική και κοινωνική λειτουργία των θεσμικών οργάνων.
Ø  Να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές  σήμερα, αλλά  και υπεύθυνους ψηφοφόρους αύριο,  να επιλέγουν τους άξιους και τους καλύτερους, κατά την εκλογική διαδικασία.
Ø  Να βάζουν το κοινωνικό συμφέρον, πάνω από το ατομικό.

Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε

Ø  Να μπορούν να κάνουν χρήση των λογισμικών για την εξαγωγή συμπερασμάτων και για να διασκεδάσουν μαθαίνοντας.
Ø  Να μάθουν όσο γίνεται καλύτερα να χρησιμοποιούν τους Η/Υ για άντληση πληροφοριών.
Ø  Να αναγνωρίσουν την αξία του διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης
Ø  Να επιλέγουν πληροφορίες από το διαδίκτυο, να τις αντιπαραβάλλουν με άλλες πηγές, να τις οργανώνουν και να τις παρουσιάζουν
Ø  Να συνεργασθούν για την εκτέλεση συγκεκριμένης εργασίας.
Ø  Να αναπτύσσουν στοιχειώδεις πολυμεσικές εφαρμογές εκπαιδευτικού περιεχομένου.
Ø  Να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή ως εργαλείο ανακάλυψης, δημιουργίας, αλλά και ως νοητικό εργαλείο ανάπτυξης της σκέψης




ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ   -  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1η διδακτική ώρα
Η έννοια του Κράτους.
            Η 1η δραστηριότητα ξεκινάει με  τους μαθητές στους υπολογιστές στο εργαστήρι Πληροφορικής, να χρησιμοποιούν  το λογισμικό centennia. Με την κατάλληλη καθοδήγηση του δασκάλου,   παρακολουθούν τις αλλαγές των συνόρων του ελληνικού κράτους από το 1821  μέχρι  το 1990. Ο δάσκαλος εξηγεί στα παιδιά πως θα χρησιμοποιήσουν το νέο περιβάλλον εργασίας και ιδιαίτερα, πως θα κατηγοριοποιήσουν τις χρονολογικές περιόδους. Στη συνέχεια  παρατηρούν  και τα σύνορα των άλλων ευρωπαϊκών  κρατών, άλλοτε και τώρα.  Κατανοούν έτσι τα σύνορα που χωρίζουν τα διάφορα κράτη, και την συγκεκριμένη γεωγραφική έκταση που καταλαμβάνει κάθε ένα από αυτά στον πλανήτη γη.
Στη συνέχεια παρατηρώντας τους χάρτες που υπάρχουν  στην αίθουσα διδασκαλίας(έχουμε φροντίσει για αυτό),  διακρίνουμε (ψηλαφώντας) τα σύνορα  του ελληνικού κράτους και  γνωρίζουμε τους γείτονες μας.
Με τη βοήθεια του google earth  «επισκεπτόμαστε» διάφορα ευρωπαϊκά κράτη.( Οι μαθητές έχουν εξοικειωθεί με αυτό στο μάθημα της γεωγραφίας)
Οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι η έννοια του κράτους περιλαμβάνει οπωσδήποτε το έδαφος, δηλαδή μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή που ορίζεται από συγκεκριμένα σύνορα, τα οποία μεγαλώνουν ή μικραίνουν συχνά με πολέμους.
Στη συνέχεια με τη συζήτηση  που ακολουθεί, αλλά και τη καθοδήγηση του δασκάλου,  ανακαλύπτουν το 2ο στοιχείο που χαρακτηρίζει το κράτος το  λαό, με συγκεκριμένο όνομα και ταυτότητα. Αναφερόμαστε  στην πατρίδα μας την Ελλάδα και πατώντας εδώ , βρίσκουμε πληροφορίες για την προέλευση του ονόματος  Ελλάδα , Έλληνας, ελληνική γλώσσα και κάνουμε το ίδιο και  για άλλους λαούς, Γερμανούς , Γάλλους. Ιταλούς και  Ισπανούς.
Συνεχίζουμε την εξερεύνηση του θέματος για το 3ο στοιχείο  που περιλαμβάνει η έννοια του κράτους την εξουσία, δηλαδή την ευθύνη της οργάνωσης της ζωής και της διοίκησης του λαού.
Ολοκληρώνοντας, επαναλαμβάνουμε τα τρία στοιχεία που χαρακτηρίζουν την έννοια του κράτους και στη συνέχεια οι μαθητές μαθαίνουν να ξεχωρίζουν την έννοια του κράτους, από την έννοια του έθνους.
Τα τελευταίο δεκάλεπτο οι μαθητές  γνωρίσουν το λογισμικό Tuxt Paint το οποίο είναι πολύ εύχρηστο, καθόσον είναι εξελληνισμένο . Οι μαθητές θα γνωρίσουν την εργαλειοθήκη, την παλέτα χρωμάτων (να κάνουν μίξεις χρωμάτων) και κυρίως το εργαλείο ΜαγικάèΓέμισμα το οποίο θα χρησιμοποιήσουν στη δραστηριότητα του σεναρίου. Επίσης, μαθαίνουν να δημιουργούν ένα νέο σχέδιο και να επιλέγουν από τα έτοιμα σχέδια του προγράμματος .Θα εργαστούν ομαδικά στο χάρτη της Ευρώπης βάζοντας διαφορετικά χρώματα σε κάθε ευρωπαϊκό κράτος.
Τέλος δίνεται το φύλλο εργασίας  1 , για περισσότερη εμπέδωση και ανακεφαλαίωση.
2η διδακτική ώρα
Πολίτευμα
Στην προηγούμενη δραστηριότητα, οι μαθητές έμαθαν ότι  στο κράτος πρέπει να ασκείται εξουσία. Σε αυτή την δραστηριότητα οι μαθητές θα μάθουν για το πολίτευμα και  τις μορφές εξουσίας.
Οι μαθητές  ενημερώνονται   για  την ετυμολογία της λέξης πολίτευμα, δηλαδή τον τρόπο  με τον οποίο οργανώνεται και ασκείται η εξουσία  σε ένα κράτος. Μαθαίνουν ότι η λειτουργία του κράτους, στηρίζεται στους νόμους και ότι το πολίτευμα έχει τα χαρακτηριστικά ενός  συστήματος, δηλαδή οργάνωση δομή γι ‘αυτό και λέγεται και πολιτικό σύστημα
Γίνεται συζήτηση με τους μαθητές για την αμφίδρομη σχέση, κράτους και πολιτεύματος και το γεγονός ότι  δεν υπάρχει πολίτευμα, χωρίς κράτος και κράτος, χωρίς πολίτευμα.
Οι μαθητές ξαναθυμούνται το Πολίτευμα  της Σπάρτης και της Αθήνας στην Αρχαία Ελλάδα .
 Στη συνέχεια αναφέρουν τις  μορφές των πολιτευμάτων  που γνωρίζουν από την ιστορία της  Γ΄ και της Δ΄ τάξης, δηλαδή  τη μοναρχία, την ολιγαρχία, την αριστοκρατία, τη  βασιλεία  και τέλος τη δημοκρατία. Τα πολιτεύματα αυτά θα αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω έρευνας και συζήτησης στην επόμενη  δραστηριότητα.
Τέλος δίνεται το φύλλο εργασίας 2 ,για  εμπέδωση και ανακεφαλαίωση
3η διδακτική ώρα
Μορφές πολιτευμάτων
Η  α΄ ομάδα, καθοδηγεί τις υπόλοιπες ομάδες να πατήσουν εδώ για να ενημερωθούν για τα χαρακτηριστικά αυτής της μορφής του πολιτεύματος, της μοναρχίας, τον τρόπο απόκτησης της εξουσίας, τον τρόπο διοίκησης. αλλά και πολλά παραδείγματα από χώρες, που είχαν ή έχουν αυτή τη μορφή διοίκησης.
Η μοναρχία διακρίνεται σε απόλυτη και συνταγματική. Απόλυτη είναι όταν οι εξουσίες είναι συγκεντρωμένες σε ένα πρόσωπο και συνταγματική όταν,  οι εξουσίες του μονάρχη είναι περιορισμένες από το Σύνταγμα .Στην ιστορία  τέτοια  μορφή πολιτεύματος είχαμε στη Βυζαντινή αυτοκρατορία, στην αρχαία  Μακεδονία, στην  αρχαία Αθήνα, πριν ο Κλεισθένης εφαρμόσει τη Δημοκρατία.
Η β΄ ομάδα,  καθοδηγεί τις υπόλοιπες να πατήσουν εδώ, για να ενημερωθούν για την  ολιγαρχία, το πολίτευμα όπου  κυβερνούν οι ολίγοι ή οι άριστοι οπότε το πολίτευμα ονομάζεται αριστοκρατικό, πάντα φυσικά οι οικονομικά ισχυροί είτε σε   κινητή είτε σε ακίνητη περιουσία. τέτοιο πολίτευμα είχαμε στην αρχαία Αθήνα με τους ευγενείς.
Σημερινή  μορφή  τέτοιου πολιτεύματος  είναι η στρατιωτική δικτατορία. Πατώντας εδώ  @ εδώ.  βρίσκουμε κράτη που  και σήμερα διοικούνται από στρατιωτικές δικτατορίες.
Τονίζουμε στα παιδιά, ότι τα χαρακτηριστικά όλων αυτών είναι ότι  οι άνθρωποι αυτοί κυβερνούν, χωρίς τη θέληση του λαού και επιβάλουν την άποψή τους, με τη βία και το στρατό
Τα παιδιά  ξαναθυμούνται τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, τη χούντα των  Παπαδόπουλου  και  Ιωαννίδη 
Η γ΄ ομάδα, μας παρουσιάζει το πολίτευμα της δημοκρατίας. Εξηγεί ότι η λέξη δημοκρατία προέρχεται από τη λέξη δήμος που σημαίνει λαός. Οι μαθητές αναφέρουν λέξεις που έχουν  σαν πρώτο συνθετικό τη λέξη δήμος. Το πολίτευμα αυτό ξεχωρίζει από τα προηγούμενα, γιατί ο λαός ψηφίζει – επιλέγει τους αντιπροσώπους του  (Βουλευτές)  και έτσι έμμεσα συμμετέχει στη διακυβέρνηση του κράτους.
Με το πολίτευμα της δημοκρατίας θα ασχοληθούμε αναλυτικά στην επόμενη δραστηριότητα .
Οι μαθητές έχουν συναντήσει στο μάθημα της Κ.Π.Α. αρκετούς εννοιολογικούς χάρτες (στην αρχή των ενοτήτων) και γνωρίζουν τη σημασία τους. Ο δάσκαλος τούς εξηγεί ότι θα γνωρίσουν ένα  νέο λογισμικό το οποίο θα τους διευκολύνει να οργανώνουν ιδέες και έννοιες και να δημιουργούν εννοιολογικούς χάρτες όπως αυτός που περιέχεται στη σελίδα 41 του βιβλίου.
Το Inspiration είναι ένα ανοικτού τύπου εκπαιδευτικό λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης, που επιτρέπει τη δημιουργία νοητικών μοντέλων και στηρίζεται στην εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση.
Τους εξηγούμε τα βασικά εργαλεία , πειραματίζονται φτιάχνοντας πρόχειρους εννοιολογικούς χάρτες,  τοποθετώντας έτοιμες εικόνες, ενώ τους ενημερώνουμε ότι θα εργαστούν σε φύλλα εργασίας στη συνέχεια.
Με τη δραστηριότητα 1, ενημερώνονται εννοιολογικά για τη θεματική ενότητα που εξετάζουμε.
Τέλος οι μαθητές εργάζονται  στο  φύλλο εργασίας  3 ,για εφαρμογή των όσων έμαθαν.

4η διδακτική ώρα
Το πολίτευμα της Δημοκρατίας
Η γ΄  ομάδα,  καθοδηγεί τις υπόλοιπες να πατήσουν εδώ για περισσότερες πληροφορίες ,για την άμεση  δημοκρατία του Κλεισθένη, σε αντιδιαστολή με την  έμμεση  δημοκρατία του  σήμερα, με τους αντιπροσώπους  
Η δημοκρατία  γεννήθηκε τον 5ο αιώνα στην Αθήνα. Ήταν άμεση γιατί οι πολίτες στην εκκλησία του δήμου, ψήφιζαν τους νόμους και έπαιρναν αποφάσεις για  όλες τις κρατικές υποθέσεις της εποχής, κήρυξη πολέμου, σύναψη ειρήνης κ.λ.π .Αργότερα  όμως με την εξέλιξη των κοινωνιών και την αύξηση του πληθυσμού, η δημοκρατία μετατράπηκε σε έμμεση. Σήμερα στέλνουμε αντιπροσώπους (βουλευτές) από κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα, σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον εκάστοτε εκλογικό νόμο,  οι οποίοι αποφασίζουν αντί για εμάς
Επισημαίνονται τα χαρακτηριστικά του δημοκρατικού πολιτεύματος όπως:
1. Η ισότητα των πολιτών  απέναντι στο νόμο. 2. Η αρχή της πλειοψηφίας.     3. Η κατοχύρωση θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία , η ισότητα, η ελευθερία του τύπου κ.λ.π..
Ακολουθεί μεγάλη συζήτηση με τους μαθητές γύρω από τις αρχές αυτές. Δίνονται διευκρινήσεις, λύνονται απορίες. Τέλος οι μαθητές με πολλά παραδείγματα  αναφέρονται στη σημερινή εποχή και εάν  όλα αυτά  εφαρμόζονται ή όχι στα δημοκρατικά κράτη και ιδιαίτερα στην πατρίδα μας.
Στη συνέχεια οι μαθητές μας, γνωρίζουν  το  λογισμικό της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής του Π.Ι. το οποίο  και θα χρησιμοποιηθεί ως επιπλέον πηγή πληροφοριών για τα θέματα «Κράτους και πολίτη», ως αντικείμενο συζήτησης και προβληματισμού, καθώς και  ως εργαλείο εμπέδωσης και ανατροφοδότησης με τις πολλές ασκήσεις και δραστηριότητες που έχει.
Τέλος δίνεται το φύλλο εργασίας  4 ,  για εμπέδωση και ανακεφαλαίωση.

5η  διδακτική ώρα
Το Πολίτευμα της Ελλάδας
          Αναλύουμε  με τους μαθητές μας τις λέξεις δημοκρατία  και λαοκρατία.
Ρωτάμε τους μαθητές μας  αν γνωρίζουν πως ονομάζεται το πολίτευμα της Ελλάδας. Με την κατάλληλη καθοδήγηση οι μαθητές ανακαλύπτουν, πως το πολίτευμα της Ελλάδας ονομάζεται  Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική  Δημοκρατία. Αρχηγός είναι  ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ο οποίος εκλέγεται από την Βουλή για 5 χρόνια, αλλά η εξουσία του είναι περιορισμένη. Δίνει την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης και διορίζει τον πρωθυπουργό. Εκπροσωπεί  τη χώρα στο εξωτερικό.
Οι μαθητές ενημερώνονται για την σημερινή  κυβέρνηση, που αποτελείται από το υπουργικό Συμβούλιο και τον πρωθυπουργό.
Συνεχίζουν  την εξερεύνηση του θέματος και ενημερώνονται για τις  άλλες δύο μορφές πολιτευμάτων, την Βασιλευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία και την  Προεδρική   Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Αναλύουμε τα χαρακτηριστικά και τις διαφορές αυτών των μορφών του δημοκρατικού πολιτεύματος. Στο wiki   theodorb, οι μαθητές ενημερώνονται  (πατήστε  στο   link  το πολίτευμα της Ελλάδας) εννοιολογικά, για τις παραπάνω  μορφές  εξουσίας του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Πατώντας εδώ και εδώ , ενημερωνόμαστε για τα κράτη που σήμερα, έχουν αυτές τις μορφές των πολιτευμάτων.
Στη συνέχεια  καθοδηγούμε τους μαθητές μας να γνωρίσουν  ένα καινούριο λογισμικό για αυτούς, το HotPotatos, το οποίο έχουμε εγκαταστήσει στους υπολογιστές του εργαστηρίου και έχουμε βγάλει το σχετικό εικονίδιο στην επιφάνεια εργασίας. Αυτό είναι  ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού με το οποίο μπορούμε  να δημιουργήσουμε ασκήσεις διαφόρων μορφών για χρήση είτε μέσω internet είτε μέσω υπολογιστή. Στην πραγματικότητα είναι java scripts  και οι ασκήσεις δημιουργούνται με έναν ιδιαίτερα φιλικό και ενδιαφέρον τρόπο  για τους μαθητές.
Για τη συνέχεια έχουμε δημιουργήσει φύλλα εργασίας τα οποία θα δίδονται    στους μαθητές μας. Εξηγούμε τα βασικά εργαλεία του λογισμικού και πως θα το χρησιμοποιούν.
Για εμπέδωση,  ανακεφαλαίωση  και περισσότερη διερεύνηση οι μαθητές εργάζονται  στο  φύλλο εργασίας 5    και το    φύλλο εργασίας 6

6η διδακτική δραστηριότητα
Οι τρεις μορφές εξουσίας
            Με τον διαδραστικό πίνακα δείχνουμε στους μαθητές μας τρεις εικόνες, την Βουλή των Ελλήνων, την ορκομωσία  μιας κυβέρνησης, αλλά και την αίθουσα ενός δικαστηρίου., Συζητούμαι, για το τι γίνεται στη Βουλή, στη προεδρία της Δημοκρατίας , στο Μέγαρο Μαξίμου και σε μια αίθουσα δικαστηρίου. Οι μαθητές από αυτά που γνωρίζουν δίνουν κατάλληλες απαντήσεις και με τη καθοδήγηση  του δασκάλου ενημερώνονται για τις τρεις μορφές εξουσίας που διακρίνουμε απαραίτητα,  σε κάθε δημοκρατικό πολίτευμα.
 Οι μαθητές  ενημερώνονται  για τη διάκριση των εξουσιών:
1.Νομοθετική εξουσία. Έργο της είναι η ψήφιση των νόμων.
2.Εκτελεστική εξουσία. Έργο της είναι η διοίκηση του κράτους.
3.Δικαστική εξουσία. Έργο της  είναι η τήρηση των νόμων                                                                    Στη συνέχεια οι μαθητές ασχολούνται με τις  δραστηριότητες  1,  2 και  3, στο λογισμικό της Αγωγής του Πολίτη .
Τέλος δίνεται το φύλλο εργασίας 7,   για εμπέδωση και  ανακεφαλαίωση




7η διδακτική ώρα
Οι λειτουργίες της κρατικής εξουσίας
Η 7η δραστηριότητα ξεκινά  με  τους   μαθητές μας να  ενημερώνονται αναλυτικά, για τις λειτουργίες της κρατικής εξουσίας. Την  Νομοθετική εξουσία ασκεί η Βουλή. Αποτελείται από 300 Βουλευτές αντιπροσώπους, έργο της είναι η ψήφιση των νόμων που φέρνει προς συζήτηση  η  εκτελεστική εξουσία. Στη Βουλή οι βουλευτές συζητούν για μεγάλα ζητήματα που αφορούν τη χώρα, όπως είναι η εκπαίδευση, η υγεία, η οικονομία, η εξωτερική πολιτική. Ελέγχουν το έργο της κυβέρνησης Οι νόμοι που ψηφίζονται  υπογράφονται απαραίτητα από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Στη συνέχεια μέσω της ιστοσελίδας της ελληνικής Βουλής,   οι μαθητές γνωρίζουν  το Κοινοβούλιο και περιηγούνται εικονικά στους χώρους, όπου εργάζονται  οι βουλευτές μας.
Συζητούμε  για τον τρόπο εκλογής των βουλευτών,  για το χρόνο της θητείας τους , για το «εκλέγειν και εκλέγεστε», για την αρχή της πλειοψηφίας.
Πατώντας εδώ, οι μαθητές γνωρίζουν  τα πρόσωπα που ασκούν σήμερα  την εκτελεστική εξουσία: Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κυβέρνηση  με τον Πρωθυπουργό και  τους υπουργούς και τις αρμοδιότητες του καθενός.
Στη συνέχεια  ,  ενημερώνονται  για σημαντικές προσωπικότητες της πολιτικής ιστορίας του τόπου, που έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί και πρόεδροι δημοκρατίας, ενώ τους λύνονται πολλές απορίες σχετικά με όσα συμβαίνουν  στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια και όσα ακούν καθημερινά στο σπίτι τους, στην οικογένεια τους, αλλά και στις ειδήσεις.
Ακολουθεί ενημέρωση των μαθητών,  για το ρόλο των δικαστών και την απονομή της δικαιοσύνης, τον τρόπο που λειτουργούν τα ελληνικά δικαστήρια, οι δικαστές και οι δικηγόροι. Οι μαθητές μαθαίνουν τι είναι τα Πολιτικά , Αστικά  και Ποινικά Δικαστήρια.
Τέλος τους δίνεται το  φύλλο εργασίας 8   , και ζητούμε από τους  μαθητές να το συμπληρώσουν.

8η Διδακτική  ώρα
Το ελληνικό Σύνταγμα
Με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα, δείχνουμε  την εικόνα με το εξώφυλλο ενός βιβλίου που ονομάζεται Σύνταγμα και ρωτάμε τους μαθητές μας εάν γνωρίζουν τι είναι το Σύνταγμα. Πολλοί μαθητές απαντούν  πως είναι ένας νόμος του κράτους. Πατώντας εδώ οι μαθητές ενημερώνονται για την ετυμολογία της λέξης Σύνταγμα.  Οι μαθητές ενημερώνονται για το πώς και γιατί η πλατεία  απέναντι από τη Βουλή  ονομάστηκε με τα γεγονότα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 «πλατεία Συντάγματος».
Στη συνέχεια, μαθαίνουν για τον  στρατηγό Μακρυγιάννη, που μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους το 1821,  ζήτησε επιτακτικά την ανάγκη δημιουργίας Συντάγματος,
Σύνταγμα είναι ο  υπέρτατος νόμος του κράτους   στον οποίο πρέπει να στηρίζονται όλοι οι νόμοι της πολιτείας. Το ελληνικό σύνταγμα αποτελείται από 120 άρθρα και καθορίζει τη μορφή του πολιτεύματος, ρυθμίζει την οργάνωση και τις λειτουργίες της πολιτείας, κατοχυρώνει τα ατομικά, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα των πολιτών.
Στη συνέχεια , οι  μαθητές ενημερώνονται για το τι σημαίνει  συνταγματικός και τι   αντισυνταγματικός νόμος
Πατώντας εδώ, ενημερωνόμαστε για  μερικές  σημαντικές διατάξεις  του  ελληνικού συντάγματος.
Κατόπιν,  για περισσότερη εμπέδωση αλλά και εξάσκηση  συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας 9
Για ανακεφαλαίωση, εμπέδωση και αξιολόγηση δίνεται το φύλλο εργασίας 10 και   11.

                                               Τα εργαλεία
    Στην αφόρμηση, αλλά και κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα χρησιμοποιηθεί το λογισμικό παρουσίασης ( power point) .
Κάποια από τα φύλλα εργασίας, θα δημιουργηθούν με το λογισμικό επεξεργασίας κειμένου ( word ), άλλα σε exel, άλλα σε Inspiration,και άλλα σε  hotpotatos. Επίσης κάποιες πληροφορίες από το διαδίκτυο θα καταγραφούν σε φύλλα του ίδιου λογισμικού.
Με το λογισμικό περιήγησης (Google earth), και τον ιστορικό άτλαντα  Centennia  θα γίνει η ανίχνευση στο ανάγλυφο της Ελλάδας, αλλά και οι αλλαγές που έγιναν διαχρονικά στα σύνορα της Ελλάδας .
Μέσω της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας ( ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ) οι μαθητές θα βρουν χρήσιμες πληροφορίες για τα πολιτεύματα και τον τρόπο άσκησης της εξουσίας και θα απαντήσουν σε αντίστοιχες ερωτήσεις.
Θα χρησιμοποιηθεί επίσης  το λογισμικό αισθητικής έκφρασης Tux paint, το λογισμικό Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής καθώς και  ιστοσελίδες σε Wiki  και  blogς

Οι πηγές

Οι ομάδες για να καταφέρουν να πετύχουν κάθε φορά στην έρευνα που τους ζητείται να κάνουν θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν συγκεκριμένες ιστοσελίδες, επιλεγμένες από τον δάσκαλο, για ευνόητους λόγους. Αυτό θα τους δώσει την δυνατότητα να βρουν αυτό που ψάχνουν, εύκολα και σχετικά γρήγορα. Θα υπάρχουν στην επιφάνεια εργασίας σχετικά εικονίδια.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Όσο αφορά στην αξιολόγηση του σεναρίου αυτή θα γίνει στους εξής τομείς.

Γνωστικός τομέας


Με τα φύλλα εργασίας  στο τέλος κάθε διδακτικής δραστηριότητας - και ιδιαίτερα με τα τελευταία ανακεφαλαιωτικά φύλλα εργασίας 10 και  11,  που θα δοθούν  και με τις δραστηριότητες που περιλαμβάνει το σχολικό βιβλίο,  θα αξιολογηθεί κατά πόσο οι μαθητές κατανόησαν το θέμα της ενότητας και τις κύριες παραμέτρους του.
Με τη συζήτηση που θα διεξαχθεί στην τάξη, θα αξιολογηθεί η ποιότητα των επιχειρημάτων των μαθητών, προκειμένου να υποστηρίξουν τη γνώμη τους.
Με τη δημιουργία κειμένων, αλλά και των απαντήσεων στα φύλλα εργασίας που θα δοθούν  στο λογισμικό επεξεργασίας ( word ), θα αξιολογηθεί η ικανότητά τους να συντάσσουν ένα όσο γίνεται πιο άρτιο από συντακτικής και γραμματικής άποψης κείμενο, αλλά και η σαφήνεια στις απαντήσεις.
Με τις δραστηριότητες και τα φύλλα αξιολόγησης σε inspiration και hotpotatos θα αξιολογηθεί η ικανότητα των μαθητών να εργαστούν σε καινούρια , ελκυστικά για αυτούς  περιβάλλοντα μάθησης.

Τομέας επικοινωνίας

Θα αξιολογηθεί η ανάπτυξη πρωτοβουλιών ή όχι  στην μαθησιακή διαδικασία.
Η συνεργασία των μελών της ομάδας ώστε να οδηγηθεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
H αλληλοβοήθεια,    η υποστήριξη   και η επιβράβευση των μελών με σκοπό τη μάθηση.

Τομέας δεξιοτήτων σε σχέση με τις Τ.Π.Ε


Θα αξιολογηθεί η ικανότητα των μαθητών να χειρίζονται βασικές λειτουργίες του Η/Υ. ( συμπλήρωση  φύλλων  εργασίας, υπερσύνδεση,)
Η ικανότητα χρήσης των προτεινόμενων ιστοσελίδων και η κατά το δυνατόν καλύτερη αξιοποίησή τους, στη συλλογή πληροφοριών και υλικού απαραίτητου στις διαδικασίες μάθησης.( Μηχανές αναζήτησης:  Google  κ.α)
Η ευχέρεια με την οποία χειρίζονται τις δυνατότητες που προσφέρει το  λογισμικό  excel, το Inspiration, το hotpotatos (Με τη συμπλήρωση των φύλλων εργασίας).
Η θετική ή και όχι στάση που έχουν απέναντι σε νέες γνώσεις που αφορούν σε λογισμικά, που δεν έχουν ξαναχρησιμοποιήσει. ( πχ το Google earth,  Tux paint, Centennia, Λογισμικό Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, ).

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
·         Το συγκεκριμένο σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί και στην Ε΄ τάξη με τροποποιήσεις.
·         Επίσης, ο χρόνος που θα διατεθεί για την εξοικείωση με το Inspiration ,      το hotpotatos, το Centennia  και το  Λογισμικό Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, αποτελεί «επένδυση», αφού μπορεί να αξιοποιηθεί σε άλλα μαθήματα, αλλά και στα επόμενα μαθήματα της Κ.Π.Α. για δημιουργία εννοιολογικών χαρτών , πληροφορίες , ασκήσεις  και δραστηριότητες
·         Μια επιπλέον δραστηριότητα μπορεί να γίνει στο μάθημα των Εικαστικών  και της Ευέλικτης Ζώνης,  με το λογισμικό  tux paint,  όπως και στο μάθημα της Ιστορίας με το Λογισμικό Centennia.
·         Σε επόμενο μάθημα οι μαθητές μπορούν στο  νοητικό χάρτη που αποθήκευσαν, να εισάγουν και άλλες έννοιες και να τις συνδέσουν, μετατρέποντάς τον σε εννοιολογικό χάρτη.


                                            ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Βιβλίο μαθητή :Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή.  Στ΄ τάξης. Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, 2011 Αθήνα.
  • Βιβλίο δασκάλου : Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή.  Στ΄ τάξης. Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, 2011 Αθήνα.
  • Η Μάθηση και οι δυσκολίες της. Κωνσταντίνου Πόρποδα. Πάτρα 2003.
  • Κολιάδης, Ε.(2002).Γνωστική ψυχολογία (τόμος Δ΄).Αθήνα: Αυτοέκδοση.
  • Τριλιανός, Θ.(2000).Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας (τ. Α΄). Αθήνα: Αυτοέκδοση.
  • Τριλιανός, Θ.(2000β).Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας (τ. Β΄). Αθήνα: Αυτοέκδοση
  • Ματσαγγούρας, Η.(1995).Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ματσαγγούρας, Η.(2000).Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • ΥΠΕΠΘ-ΠΙ.(2002).Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (τεύχος Α & Β). Αθήνα: ΟΕΔΒ.
  • ΥΠΕΠΘ-ΠΙ.(2008).Οι Τ.Π.Ε. στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Πρόγραμμα Επιμόρφωσης σε Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Κλάδος: Δάσκαλοι ΠΕ70). Αθήνα.


ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

·          http://www.hellenicparliament.gr/
·          http://egpaid.blogspot.com/
·          http://theodorb.wikispaces.com/
 
Σημείωση: Οι δραστηριότητες  και   τα  κυριότερα γνωστικά στοιχεία του σεναρίου, είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα   Wiki     και στο blog  



Τέλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου