ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΩΝ Τ.Π.Ε. ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ
2011 – 2012
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
<< ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ >>
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ
ΔΡ. ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΚΣΕ
ΕΥΒΟΪΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ............................σελ.
1. Τίτλος..............................................4
2. Ταυτότητα.......................................4
3. Σκεπτικό της δραστηριότητας......5
4. Πλαίσιο εφαρμογής.......................6
5. Στόχοι σεναρίου.............................7
6. Πορεία Διδασκαλίας και Υλοποίησης
δραστηριοτήτων............................9
7. Αξιολόγηση.....................................12
8. Βιβλιογραφία-Δικτιογραφία...........13
2ο ΣΕΝΑΡΙΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
1. ΤΙΤΛΟΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
<<ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ>>
2. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΔΑΣΚΑΛΟΣ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ:
ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ,
δάσκαλος της Β΄
Δημοτικού του Δημοτικού σχολείου Αγ. Νικολάου Χαλκίδας.
Γνωστική
περιοχή: Το σενάριο αυτό αφορά στο γνωστικό αντικείμενο Μελέτης περιβάλλοντος
της Β΄ τάξης, ενότητες 15 – 16, μαθήματα <<ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ –
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ>>.
ΘΕΜΑ: Ο
πολιτισμός διαχρονικά, γνωριμία με παλιά μνημεία, αντικείμενα, επαγγέλματα,
παραδοσιακές στολές, μουσικά όργανα, πανηγύρια. Η αναγκαιότητα του αθλητισμού
και της κίνησης στη ζωή μας. Το πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Το σενάριο εντάσσεται στις γνωστικές περιοχές της Μελέτης
περιβάλλοντος, Γλώσσας, μαθηματικών και της Αισθητικής Αγωγής.
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
ΜΕ ΤΟ Α.Π.Σ. ΚΑΙ Δ.Ε.Π.Σ.
Τα θέματα είναι απολύτως συμβατά με το Α.Π.Σ. και το
Δ.Ε.Π.Σ. , εφόσον αποτελούν θέματα ενοτήτων στα βιβλία της μελέτης
περιβάλλοντος, της γλώσσας και των μαθηματικών της Β΄ τάξης και οι στόχοι που
τίθενται άπτονται πλήρως του αναλυτικού προγράμματος της μελέτης περιβάλλοντος,
της γλώσσας και των μαθηματικών.
Μελέτη περιβάλλοντος: Παρατήρηση, περιγραφή, διατύπωση υπόθεση, σύγκριση, επιλογή,
προφορική έκφραση.
Γλώσσα: Γραπτός
και προφορικός λόγος, διαχείριση πληροφορίας, διαλογικές μορφές επικοινωνίας.
Μαθηματικά: Σχήματα,
μοτίβα, χρόνος.
3. ΣΚΕΠΤΙΚΟ
ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ:
Ηλεκτρονικός υπολογιστής, διαδραστικός πίνακας
αφής, φωτογραφική μηχανή. Χρήση
διαδικτύου, λογισμικών επεξεργασίας κειμένου, επεξεργασίας εικόνας, παρουσίασης
και εκπαιδευτικά λογισμικά.
Οι Τ.Π.Ε
μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως γνωστικό εργαλείο
και να ενισχύσουν τη
μαθησιακή διαδικασία, αφού υποστηρίζουν διερευνητικού και ανακαλυπτικού τύπου μαθησιακές καταστάσεις. Οι συγκεκριμένες
εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προτείνονται συμβάλουν στην καλλιέργεια της
δημιουργικής έκφρασης και της κριτικής σκέψης, στην απόκτηση στάσεων και
δεξιοτήτων απέναντι σε προβληματικές καταστάσεις. Επίσης, γίνεται σύνδεση με
άλλες επιστήμες, ενίσχυση ικανότητας λογικών διεργασιών για την επίλυση
προβλημάτων, άσκηση στη σαφή διατύπωση νοητικών συμπερασμάτων και στην
αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. .
ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ:
Οι
Τ.Π.Ε. προωθούν δραστηριότητες επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών.
Τονώνουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές
δραστηριότητες. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής προωθεί τις υπάρχουσες εμπειρίες των
μαθητών, παρέχει νέες καθώς και αυθεντικές εμπειρίες στους μαθητές σχετικά με
τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης, υποστηρίζει την ενσωμάτωση της μάθησης σε ρεαλιστικά περιβάλλοντα,
ενθαρρύνει την έκφραση των απόψεων, των αντιλήψεων και των ιδεών των μαθητών
στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας. Επιπλέον, προωθεί την εμπέδωση της
μάθησης και ενθαρρύνει χρήσεις πολλαπλών μορφών αναπαράστασης της
πραγματικότητας. Σ’ αυτό το σενάριο χρησιμοποιούνται εργαλεία web
2 (wiki) τα οποία ξεφεύγουν από τα
συνηθισμένα εργαλεία, ξεπερνούν τα όρια της τάξης και του σχολείου μας και
δημιουργούν για το σενάριό μας περιβάλλον εξερεύνησης από οποιονδήποτε στον
πλανήτη.
ΓΝΩΣΤΙΚΑ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:
Οι
μαθητές σε μεγάλο βαθμό γνωρίζουν αρκετά πράγματα για τη χρήση εκπαιδευτικού
λογισμικού. Ο δάσκαλος θα πρέπει να συντονίζει, να κατευθύνει τις κινήσεις των
μαθητών στο χειρισμό των ηλεκτρονικών υπολογιστών και να τους δίνει να
εξηγήσεις για να καταλάβουν και να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην πορεία
διδασκαλίας.
4. ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται σε
μαθητές της Β’ τάξης του Δημοτικού σχολείου
Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο θα ολοκληρωθεί
σε 8 διδακτικές ώρες.
Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα εργαστούν
στην αίθουσα υπολογιστών του σχολείου και θα χρησιμοποιήσουν τους Η/Υ του
σχολείου καθώς και την τάξη με το
διαδραστικό πίνακα αφής.
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι
πρότερες γνώσεις των μαθητών είναι πολύ σημαντικές ώστε να αποτελέσουν πρόσφορο
έδαφος για την οικοδόμηση των νέων γνώσεων. Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν να χειρίζονται το διαδραστικό
πίνακα, είναι εξοικειωμένοι στη χρήση λογισμικών, γνωρίζουν τις βασικές δεξιότητες χρήσης του
ηλεκτρονικού υπολογιστή και είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις δραστηριότητες
που θα τους δοθούν.
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:
Κατά την πραγματοποίηση του
σεναρίου θα χρειαστούν:
- Ηλεκτρονικοί υπολογιστές
- Διαδραστικός πίνακας αφής
- Λογισμικό ζωγραφικής και
σχεδίασης,
- Λογισμικό επεξεργασίας
κειμένου
- Λογισμικό παρουσίασης
-
Λογισμικό επεξεργασίας εικόνας
- Λογισμικό ανάπτυξης
διαδραστικών διδασκαλιών Smart notebook
- Φωτογραφική μηχανή
- Εκτυπωτής και σαρωτής
- Φύλλα εργασίας
- Χαρτιά , μαρκαδόροι και
μολύβια
- Βιβλία και λεξικά
Κοινωνική
ενορχήστρωση της τάξης: Οι μαθητές έχουν μάθει να εργάζονται
ομαδοσυνεργατικά και θα χωριστούν σε 5 ομάδες των 4 ατόμων. Ο χωρισμός των ομάδων
έγινε με κριτήριο το μαθησιακό επίπεδο των μαθητών (σε κάθε ομάδα υπάρχουν
καλοί και πιο αδύναμοι μαθητές) αλλά λαμβάνοντας υπόψη και τον τεχνολογικό
αλφαβητισμό κάποιων μαθητών/τριών.
Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη διαδικασία, εμψυχώνει, ενθαρρύνει για
συνεργασία, καθοδηγεί τους μαθητές και τους δίνει κίνητρα να εκφράσουν τις
απόψεις τους και να αξιολογήσουν τις απόψεις των συμμαθητών τους, ώστε να
αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη. Η εργασία σε ομάδες ευνοεί την
αλληλοβοήθεια, την ανταλλαγή απόψεων και την αυτενεργό διερεύνηση του θέματος.
Όλοι οι μαθητές σταδιακά αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, οικοδομούν τη νέα γνώση και
μαθαίνουν - πώς να μαθαίνουν.
5.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Ως
γενικό σκοπό του σεναρίου ορίζουμε να αντιληφθούν οι μαθητές την έννοια του πολιτισμού,
κυρίως μέσα από στοιχεία του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού. Το πνεύμα των
Ολυμπιακών Αγώνων. Καθώς και τη σπουδαιότητα της άσκησης για τη σωματική και
πνευματική ανάπτυξη.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Α. στόχοι σε επίπεδο γνώσεων
·
Να γνωρίσουν διαφορετικούς χώρους πολιτισμικής
αναφοράς. (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8,
παρουσιάσεις 1ης, 2ης, 4ης, 5ης,
ώρας και επίσκεψη 3ης ώρας)
·
Να κατανοήσουν το ρόλο του λαϊκού πολιτισμού
και της παράδοσης. (επίσκεψη 3ης ώρας, παρουσιάσεις 2ης,
5ης, ώρας, φύλλα εργασίας 2, 3, 5, 7, 8)
·
Να έρθουν σε επαφή με παλιά αντικείμενα. (επίσκεψη
3ης ώρας, παρουσιάσεις 2ης, 4ης, 5ης
ώρας και φύλλα εργασίας 2, 3, 6, 8, )
·
Να εξασκηθούν στην άντληση πληροφοριών από
πρωτογενείς πηγές. (επίσκεψη 3ης ώρας, παρουσιάσεις 1ης,
2ης, 4ης, 5ης, 6ης, 8ης
,ωρας και φύλλα εργασίας 1, 4, 5, 7, 8,9)
·
Να ευαισθητοποιηθούν στη σωστή συμπεριφορά
μέσα σ’ ένα χώρο επίσκεψης. (επίσκεψη 3ης ώρας)
·
Να έρθουν σε επαφή με αντικείμενα της λαϊκής
τέχνης. (επίσκεψη 3ης ώρας, παρουσιάσεις 2ης, 4ης,
5ης ώρας και φύλλα εργασίας 2, 3, 6, 8)
·
Να γνωρίσουν στοιχεία του λαϊκού πολιτισμού
και της παράδοσης (γιορτές, μουσική, τραγούδι, χορός, έθιμα). (επίσκεψη 3ης
ώρας, παρουσίαση 5ης ώρας και φύλλα εργασίας 7, 8, )
·
Να αναγνωρίσουν τη σπουδαιότητα της άσκησης
για τη σωματική και πνευματική ανάπτυξη. (παρουσιάσεις 6ης, 8ης
ώρας, φύλλα εργασίας 9, 12, 13,14)
·
Να συνδέσουν τον ελεύθερο χρόνο τους με
δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. (παρουσίαση 8ης ώρας,
φύλλα εργασίας 9, 12, 13, 14)
Β. στόχοι σε επίπεδο δεξιοτήτων
·
Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης,
περιγραφής, σύγκρισης, επιλογής και ταξινόμησης.(παρουσιάσεις 1ης, 2ης, δ4ης, 5ης, 6ης,
8ης ώρας, επίσκεψη 3ης ώρας και όλα τα φύλλα εργασίας )
·
Να εξασκηθούν στην προφορική έκφραση και στη
λήψη αποφάσεων. (όλες οι συζητήσεις που ακολουθούν μετά τις παρουσιάσεις στο
διαδραστικό πίνακα και η συμπλήρωση όλων των ομαδικών φύλλων εργασίας)
Γ. στόχοι σε επίπεδο στάσεων
·
Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση και
την αυτοεκτίμησή τους μέσα από ομαδοσυνεργαστικές δραστηριότητες. (φύλλα
εργασίας 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 )
·
Να εξοικειωθούν με τη διατύπωση συμπερασμάτων και να αναπτύξουν την
κριτική τους ικανότητα. (όλα τα φύλλα εργασίας )
·
Να ευαισθητοποιηθούν στη σωστή συμπεριφορά
μέσα σ’ ένα χώρο επίσκεψης. (επίσκεψη 3ης ώρας)
·
Να συνδέσουν τον ελεύθερο χρόνο τους με
δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. (φύλλα εργασίας 9, 12, 13, 14)
Δ. Στόχοι ως προς τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών
·
Να είναι ικανοί, με τη χρήση διαδραστικού πίνακα αλλά και Η/Υ, να
ολοκληρώσουν με επιτυχία τις
δραστηριότητες που θα τους ανατεθούν.
·
Να μπορούν να αξιοποιούν τα εκπαιδευτικά λογισμικά περιβάλλοντα που συνοδεύουν τις
δραστηριότητες που θα υλοποιήσουν, ώστε να επιτύχουν τους προτεινόμενους
μαθησιακούς στόχους.
·
Να εξασκηθούν στην άντληση πληροφοριών από
πρωτογενείς πηγές.
6. ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΡΟΗΣ – ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1η Διδακτική ώρα:
Παρουσιάζουμε στο διαδραστικό πίνακα αφής με τη
βοήθεια των παιδιών φωτογραφίες με: ναούς, κάστρα, αρχοντικά,
καλντερίμια και βρύσες.
Επιλέγουμε μία κατηγορία για κάθε ομάδα και ζητάμε από τις ομάδες να απαντήσουν
στις ερωτήσεις από το φύλλο εργασίας
1 . Τα παιδιά μπορούν να ξαναδούν στην ομάδα τους τις φωτογραφίες
πατώντας το αντίστοιχο όνομα.
Η κάθε ομάδα ανακοινώνει στην τάξη τα αποτελέσματα της
εργασίας της και ο εκπρόσωπος της ομάδας δείχνει στο διαδραστικό πίνακα τα
στοιχεία που τους οδήγησαν στις αποφάσεις τους. Σε τυχόν λάθη καλούμε τις
υπόλοιπες ομάδες να παρέμβουν, διορθώνοντας, αν μπορούν, το λάθος. Αν χρειαστεί
παρέμβασή μας, την κάνουμε με παιδαγωγικές μεθόδους , που δεν αλλοιώνουν την
ανακαλυπτική μέθοδο των ομάδων.
Από τη συζήτηση που θα ακολουθήσει θα προκύψει ότι
κάποια από αυτά σήμερα θα μας ήταν άχρηστα. Συμπληρώνουμε τα: φύλλο εργασίας 2 και φύλλο εργασίας 3 . Καλούμε τα
παιδιά να αποφασίσουν στις ομάδες, πώς και για ποιους λόγους έχουν
αντικατασταθεί. Κατόπιν καλούμε τις ομάδες να ανακοινώσουν στην τάξη τα
συμπεράσματά τους. Στο τέλος ακολουθεί συζήτηση με σκοπό να διορθώσουμε τα
τυχόν λάθη.
2η
Διδακτική ώρα
Παρουσιάζουμε
στο διαδραστικό πίνακα αφής φωτογραφίες και δραστηριότητες ανθρώπων
άλλων εποχών. Οι μαθητές έρχονται σε μια πρώτη επαφή με τον τρόπο ζωής
των ανθρώπων σε παλιότερες εποχές. Ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Ακούνε
εμπειρίες των συμμαθητών τους και ετοιμάζονται να ανακαλύψουν πώς ζούσαν οι
άνθρωποι στα παλιότερα χρόνια. Ανακοινώνουμε στα παιδιά την επίσκεψη που θα
κάνουμε στην επόμενη διδακτική ώρα. Ζητάμε από τα παιδιά να εκτυπώσουν το φύλλο εργασίας 4 και τα αφήνουμε να
προετοιμάσουν την επίσκεψη. Μόνα τους αποφασίζουν για τα υλικά που θα
χρειαστούν (φωτογραφική μηχανή, κασετοφωνάκι) , ποιες ερωτήσεις θα κάνουν κι αν
το θεωρήσουμε απαραίτητο επεμβαίνουμε για να διορθώσουμε ή να συμπληρώσουμε όπου
χρειαστεί. Με τις ιδέες και τις ερωτήσεις των παιδιών δημιουργούμε μαζί ένα ή
και περισσότερα φύλλα εργασίας, από το φύλλο
εργασίας 5 τα οποία θα δώσουμε στα
παιδιά την ημέρα της επίσκεψης και θα τα χρησιμοποιήσουν στον τόπο της
επίσκεψης.
3η
Διδακτική ώρα
Βγαίνουμε από το σχολείο με τα πόδια και πηγαίνουμε
λίγα μέτρα πιο πέρα σ’ ένα δρόμο καλντερίμι. Στην αρχή του δρόμου υπάρχει μια
παραδοσιακή πέτρινη βρύση. Φωτογραφίζουμε τη βρύση και συνεχίζουμε για το
πέτρινο σπίτι της κ. Μαρίας (ετών 73). Εκεί θα δούμε τον αργαλειό και τη
λειτουργία του. Καθώς και τα άλλα εργαλεία που προετοιμάζουν τις κλωστές πριν
χρησιμοποιηθούν στον αργαλειό. Χρησιμοποιώντας τα φύλλα εργασίας θα πάρουμε συνέντευξη
από την κυρία Μαρία που δουλεύει στον αργαλειό περισσότερα από 50 χρόνια. θα
φωτογραφίσουμε το χώρο και θα σημειώσουμε τις καινούριες λέξεις που θα μάθουμε,
καθώς και την ερμηνεία τους. Στη συνέχεια θα πάμε στο σπίτι του κ. Μιχάλη (ετών
78) που βρίσκεται στην ίδια γειτονιά. Εκεί θα δούμε όλα τα εργαλεία και τα
αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι παλιοί γεωργοί πριν τον ερχομό των
μηχανημάτων. Ο ξεναγός μας, ο κ. Μιχάλης στη συνέχεια θα μας κάνει μια επίδειξη
στον παραδοσιακό του φούρνο, ψήνοντας ψωμί. Αφού τελειώσουμε με φωτογραφίες και
συνεντεύξεις θα ευχαριστήσουμε όλη τη γειτονιά (που θα έχει μαζευτεί γύρω μας)
και θα γυρίσουμε στο σχολείο.
4η
Διδακτική ώρα
Με την εμπειρία και το ενδιαφέρον που αποκτήσαμε από
τις επισκέψεις συνεχίζουμε στην τάξη. Ταξινομούμε τις φωτογραφίες στο πρόγραμμα
ζωγραφικής των windows και γράφουμε τα σχόλιά μας: τι είναι αυτό που δείχνει
η φωτογραφία, πού και πώς το χρησιμοποιούσαν;
Στη συνέχεια βλέπουμε κι άλλα επαγγέλματα: αγγειοπλάστης, αργυροχρυσοχόος, γλύπτης, υφαντουργεία,
ξυλουργός,
χτίστης. ΟΙ μαθητές συμπληρώνουν ομαδικά το φύλλο εργασίας 6. Συγκρίνουμε πώς δούλευαν οι άνθρωποι παλιά και
πώς τώρα. Τελειώνουμε λέγοντας τις απόψεις μας, τις διαπιστώσεις μας και τις
εμπειρίες μας από αυτά που είδαμε και ακούσαμε. Επιτρέπουμε στα παιδιά να πούνε
ελεύθερα αυτά που σκέφτονται και να διαφωνήσουν μεταξύ τους, εφόσον μπορούν να στηρίξουν
το σκεπτικό τους.
5η
Διδακτική ώρα
Παρουσιάζουμε στο διαδραστικό πίνακα φωτογραφίες από πανηγύρια, παραδοσιακά όργανα και παραδοσιακές στολές από
διάφορα μέρη της Ελλάδας. Ζητούμε από τα παιδιά να θυμηθούν τις σχολικές
γιορτές, καθώς και γιορτές από την καθημερινή τους ζωή όπως γενέθλια,
βαπτίσεις, γάμους και να συγκρίνουν τους τρόπους εκδηλώσεων και διασκέδασης των
παλιών ανθρώπων με τους τωρινούς. Κατόπιν ζητάμε από τις ομάδες να εκτυπώσουν
το φύλλο εργασίας 7 και να το
συμπληρώσουν. Μετά παρουσιάζονται τα αποτελέσματα στην τάξη. Στη συνέχεια
δίνουμε στα παιδιά το φύλλο εργασίας
8 , αξιολόγηση όλης της ενότητας.
Τελειώνουμε με συζήτηση και διορθώσεις όπου χρειαστεί.
6η
Διδακτική ώρα
Η αφόρμηση γίνεται με την παρουσίαση στους μαθητές
εικόνων από τους Ολυμπιακούς αγώνες,
Ολυμπιακούς αγώνες στην
Αθήνα και Ολυμπιακούς
αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα . Η
παρουσίαση γίνεται με τη βοήθεια του λογισμικού παρουσίασης Power Point και με την παράλληλη χρήση του διαδραστικού πίνακα.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης γίνονται σχολιασμοί από το δάσκαλο και τα
παιδιά. Στα σημεία που είναι γνωστά σε κάποια παιδιά, σε σημεία που κέντρισαν
το ενδιαφέρον τους και σε κάποια άγνωστα πράγματα. Έπειτα ζητάμε από τις ομάδες
να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας 9 . Στη συνέχεια παρουσιάζουν την εργασία τους
στην τάξη, συζητούνται και διορθώνονται τυχόν λάθη. Κατόπιν παρουσιάζουμε στους
μαθητές με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα αθλήματα από την Αρχαία Ελλάδα και αθλήματα από τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Οι μαθητές συζητούν με την ομάδα τους, καταγράφουν στο φύλλο εργασίας 10 που τους δίνεται
ώστε να διαπιστωθεί ο βαθμός κατάκτησης των βασικών εννοιών και του νοήματος μαθήματος.
Έπειτα τις παρουσιάζουν πάλι στις υπόλοιπες ομάδες.
7η
Διδακτική ώρα
Ζητάμε από τις ομάδες να αναζητήσουν πληροφορίες για
την ιστορία των Ολυμπιακών
αγώνων. Στη συνέχεια στο φύλλο εργασίας 11 θα ζητηθεί από τις ομάδες να συγκρίνουν τον
τρόπο που γινόταν οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαιότητα με τους σημερινούς
αγώνες. Αφού παρουσιάσουν στις υπόλοιπες ομάδες τις απόψεις τους και μετά από
μια συζήτηση που θα ακολουθήσει μεταξύ των ομάδων σε σημεία που έχουν
διαφορετικές απόψεις το φύλλο εργασίας
12 θα βοηθήσει τα παιδιά να
γράψουν τι έχουν μάθει για τους Ολυμπιακούς αγώνες και για τον αθλητισμό
γενικότερα.
Κατόπιν θα παρουσιάσουν στις υπόλοιπες ομάδες τα
αποτελέσματα της εργασίας τους και θα κλείσουμε με τυχόν απορίες, διαφωνίες και
τις απαντήσεις που θα πάρουν.
8η
Διδακτική ώρα
Δείχνουμε στο διαδραστικό πίνακα διάφορες δραστηριότητες παιδιών. Ζητάμε από
τα παιδιά στο φύλλο εργασίας 13 να πούνε με ποιον τρόπο περνάνε τον ελεύθερο
χρόνο τους. Ανακοινώνουμε τα αποτελέσματα στην τάξη και επισημαίνουμε το
δικαίωμα του καθενός να κάνει ό,τι του αρέσει στον ελεύθερο χρόνο του. Πρέπει
τα παιδιά να καταλάβουν ότι στον καθένα αρέσουν διαφορετικά πράγματα. Κατόπιν
ζητάμε από τις ομάδες να συμπληρώσουν το φύλλο
εργασίας 14 το οποίο έχει
διάφορες δραστηριότητες και τους καλούμε να διαλέξουν τι τους αρέσει. Οι ομάδες
ανακοινώνουν στην τάξη τα αποτελέσματά τους. Επισημαίνουμε πως για να γίνουν
όλα αυτά χρειάζεται χρόνος και ότι ο χρόνος προκύπτει από το σωστό
προγραμματισμό. Χρησιμοποιώντας το excel δημιουργούμε προγράμματα που
μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά έτσι ώστε να οργανώσουν το χρόνο τους. Συζητάμε στην τάξη τη διαφορά καθημερινότητας
και αργιών και πώς μπορούν να οργανωθούν. Τέλος επισημαίνουμε στα παιδιά τη
χρησιμότητα της κίνησης και τα παροτρύνουμε να ασχολούνται με αθλητικές
δραστηριότητες και ομαδικά παιχνίδια.
7.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Το εκπαιδευτικό σενάριο « ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
- ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ» που αφορούσε τη διαπραγμάτευση ενός σημαντικού αντικειμένου,
πραγματοποιήθηκε στο τέλος του δευτέρου τριμήνου της σχολικής χρονιάς, σε
συνέχεια των δραστηριοτήτων που είχαν γίνει από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Κατά
την αφόρμηση του σεναρίου, το χωρισμό των ομάδων και την ανάθεση αποστολής σε
κάθε ομάδα, παρατηρήθηκε ότι οι μαθητές/τριες έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Η εμπειρία του προηγούμενου
σεναρίου βοήθησε ώστε να ξεκινήσουμε με ενθουσιασμό και χωρίς κανένα φόβο.
Υπήρξε ενθουσιασμός όταν άρχισαν να χρησιμοποιούν το διαδραστικό πίνακα μόνοι
τους, παρότρυναν και συμβούλευαν ο ένας τον άλλον. Με χαρά και σιγουριά
χρησιμοποιούσαν τα λογισμικά στους
προσωπικούς τους υπολογιστές.
Στο εργαστήριο υπολογιστών,
οι μαθητές/τριες, συνεργάστηκαν αρκετά καλά, αφού ήταν ήδη εξοικειωμένοι με τις
εργασίες σε ομάδες.
Χρειάστηκε κάποιες φορές η
καθοδήγησή μου για τη συμπλήρωση και για τη διόρθωση των φύλλων εργασίας, καθώς
τα παιδιά είχαν διαφορετικές απόψεις σε κάποια θέματα. Οι οποίες πιστεύω ότι
προήλθαν περισσότερο από τις διαφορετικές προσωπικές εμπειρίες του κάθε
παιδιού. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των εργασιών των ομάδων αναπτύχθηκε
γόνιμος διάλογος με τους μαθητές/τριες ακόμα και να παρεμβαίνουν για να
διορθώσουν τυχόν λάθη ή παρανοήσεις, να δέχονται ερωτήσεις από συμμαθητές τους
και να δικαιολογούν τις απόψεις τους. Υπήρξαν και κάποιες τεχνικές δυσκολίες,
οι οποίες όμως ξεπεράστηκαν εύκολα. Γενικά, η εμπειρία της εφαρμογής του
σεναρίου μάθησης ήταν εξαιρετική. Κέντρισε το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, οι
οποίοι ακόμα και μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων και των παρουσιάσεων
ζητούσαν να συνεχίσουν να επισκέπτονται το εργαστήριο υπολογιστών. Άρχισαν να
κάνουν δικές τους προτάσεις για το πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις νέες
τεχνολογίες. Σύγκριναν τη δουλεία τους με προηγούμενες εργασίες τους και έτσι
με ανάγκασαν να συνεχίσω να δουλεύω με τον ίδιο τρόπο. Καταγράφηκε ως μια πολύ
θετική και εποικοδομητική εμπειρία από όλους. Ακόμη και τα παιδιά που πριν δεν
έδειχναν κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα μαθήματα του σχολείου. Ενσωματώθηκαν
με τις ομάδες και όλη την τάξη κάνοντας ό,τι μπορούσαν καλύτερο.
8. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
·
Βιβλίο μαθητή Μελέτης Περιβάλλοντος, Β΄ Δημοτικού , Οργανισμός Εκδόσεων
Διδακτικών Βιβλίων
·
Βιβλίο μαθητή Μελέτης Περιβάλλοντος(τετράδιο εργασιών), Β΄ Δημοτικού,
Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων
·
Βιβλίο δασκάλου Μελέτης Περιβάλλοντος, Β΄ Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου