Στ’ τάξη, Κλάσματα
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ: Δρ. ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΣ: Πανάγου Γεώργιος, ΠΕ
70
ΘΗΒΑ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012
ΚΣΕ 5ο
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΗΒΑΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1)
ΤΙΤΛΟΣ……………………………………………………..σελ. 3
2)
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ………………………………………
3
Ø ΔΑΣΚΑΛΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Ø ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ø ΘΕΜΑ
3)
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ……..………………… 3
Ø ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
Ø ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ
Ø ΓΝΩΣΤΙΚΑ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
4)
ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ…………………………..………..… 5
Ø ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Ø ΧΡΟΝΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ø ΧΩΡΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ø ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΩΝ
ΜΑΘΗΤΩΝ
Ø ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΚΑΙ
ΕΡΓΑΛΕΙΑ
Ø ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
5)
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ…………………………………. 8
Ø ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ø ΣΤΟΧΟΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Ø ΣΤΟΧΟΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΤΑΣΕΩΝ
Ø ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
6)
ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ…………………………………….....
9
7)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ……………..…………………………….....14
8)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ……………………….………………….. 15
Α.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
1.
Τίτλος
«Τα κλάσματα με κλάματα και άσματα»
2. Ταυτότητα
·
Δάσκαλος - Δημιουργός: Πανάγου
Γεώργιος
·
Γνωστική περιοχή
Το
σενάριο αυτό αφορά στο γνωστικό αντικείμενο των Μαθηματικών της Στ’ τάξης,
ενότητα Αριθμοί και πράξεις, Μάθημα 19. Κλάσματα ομώνυμα και ετερώνυμα, 20. Το
κλάσμα ως ακριβές πηλίκο διαίρεσης, 21. Ισοδύναμα κλάσματα, 22. Σύγκριση – Διάταξη
κλασμάτων, 23. Προβλήματα με πρόσθεση και αφαίρεση κλασμάτων, 24. Προβλήματα με
πολλαπλασιασμό και διαίρεση κλασμάτων. Είναι συμβατό με το Α.Π.Σ. και το
Δ.Ε.Π.Π.Σ, εφόσον αποτελεί θέμα ενοτήτων στο βιβλίο μαθηματικών της Στ΄ τάξης
και οι στόχοι που τίθενται άπτονται
πλήρως του αναλυτικού προγράμματος των μαθηματικών.
3.
Σκεπτικό της δραστηριότητας
·
Καινοτομίες
Το
σενάριο υποστηρίζει τη μαθησιακή διαδικασία με την παιδαγωγική αξιοποίηση των
ΤΠΕ χρησιμοποιώντας:
o
περιβάλλοντα εννοιολογικής χαρτογράφησης
(inspiration)
o
περιβάλλοντα
διερεύνησης και ανακάλυψης (εκπαιδευτικό λογισμικό Μαθηματικών)
o
περιβάλλοντα
ηλεκτρονικής αξιολόγησης (hot
potatoes)
Ακολουθείται
ένα μοντέλο καθοδηγούμενης διερεύνησης και ανακάλυψης μέσα από δραστηριότητες
που ευνοούν την κριτική και στοχαστική σκέψη, τη συμμετοχική και συνεργατική
μάθηση. Το σενάριο στηρίζεται σε αρχές της εποικοδομητικής προσέγγισης και στις
κοινωνικοπολιτισμικές θεωρήσεις του Vygotsky και των απογόνων του, όπου δίνεται
έμφαση στη μαθησιακή διαδικασία, στην αλληλεπίδραση των εμπλεκόμενων μερών
καθώς και στο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον που λαμβάνει χώρα.
Το
σενάριο στηρίζεται στο πλαίσιο της παιδαγωγικής της αλληλεπίδρασης όπου τα
παιδιά ενθαρρύνονται να εκφράζουν, να ανταλλάσσουν και να αντιπαραθέτουν τις
ιδέες τους, να εντοπίζουν προβλήματα, να
θέτουν ερωτήσεις, να κάνουν προβλέψεις, να αναζητούν απαντήσεις και να τις
ελέγχουν καθώς δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά. και σε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο
βασιζόμενο στον κοινωνικό εποικοδομητισμό, στη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση
και εμπειρική-βιωματική προσέγγιση.
Καθοριστικός
είναι ο ρόλος των τεχνολογικών-πολιτισμικών εργαλείων στη μαθησιακή διαδικασία,
αφού ενισχύουν την ικανότητα λογικών διεργασιών για την επίλυση προβλημάτων και
ασκούν τους μαθητές στη διατύπωση νοητικών συμπερασμάτων. Η αξιοποίηση των ΤΠΕ
στην εκπαιδευτική διαδικασία ευνοεί την αλλαγή του παραδοσιακού διδακτικού
μοντέλου και τη χρήση σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων. Με τη χρήση λογισμικών
και κατάλληλων φύλλων εργασίας αναδεικνύεται το μαθητοκεντρικό μοντέλο της
διερευνητικής μάθησης μέσα από την αναζήτηση της γνώσης στις πηγές. Οι μαθητές
εργάζονται σε ομάδες με παιδαγωγικές δραστηριότητες από περιβάλλοντα
διερεύνησης και ανακάλυψης καθώς και συστήματα έκφρασης και ανάπτυξης της
επικοινωνίας και της δημιουργικότητας.
·
Προστιθέμενη αξία
Η
«προστιθέμενη αξία» του σεναρίου είναι ότι οι μαθητές μέσα από μια παιγνιώδη
διαδικασία είναι ελεύθεροι να διερευνήσουν το πρόβλημά τους, κάνοντας
υποθέσεις και πειραματισμούς όσες φορές
απαιτείται, για να καταλήξουν στη γενίκευση και στο συμπέρασμα, απαλλαγμένοι
από το φόβο του ενδεχόμενου λάθους.
Οι
Τ.Π.Ε προωθούν δραστηριότητες επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών. Ο Η/Υ
προωθεί τις υπάρχουσες εμπειρίες των μαθητών, παρέχει νέες καθώς και αυθεντικές
εμπειρίες στους μαθητές σχετικά με τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης,
υποστηρίζει την ενσωμάτωση της μάθησης σε ρεαλιστικά περιβάλλοντα, ενθαρρύνει
την έκφραση των απόψεων, των αντιλήψεων και των ιδεών των μαθητών στο πλαίσιο
της μαθησιακής διαδικασίας.
Επιπλέον,
προωθεί την εμπέδωση της μάθησης και ενθαρρύνει χρήσεις πολλαπλών μορφών
αναπαράστασης της πραγματικότητας. Η ένταξη των μαθητών σε ομάδες βοηθά τους
μαθητές να αλληλεπιδρούν και να ανατροφοδοτούνται στις υποθέσεις που
διατυπώνουν και στις αποφάσεις που παίρνουν.
·
Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα
Οι μαθητές γνωρίζουν σε ικανοποιητικό βαθμό τη
χρήση των εκπαιδευτικών λογισμικών. Παρά ταύτα υπάρχει το ενδεχόμενο λανθασμένων
χειρισμών, γι’ αυτό το λόγο ο δάσκαλος θα πρέπει να συντονίζει, να κατευθύνει
τις κινήσεις των μαθητών στο χειρισμό των Η/Υ και να τους δίνει εξηγήσεις για
να καταλάβουν και να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην πορεία της διδασκαλίας.
4. Πλαίσιο εφαρμογής
·
Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της
Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
·
Χρόνος υλοποίησης: Η υλοποίηση του σεναρίου στην τάξη
προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε οχτώ (8) ώρες.
·
Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα εργαστούν στην αίθουσα
διδασκαλίας χρησιμοποιώντας το κινητό εργαστήριο των δέκα (10) φορητών
υπολογιστών και έναν βιντεοπροβολέα.
·
Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Οι πρότερες γνώσεις των μαθητών είναι
πολύ σημαντικές ώστε να αποτελέσουν πρόσφορο έδαφος για την οικοδόμηση των νέων
γνώσεων. Το σενάριο αυτό αποτελεί εμπέδωση της ήδη διδαχθείσας ύλης πάνω στη
συγκεκριμένη ενότητα του αναλυτικού προγράμματος καθώς και επέκτασή της με τη
βοήθεια των Τ.Π.Ε. Οι μαθητές έχουν μάθει να εργάζονται οµαδοσυνεργατικά. και
είναι εξοικειωμένοι στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Έχουν μάθει από
προηγούμενες διδασκαλίες, τις βασικές δεξιότητες χρήσης του Η/Υ. Γνωρίζουν τη
λειτουργία του, να ανοίγουν προγράμματα με τη βοήθεια συντομεύσεων από την
επιφάνεια εργασίας και να πλοηγούνται σ’ αυτά. Έχουν εξοικειωθεί µε τα περιβάλλοντα των λογισμικών που
επιλέγουμε να διδάξουμε.
·
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και
εργαλεία: Κατά την
πραγματοποίηση του σεναρίου θα χρειαστούν ηλεκτρονικοί υπολογιστές,
βιντεοπροβολέας, εκτυπωτής λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης με κατάλληλα
προσαρμοσμένη διεπιφάνεια χρήσης (Kidspiration). Βοηθά τους μαθητές να εκφράσουν, να
οργανώσουν και να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Χρησιμοποιώντας τις αρχές της «οπτικής
μάθησης» οι μαθητές καλλιεργούν τη
δυνατότητα τους να οργανώνουν πληροφορίες, να κατανοούν έννοιες και να μοιράζονται τις σκέψεις τους. Ενθαρρύνει την
προσωπική έκφραση των μαθητών και υποστηρίζει την προσωπική τους εμπλοκή. Λογισμικό παρουσίασης (Powerpoint)
πολυμεσικό και υπερμεσικό
εργαλείο. Όταν ένας
μαθητής δημιουργεί ένα υπερμέσο
αναπτύσσει ικανότητες διαχείρισης
έργου, δεξιότητες οργάνωσης
και σχεδιασμού, δεξιότητες έρευνας,
δεξιότητες συλλογισμού και
δεξιότητες παρουσίασης. Στο
πλαίσιο αυτό, τα
υπερμέσα συνιστούν ισχυρά γνωστικά εργαλεία στη διάθεση του μαθητή για
την ενίσχυση και των ανάπτυξη των γνωστικών δομών του.
Η δημιουργία υπερμέσων
ενθαρρύνει τη χρήση
πολλαπλών τρόπων αναπαράστασης
(με εικόνες, ήχους, κίνηση και
βίντεο) σε αντίθεση με την παραδοσιακή εκπαίδευση που χαρακτηρίζεται από το
λογοκεντρισμό και την έμφαση που προσδίδει στο γραπτό και τον προφορικό λόγο. Λογισμικά επιμέρους γνωστικών
αντικειμένων (Μαθηματικά Ε’ & Στ’ ):
Εκπαιδευτικό λογισμικό πολυμέσων με ασκήσεις εξάσκησης και πρακτικής που
λειτουργεί ως υποστηρικτικό υλικό στο πρόγραμμα σπουδών των Μαθηματικών.
Φέρνουν σε επαφή τους μαθητές με τα μαθηματικά, ξεκινώντας από απλές έννοιες,
ενώ εξελίσσονται σταδιακά και καταλήγουν σε σύνθετες πράξεις και προβλήματα.
Μέσω αυτού και
µε τη βοήθεια
της μπάρας, δίνεται η δυνατότητα
της άμεσης παραστατικής απεικόνισης, για παράδειγμα των ισοδύναμων κλασμάτων
και της
δημιουργίας τους από
τους ίδιους τους
μαθητές, µε παιγνιώδη
μορφή και πειραματισμό. Συμπερασματικά είναι κλειστού τύπου λογισμικό (tutorials), πρακτικής και εξάσκησης που δίνει
έμφαση στη διαρκή και ενεργό συμμετοχή του μαθητή, στην ενθάρρυνση του, στην
εξάσκηση και στο ρόλο ταχείας ανάδρασης. Με τη βοήθεια του λογισμικού ο μαθητής
γνωρίζει τον κόσμο των Μαθηματικών με τρόπο ευχάριστο και παιγνιώδη. Λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης (Hot Potatoes), που επιτρέπει τη
δημιουργία αλληλεπιδραστικών τεστ πολλαπλών ερωτήσεων, σταυρόλεξα,
αντιστοίχισης, ταξινόμησης και συμπλήρωσης κενών. Δίνει την ευκαιρία, εκτός από
την αξιολόγηση των μαθητών, για μεγαλύτερη συνεργασία με συμμετοχή όλων των
μαθητών, αλλά και για ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης. Ο αξιολογικός του
χαρακτήρας έγκειται στην επανάληψη,
ενσωμάτωση και εμπέδωση νέων εννοιών που διδάσκονται με την συγκεκριμένη
διδακτική ενότητα.
·
Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης: Οι εργασίες θα εφαρμοστούν σε ομάδες 3
μαθητών. Πριν από την διδασκαλία του μαθήματος, έχει γίνει από τον εκπαιδευτικό
η εγκατάσταση των κατάλληλων λογισμικών: Εννοιολογικής χαρτογράφησης, Ηλεκτρονικής Αξιολόγησης και το εκπαιδευτικό λογισμικό του ΠΙ
«Μαθηματικά Ε’ , Στ’». Ο εκπαιδευτικός
έχει το ρόλο συντονιστή και εμψυχωτή των ομάδων. Λειτουργεί καθοδηγητικά όποτε
χρειάζεται, παρεμβαίνει ως βοηθός της ομάδας όταν του ζητηθεί και λειτουργεί
ενισχυτικά, ενορχηστρώνοντας διακριτικά τη διαδικασία. Έχει φροντίσει για τη
σωστή και εύρυθμη λειτουργία του εργαστηρίου, την εγκατάσταση των λογισμικών σε
όλους τους υπολογιστές, έχει ετοιμάσει τις δραστηριότητες και τα φύλλα εργασίας
των ομάδων, έχει προβλέψει τυχόν απρόοπτα και απρόσμενες εξελίξεις κατά τη
διεξαγωγή του μαθήματος. Οι μαθητές
έχουν μάθει να εργάζονται ομαδοσυνεργατικά. Η εργασία σε ομάδες ευνοεί την
αλληλοβοήθεια, την ανταλλαγή απόψεων και την αυτενεργό διερεύνηση του θέματος.
Όλοι οι μαθητές σταδιακά αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, οικοδομούν τη νέα γνώση και
μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν.
5. Στόχοι του
σεναρίου
Γνωστικοί
στόχοι:
ü να μελετήσουν την έννοια του κλάσματος
ως μέρος του όλου.
ü
να
συγκρίνουν το κλάσμα με την ακέραιη μονάδα.
ü
να
διαπιστώσουν ότι το κλάσμα είναι το πηλίκο μιας διαίρεσης.
ü
να
αναγνωρίζουν τα ομώνυμα και τα ετερώνυμα κλάσματα
ü
να
αναγνωρίζουν δύο ισοδύναμα κλάσματα.
ü
να
δημιουργούν ισοδύναμα κλάσματα.
ü
να
κατανοήσουν τις πράξεις με κλάσματα
Στόχοι σε επίπεδο δεξιοτήτων:
ü
να
αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας σε ομαδικές δραστηριότητες
για την επίτευξη κοινού στόχου, αναπτύσσοντας προσωπική και συλλογική
ευθύνη ως μέλη της ομάδας.
ü
να
κινητοποιήσουν τη δημιουργική τους σκέψη και την κριτική τους ικανότητα
ü
να
συμμετέχουν ενεργά σε διαδικασίες έρευνας, πειραματισμού και ανακάλυψης
Στόχοι σε επίπεδο
στάσεων:
ü να τονώσουν την αυτοπεποίθηση και την
αυτοεκτίμηση τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες.
ü Να εξοικειωθούν με τη διατύπωση
συμπερασμάτων και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
ü να καλλιεργήσουν ερευνητικό και
ομαδικό πνεύμα μέσα
από συνεργατικές διαδικασίες
και ανακαλυπτικές
δραστηριότητες.
Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε.:
ü
να
είναι ικανοί, με τη χρήση Η/Υ, να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις δραστηριότητες που θα τους ανατεθούν.
ü
να
μπορούν να αξιοποιούν τα εκπαιδευτικά λογισμικά
περιβάλλοντα που συνοδεύουν τις δραστηριότητες που θα υλοποιήσουν, ώστε
να επιτύχουν τους προτεινόμενους μαθησιακούς στόχους.
ü
Να
αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης των λογισμικών και γενικότερα του
Η/Υ.
ü
Να
αναπτύξουν θετική διάθεση για τους Η/Υ και να τους θεωρούν εργαλείο ανακάλυψης
νέων γνώσεων.
6. Πορεία διδασκαλίας και Υλοποίηση
δραστηριοτήτων
Το σενάριο περιλαμβάνει τρεις
επιμέρους φάσεις:
Φάση 1η: Διαγνωστική
αξιολόγηση προϋπάρχουσας γνώσης.
Η Διαγνωστική
αξιολόγηση είναι ιδιαίτερα χρήσιμη γιατί ο εκπαιδευτικός μέσα από αυτή
μπορεί να αναγνωρίσει το επίπεδο των γνώσεων που έχουν κατακτήσει οι μαθητές
του από τις προηγούμενες ενότητες των μαθημάτων ή τις λανθασμένες αντιλήψεις
που έχουν υιοθετήσει από προηγούμενες τάξεις σπουδών.
Φάση 2η: Εισαγωγή στην νέα
έννοια - Επισημοποίηση της νέας
γνώσης. – Διαμορφωτική αξιολόγηση
Η Διαμορφωτική
αξιολόγηση καθορίζει τι πρέπει να διορθωθεί στη διδασκαλία με σκοπό
αντισταθμιστικό, ώστε όλοι οι μαθητές να φτάσουν στην κατάκτηση των διδακτικών
στόχων με τη συνεχή και καθημερινή ή σε τακτικά διαστήματα αξιολόγηση της
εκπονούμενης διαδικασίας.
Φάση 3η: Τελική
αξιολόγηση-Απολογισμός.
Με την Τελική αξιολόγηση που διενεργείται με την
ολοκλήρωση της διδακτικής ενότητας, αποτιμάται με συστηματικό τρόπο το
αποτέλεσμα της διδακτικής διαδικασίας που ακολουθήθηκε.
Παρουσίαση ροής –
εφαρμογής των δραστηριοτήτων:
1η φάση: 1η
και 2η διδακτική ώρα: Διαγνωστική αξιολόγηση
προϋπάρχουσας γνώσης
Στο περιβάλλον του λογισμικού Kidspiration, στο οποίο οι μαθητές είναι ήδη
εξοικειωμένοι, καλούνται σε ομάδες των 2-3 ατόμων να συμπληρώσουν έναν
ημιδομημένο εννοιολογικό χάρτη σχετικά με την έννοια του κλάσματος. . Με τη
δραστηριότητα αυτή αξιοποιούμε την πρότερη γνώση των παιδιών σχετικά με την έννοια
του κλάσματος, της ισοδυναμίας κλασμάτων, της αναγνώρισης της αξίας κλασμάτων. Χρησιμοποιείται
το λογισμικό ως εργαλείο για την ανάδυση και την καταγραφή των γνώσεων των
μαθητών. Έτσι αξιολογούμε την εμπέδωση της ήδη διδαχθείσας ύλης από
προηγούμενες τάξεις στην ενότητα που αφορά τα κλάσματα, αναγνωρίζουμε το
επίπεδο των γνώσεων που έχουν κατακτήσει οι μαθητές καθώς και τις λανθασμένες
αντιλήψεις τους. Επιπρόσθετα το λογισμικό χρησιμεύει ως µέσο για ανταλλαγή και
επικοινωνία ιδεών, αφού χρησιμοποιείται για τη συλλογική κατασκευή
εννοιολογικών χαρτών από τις ομάδες των μαθητών.
Οι μαθητές εργάζονται στο παρακάτω
ημιδομημένο φύλλο εργασίας του Kidspiration
σε ομάδες των 3
ατόμων. Αρχικά τους ζητείται να περιγράψουν τι βλέπουν στον ημιδομημένο
εννοιολογικό χάρτη και να κάνουν υποθέσεις για τη σύνδεση και περιγραφή των
κλασματικών εννοιών. Οι μαθητές συζητούν με την ομάδα τους, καταγράφουν στα
πρόχειρα τετράδια τους και συμπληρώνουν εν τέλει τον ημιδομημένο εννοιολογικό
χάρτη.
Στη συνέχεια οι μαθητές ομαδικά
παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τον ολοκληρωμένο εννοιολογικό χάρτη που
δημιούργησαν. Ο εκπαιδευτικός καταγράφει σε χαρτί του μέτρου που αναρτάται στον
πίνακα τις έννοιες που γνωρίζουν οι μαθητές και τις έννοιες που τίθενται υπό
αμφισβήτηση. Αφιερώνεται αρκετός χρόνος στο τέλος της δεύτερης διδακτικής ώρας
για να διορθωθούν λανθασμένες αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με τα κλάσματα
καθώς και να απαντηθούν τυχόν απορίες τους. Οι μαθητές εκτυπώνουν τους
εννοιολογικούς χάρτες που δημιούργησαν.
2η φάση: 3η και
4η διδακτική ώρα: Εισαγωγή στην νέα
έννοια-Επισημοποίηση της νέας
γνώσης. – Διαμορφωτική αξιολόγηση
Ο εκπαιδευτικός με τη βοήθεια ενός
βιντεοπροβολέα και του λογισμικού παρουσιάσεων PowerPoint
παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης μια παρουσίαση σχετική με τα κλάσματα και
τις πράξεις με κλάσματα. Στη συνέχεια παρακινεί τους μαθητές να δημιουργήσουν σε
ομάδες 2-3 ατόμων μια παρουσίαση, στην οποία θα δίνουν οδηγίες και θα κατευθύνουν
τους συμμαθητές τους να κάνουν πράξεις με κλάσματα. Το λογισμικό παρουσίασης
χρησιμοποιείται στη συγκεκριμένη δραστηριότητα για να βοηθήσει τους μαθητές να
οργανώσουν πληροφορίες και να οικοδομήσουν γνώσεις. Πιο συγκεκριμένα ενισχύει
την παρατηρητικότητα και το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τα κλάσματα.
Χρησιμοποιείται επίσης και ως εργαλείο αξιολόγησης της γνώσης που έχει
αποκτηθεί.
Παρουσίαση θεωρίας κλασμάτων
από τον εκπαιδευτικό.
2η
φάση: 5η και 6η διδακτική ώρα: Εισαγωγή στην νέα
έννοια - Επισημοποίηση της νέας
γνώσης. – Διαμορφωτική αξιολόγηση
Στο λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής «Μαθηματικά Ε’ & Στ’» του ΠΙ οι μαθητές καλούνται σε ομάδες των
2-3 ατόμων να φέρουν σε πέρας τις δραστηριότητες που περιέχονται στο κεφάλαιο
«Κλάσματα».
3η
φάση: 7η και 8η διδακτική ώρα - Τελική αξιολόγηση-Απολογισμός
Στο
περιβάλλον του λογισμικού ηλεκτρονικής αξιολόγησης Hot potatoes οι
μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε δραστηριότητες πολλαπλών ερωτήσεων,
σταυρόλεξων, αντιστοίχισης, ταξινόμησης και συμπλήρωσης κενών. Οι
δραστηριότητες έχουν δημιουργηθεί από τον εκπαιδευτικό με σκοπό τη συστηματική
αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που τέθηκαν.
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση, όπως
προαναφέρθηκε, γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σεναρίου. Η αξιολόγηση των
εργασιών των μαθητών γίνεται σχετικά με:
- Την ανάπτυξη πρωτοβουλιών στην εκτέλεση των μαθησιακών έργων.
- Τη συνεργασία και τη διαμαθητική επικοινωνία που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των ομάδων και της σχολικής τάξης για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων.
- Την αξιοποίηση εκπαιδευτικών λογισμικών και περιβαλλόντων προκειμένου να συλλέξουν πληροφορίες και να παράγουν υλικό, το οποίο παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους.
- Την ποιότητα της επιχειρηματολογίας και των διαλόγων που αναπτύσσουν προκειμένου να παρουσιάσουν και να υποστηρίξουν τη γνώμη τους.
- Την ομαλή και απρόσκοπτη συνεργασία των μαθητών στο πλαίσιο των ομάδων.
8. Βιβλιογραφία
- Βιβλίο μαθητή Μαθηματικά Στ’ Δημοτικού, ΟΕΔΒ, 2011, Αθήνα
- Βιβλίο δασκάλου Μαθηματικά Στ’ Δημοτικού, ΟΕΔΒ 2009, Αθήνα
- Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2001). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας. Αθήνα: Εκδόσεις Ράπτη.
- Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2003). Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και δράσης στο σχολείο και η συμβολή των νέων τεχνολογιών: Νέα ώθηση σε παλιά αιτήματα, Θέματα στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Ράπτη.
- Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας (2008). Η σχολική τάξη, Αθήνα, Εκδόσεις Γρηγόρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου