Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015

Γερμανοί του 40 vs 40 ηρώων

·       Δημιουργός : Κούκης Δημήτριος δάσκαλος ΠΕ 70,                                                      .                         Δ/ντης Δ.Σ.Κονιστρών Ευβοίας
2.    Τίτλος: Γερμανοί του 40  vs  40 ηρώων
(βασισμένο στην Ιστορία της ΣΤ΄ τάξης, στο κεφάλαιο 8  της  Ε΄ ενότητας,< η γερμανική επίθεση   και                     ο     β΄ Παγκόσμιος  Πόλεμος)
3.ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
·        Καινοτομίες σεναρίου
Το γεγονός της ετήσιας επιμνημόσυνης δέησης στη μνήμη των 40 εκτελεσθέντων, από τους Γερμανούς, πατριωτών στο Μνημείο πεσόντων, δημιουργεί την εφόρμηση για το συγκεκριμένο σενάριο, πάντα συνδεδεμένο με την γερμανική θηριωδία κατά τον β΄ παγκόσμιο πόλεμο .Ένας πόλεμος, που αποτελεί από μόνος του ένα τεράστιο κεφάλαιο στην νεώτερη Ιστορία της Ελλάδας μας και ακόμα περισσότερο στην τοπική νεώτερη Ιστορία μας , αφού πολλοί μάρτυρες αρκετών περιστατικών εκείνης της περιόδου1940-1944 ζουν μέχρι και σήμερα και αναφέροντας και μόνο την λέξη <γερμανοί> ζωγραφίζεται αυτόματα  στο πρόσωπό τους ο πόνος και η συγκίνηση καθότι οι συνειρμοί είναι, απελπιστικά ,θλιβεροί…
Θα χρησιμοποιηθούν στους η/υ εκπαιδευτικά λογισμικά όπως centenia, prezi ,που θα κάνουν πιο χειροπιαστά τα γεγονότα του συγκεκριμένου πολέμου αφού θα τα παντρέψουν με τις αυτούσιες μαρτυρίες κατοίκων και όχι μόνο, κάνοντας πολύ περισσότερο έντονο και δημιουργικό το ενδιαφέρον των μαθητών .
Χρησιμοποιώντας το inspiration θα μπορέσουν να ανατροφοδοτήσουν τις γνώσεις τους στην νεώτερη Ιστορία μας και με διάφορα εκπαιδευτικά παιχνίδια, πάντοτε με ανακαλυπτικό τρόπο, θα δημιουργούνται  έξυπνες δραστηριότητες ώστε να πληθαίνουν τα κίνητρα συμμετοχής τους, εμμένοντας πάντα σε μια μάθηση μαθητοκεντρικής σύγχρονης πραγματικότητας.
Η χρήση του Word και η πλοήγηση στο διαδίκτυο μέσα από  ιστοσελίδες σχετικές και blogs θα δημιουργήσουν μια διαφορετικότητα και έναν συνδυασμό <historic combination> , της τοπικής μας Ιστορίας με την έρευνα και ανακάλυψη ιστορικών γεγονότων μικρής ή και μεγαλύτερης σημασίας για την έκβαση του συγκεκριμένου πολέμου .
Στο σενάριο αυτό προωθήθηκε η ιδέα δημιουργίας ιστολογίου (blog)  και ιστοσελίδας  (wiki), που χρησιμοποιούνται και από τους μαθητές δίνοντάς τους την ευκαιρία να κάνουν και αυτοί το δικό τους blog και ,γιατί όχι  αργότερα, την δική τους ιστοσελίδα, κάτι που μοιάζει με ένα προσωπικό ημερολόγιο η εφημερίδα-περιοδικό όπου θα αναρτούν τα νέα  από τον τόπο τους η θα επικολλούν άλλες πληροφορίες από το διαδίκτυο ώστε να το κάνουν πιο ανακαλυπτικό και ερευνητικό.
Το θέμα είναι απόλυτα συνυφασμένο με την σχετική ενότητα του σχολικού βιβλίου Ε΄ (κεφ.8) και η στοχοθεσία του είναι εφαπτόμενη με αυτήν του Α.Π.Σ.
Θα χρησιμοποιηθεί υλικό από βίντεο και ταινίες που βασίστηκαν στα συγκεκριμένα ιστορικά τοπικά γεγονότα και περιφερειακά με σκοπό να ανακαλυφθούν και άλλες πτυχές ιστορικές και πολιτιστικές και να διαδοθούν ευρύτερα μέσα από τα blogswiki.
·        Προστιθέμενη αξία του
                 Οι μαθητές ξεκινούν με έναν ιδιαίτερα καινοτόμο τρόπο να                    βρούνε πληροφορίες, να ψάξουν εικόνες και χάρτες μέσα από  το Google earth  ,να τις επικολλήσουν ,να τις συνθέσουν και να προχωρήσουν σε δραστηριότητες συμπεριφοριστικές και κοινωνικογνωστικές που θα τους ανοίξουν καινούργιους ορίζοντες ανακαλυπτικής  μάθησης, άμεσα ,ευχάριστα και εποικοδομητικά.
              Μαθαίνουν με το λογισμικό prezi να δημιουργούν και να χρησιμοποιούν τις διαφάνειες-εικόνες μεμονωμένα η και σε μορφή βίντεο και τοποθετούν έτσι τα θεμέλια μιας ερευνητικής δουλειάς  με πολλές και εναλλακτικές δραστηριότητες και διεργασίες, ευέλικτες και συνδυαστικές ,αφού η χρήση της μηχανής αναζήτησης του  Google  δίνει άπειρες και πλούσιες δυνατότητες και εφαρμογές πάνω στο μάθημα που δραστηριοποιούνται, ωθώντας τους με τον τρόπο αυτό να παίξουν με τις κινήσεις και τους ήχους απεριόριστα .Εξάλλου η χρήση των εργαλείων αυτών μαζί με τις μηχανές αναζήτησης προσφέρει την δυνατότητα στον μαθητή να είναι πιο ενεργός στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλληλεπιδρώντας και αυτενεργώντας ,με αποτέλεσμα να κάνει κτήμα του την γνώση και να την ισχυροποιεί φτιάχνοντας τα προσωπικά του γνωστικά σχήματα και θεωρίες.
Ένα επίσης χρήσιμο λογισμικό ,που είναι απαραίτητα αναγκαίο για όποιους μαθητές ασχολούνται με την Ιστορία, είναι το centennial ,με τον οποίο γίνεται απόλυτα σαφής ο λόγος εδαφικής και ελλαδικής επικράτειας αφού ο ιστορικός αυτός Άτλαντας, προσεγγίζει τους μαθητές τόσο άμεσα ιστορικά ,ώστε αρχίζουν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους στηριζόμενοι πάνω στον άψογο και λειτουργικό τρόπο διερεύνησης της ιστορίας. Μπορούν πιο εύκολα και   τελειοποιημένα να μπούνε στον χρόνο και τοποθετήσουν τα γεγονότα που συνέβησαν με μια συνέχεια αρκετά ακριβή, χωρίς να   ελλοχεύει ο κίνδυνος  λανθασμένης κατανομής, χρονικά, των γεγονότων και να γίνεται με εξαιρετικά εποικοδομητική ακρίβεια   η αντιστοιχία προσώπων, γεγονότων, χρονολογιών με αίτια και αφορμές, κάτι που είναι εξαιρετικά εύκολο να αλλοιωθεί στο μάθημα της Ιστορίας. 
Απαραίτητο , βεβαίως, λογισμικό για το σενάριό μας είναι και το inspiration ,ένα λογισμικό καθαρά προγραμματισμού συσχέτισης εννοιών ,γεγονότων, χρονολογιών και προσώπων με το οποίο οι μαθητές διευκολύνονται στο να συνδυάζουν συνολικά, γραμμικά  και οπτικά  σε μορφή διαγραμμάτων-χαρτών όλες τις γνώσεις που έλαβαν , μαζί με τις δραστηριότητες και τις ανάλογες δεξιότητες που σταχυολογούνται  δημιουργικά και συνδυαστικά.


4.ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ  
Ø ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ  ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Οι μαθητές θα πρέπει να  έχουν ήδη μάθει  την πλοήγηση στο διαδίκτυο και την επεξεργασία κειμένου στον κειμενογράφο και να μπορούν να χειρίζονται άνετα τα εργαλεία της αντιγραφής, αποκοπής, επικόλλησης κ.λ.π. ώστε να γίνεται πιο γρήγορα και άρτια η διαδικασία μάθησης και κατανόησης της γνώσης Απαραίτητο τμήμα της διαδικασίας αυτής είναι , ο δάσκαλος να είναι πολύ καλά προετοιμασμένος και να καθοδηγεί  με περισσή προσοχή τους μαθητές, αφού η πλοήγηση στο διαδίκτυο είναι μια εξαιρετικά εύθραυστη διαδικασία, πολύ περισσότερο για τους μαθητές  και να βάζει συγκεκριμένα όρια και προϋποθέσεις χρήσης από τους μαθητές ,τους οποίους θα ελέγχει και επιβλέπει για όλη  τη διάρκεια της  διδακτικής εμπλοκής.(Μητάκος 2013) Αυτονόητο προαπαιτούμενο καθίσταται και το γεγονός  ότι οι μαθητές έχουν μάθει να δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά  και αλληλοδιδακτικά ,αφού θα χρειαστεί να δουλέψουν μαζί ,να ανακαλύψουν , να συνθέσουν και να παρουσιάσουν τις δραστηριότητές τους συνεργατικά.
Ø ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Το συγκεκριμένο σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της ΣΤ΄τάξης του Δημοτικού, σχετικά καλού  γνωστικού επιπέδου.
Ø ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Το σενάριο θα διαρκέσει 10 ώρες, εκ των οποίων οι 2 θα είναι στην τάξη, οι 5 θα είναι στην αίθουσα υπολογιστών και οι 3 θα γίνουν εκτός σχολείου σε επιτόπια έρευνα.
Ø ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ
ü Για να ολοκληρωθεί με επιτυχία το σενάριο είναι απαραίτητο να υπάρχουν ηλεκτρονικοί υπολογιστές και αίθουσα σχετική, με σύνδεση στο διαδίκτυο.
ü Διαδραστικός πίνακας ή προβολέας για να μπορούν να παρουσιαστούν διαφάνειες η βίντεο είτε από τον δάσκαλο είτε από τους μαθητές όταν θα χρειαστεί να παρουσιάσουν τις εργασίες τους.
ü Εκτυπωτής για την γρήγορη εκτύπωση των φύλλων εργασίας.
ü Ψηφιακή μηχανή φωτογραφιών και βίντεο.
ü Το βιβλίο του μαθητή.
ü Ιστορικός χάρτης αναλυτικός της ευρύτερης περιοχής
ü Εκπαιδευτικά λογισμικά inspiration, centennial
ü Λογισμικό σχεδίασης και ζωγραφικής.
Ø ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Η τάξη με την οποία θα πραγματοποιήσουμε το σενάριο αποτελείται από 24 μαθητές και χωρίζονται σε 6 ομάδες των 4 μαθητών η κάθε μια.  Δεν λειτουργούμε σε καμία περίπτωση δασκαλοκεντρικά ,αλλά αντίθετα ωθούνται  και καθοδηγούνται από μένα οι μαθητές ώστε να εργαστούν και συνεργαστούν μαθητοκεντρικά , ενώ διευκολύνω ,παρεμβαίνω και συμβουλεύω όποια ομάδα χρειαστεί κάτι, είτε αυτό είναι πληροφορία πάνω στα λογισμικά είτε βοήθεια ή συμβουλή πάνω στο πώς θα κινηθούν ερευνητικά και ανακαλυπτικά. Ενθαρρύνω και  εμψυχώνω την κάθε προσπάθεια, επιβραβεύω περισσότερο τους μαθητές όλων των ομάδων που γνωρίζω ότι είναι πιο ντροπαλοί και διστακτικοί ,ακόμα και αν χρειαστεί να δώσω και κάποιες έτοιμες ιδέες ώστε να ωθηθούν και να συμβαδίσουν με τους υπόλοιπους.
Είναι αυτονόητο ότι η κάθε ομάδα θα έχει αυτοορίσει  τους ρόλους του εκπροσώπου, του χειριστή και του γραμματέα ώστε να ξέρει ο καθένας που πρέπει να δώσει περισσότερο βάρος, χωρίς να σημαίνει αυτό απαραίτητα ότι δεν θα μπορεί να επεμβαίνει δημοκρατικά , ευγενικά και πειθαρχημένα στις αρμοδιότητες των συμμαθητών τους.





5.ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
  Ως βασικούς στόχους του σεναρίου ορίζουμε το ότι μέσα από τα γεγονότα που διαδραματίζονταν παρελθοντικά ,θα αναπτυχθεί και θα εξελιχθεί η συμπεριφοριστική κατανόηση της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από διαφορετικές φυλές, ομάδες και λαούς καθώς και τα διαφορετικά αίτια και αφορμές που παίρνουν σάρκα και οστά μέσα στο ιστορικό γίγνεσθαι. Έτσι ολοκληρώνονται και διαμορφώνονται οι προσωπικότητες των μαθητών, μέσα από την καταξίωση θέσεων και σκέψεων τεκμηριωμένων, αποκτώνται δεξιότητες και γνώσεις που εκδηλώνονται με υπεύθυνες στάσεις και συνειδήσεις ώστε στο μέλλον να ερμηνεύουν σαν μικροί ιστορικοί τα γεγονότα που πρόκειται να ζήσουν και να μπορούν να κρίνουν σωστά και όχι εν θερμώ  όσα πρόκειται να ζήσουν και να μάθουν ανά τον κόσμο.
ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
*    Να μπορέσουν να γνωρίσουν οι μαθητές τον χώρο και τον τόπο που ζουν καλύτερα .(Φ.Ε 7)
*    Να κατανοήσουν πως κινούνταν οι άνθρωποι εκείνης της χρονικής περιόδου. .(Φ.Ε 8)
*    Να γνωρίσουν ποιος ήταν ο λαός που ήρθε να μας κατακτήσει και κάτω από ποιες προϋποθέσεις.(Φ.Ε 8)
*    Να προσεγγίσουν τις αφορμές και τα αίτια μαζί με τα αποτελέσματα που οδήγησαν στα γεγονότα εκείνης της περιόδου όχι μόνο τοπικά ,αλλά και ελλαδικά. .(Φ.Ε 4)
*    Να γνωρίσουν από κοντά και ζωντανά ανθρώπους που έδρασαν και έχουν αφήσει το στίγμα τους στην νεώτερη τοπική ιστορία. (Φ.Ε  5)
*    Να ξεχωρίσουν χωροχρονικά τα δεδομένα της περιόδου της κατοχής και λίγο πιο μετά και να συγκρίνουν την περίοδο αυτή με άλλες περιοχές σε επίπεδο διαβίωσης, αλλά και θνησιμότητας. .(Φ.Ε 6)
*    Να μάθουν τα βασικότερα γεγονότα που έκαναν την Ελλάδα μας  τροχοπέδη στην επέλαση του άξονα και πώς αυτό βραχυπρόθεσμα οδήγησε στην διάλυσή του. .(Φ.Ε 1)
*    Να υιοθετήσουν τον τοπικό χάρτη ακόμα περισσότερο και να υποδυθούν ρόλους θυμάτων και θυτών. .(Φ.Ε 2) και(Φ.Ε 8)
*    Να δέσουν με μια ιστορική χρονική συνέχεια τα επεισόδια και τις συγκρούσεις που λάμβαναν μέρος στην περιοχή μας και ευρύτερα. .(Φ.Ε 7)
*    Να αναγνωρίσουν την σημασία και την συμβολή των ανταρτών στην έκβαση του έπους του 40-44. .(Φ.Ε 6)
*    Να γνωρίσουν και να συνδέσουν κτίρια της εποχής εκείνης με τον αγώνα για απελευθέρωση.
*    Να μάθουν να επεξηγούν και να αποκωδικοποιούν εννοιολογικούς χάρτες.
ΣΤΟΧΟΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
§  Να μπουν στη διαδικασία συνεργασίας και ανταλλαγής  πληροφοριών και σκέψεων με τους συμμαθητές τους και με εμένα ευρύτερα και πιο οργανωμένα και ερευνητικά. (Φ.Ε 2)
§    Να καταφέρουν να δημιουργήσουν την δική τους άποψη και κριτική σκέψη ψάχνοντας ιστορικές πληροφορίες. (Φ.Ε 7)
*    Να μπορούν να βρουν εύκολα μέσα από το διαδίκτυο ιστορικές πηγές και να τις αξιοποιούν ανάλογα. . (Φ.Ε 7) (Φ.Ε. 3)
*    Να είναι σε θέση να φτιάξουν κείμενα αφήγησης και ιστορικής περιγραφής . (Φ.Ε. 1)
§  Να δημιουργήσουν  συνειδητοποιημένη και ώριμη ιστορική κριτική σκέψη και αντίληψη κρίνοντας όχι πάντα με τον εύκολο τρόπο του τι αρχικά φαίνεται, αλλά να βλέπουν σφαιρικά το ιστορικό γεγονός. . (Φ.Ε 7)
§  Να μπορούν με αρκετή ευκολία να δημιουργήσουν ένα αφηγηματικό κείμενο μέσα από έναν εννοιολογικό χάρτη.

ΣΤΟΧΟΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΤΑΣΕΩΝ
·        Να διαμορφώσουν την δική τους προσωπικότητα και αξία μέσα από τον τρόπο αντίληψης και συμπεριφοράς των ανθρώπων εκείνη την περίοδο. .(φύλλο εργασίας  6)
§  Να παίρνουν θέση υπεύθυνα και ώριμα μέσα από κάθε τι που προκύπτει κατά την διάρκεια συνεργασίας, έρευνας και καταγραφής  των περιστατικών και πληροφοριών που ανακύπτουν.  (Φ.Ε 7)
*    Να έρθουν πιο κοντά ψυχικά και συναισθηματικά με τους ηλικιωμένους αφού θα έχουν κατανοήσει τις δύσκολες στιγμές που πέρασαν κατά την γερμανική εισβολή. . (Φ.Ε. 4)
*    Να γίνουν περισσότερο συνεργατικοί και συνεργάσιμοι με τους συμμαθητές τους, παρά ανταγωνιστικοί και ατομιστές στο γνωστικό επίπεδο, καταλαβαίνοντας ότι οι γνώσεις πρέπει να διαδίδονται προς πάσα κατεύθυνση. (Φ.Ε 1)
*    Να διαμορφώσουν και να ισχυροποιήσουν μια στέρεα και τεκμηριωμένη αντίληψη για την στάση των Ελλήνων πατριωτών και όχι μόνο κατά την γερμανική εισβολή. (Φ.Ε. 3)

*    Να κρίνουν και να επικρίνουν μέσα από πλαίσια αντιπολεμικά και φιλειρηνικά την στάση των ανθρώπων και καθοδηγούνται από αυτά. . (Φ.Ε. 4)
·        Να καλλιεργήσουν δεξιότητες και στάσεις υπό την ομπρέλα του δικαίου, του αλληλοσεβασμού , τη ισότητας και της ισοτιμίας μεταξύ των ανθρώπων, ανεξαρτήτως  διαφορετικότητας  φυλών και λαών.
§  Να μάθουν να λειτουργούν περισσότερο κοινωνικά και λιγότερο ατομικά ή και ατομικιστικά. . (Φ.Ε 7)


ΣΤΟΧΟΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε.
Ø Να μπορέσουν να εξοικειωθούν με τους η/υ και με την χρησιμοποίηση των διαφόρων λογισμικών ,να μαθαίνουν, να συμπεραίνουν, παίζοντας και διασκεδάζοντας. (φύλλο εργασίας  6)
*    Να αναπτύξουν πολλές εφαρμογές σε συνδυασμό με τα πολύ εργαλεία, σε εκπαιδευτικά και ερευνητικά επίπεδα . (Φ.Ε. 3)
*    Να γίνουν φίλοι με τον η/υ και όχι εξαρτημένοι αφού πρέπει να κατανοήσουν ότι αν τον χρησιμοποιούν για μια μόνο χρήση και όχι πολυεπιπεδικά  ενέχει  κινδύνους. . (Φ.Ε. 4)
*    Να  μάθουν να αναπτύσσουν τις δυνατότητες του η/υ σαν εργαλεία και μέσα , ανακαλυπτικά και ερευνητικά  και σαν εργαλεία νοητικής βελτίωσης της σκέψης. (Φ.Ε. 3)
·        Να μπορούν να ελίσσονται μέσα από το διαδίκτυο, να συγκρίνουν ,να αντιπαραβάλουν και να αντιδιαστέλλουν  τις πληροφορίες που ανακαλύπτουν και τέλος να τις οργανώνουν , να τις ταξινομούν και να τις παρουσιάζουν. .(φύλλο εργασίας  6)
*    Να καταφέρουν,  στο τέλος, να επιλέξουν και να αντιγράψουν η και να συρράψουν κάποιες πληροφορίες, επικολλώντας αυτές στο blog που θα δημιουργήσουν ή και στην ιστοσελίδα τους, δημιουργώντας έτσι ένα αναδυόμενο νέο  e-πρόσωπο.!!! .(Φ.Ε 1)
·        Δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα να επεξεργαστούν έτοιμες φωτογραφίες η δικές τους και να τις προσαρμόζουν ανάλογα στις απαιτήσεις της εργασίας.(φύλλο εργασίας  7)
·        Επεξεργάζονται λογισμικά σχεδίου και εικόνας και δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο εργασιακό σύνολο πιο άρτιο και κατανεμημένο σωστά.(Φ.Ε.7)


6. ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ     ΥΛΟΠΟΊΗΣΗΣ                      
     ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1η διδακτική ώρα  ( Δημιουργία του Άξονα )

Οι μαθητές ξεκινούν τη διαδικασία της ροής σεναρίου στο εργαστήριο πληροφορικής χρησιμοποιώντας το λογισμικό centennia. Δάσκαλου  παρόντος, παρατηρούν μέσα στον ευρωπαϊκό χάρτη τις χώρες που δημιούργησαν τον Άξονα και γίνεται μια πρώτη συζήτηση και μπαίνουν οι μαθητές στο Βικιπαιδεία όπου διαβάζει ένας βροντόφωνος μαθητής της Ά ομάδας το άρθρο όλο, το οποίο έχει αναρτηθεί και στο blog μου ώστε να δοθεί μια αφορμή για το πώς και γιατί δημιουργήθηκε ο Άξονας, ποια κράτη συμπεριελάμβανε και τι σκοπό είχε αρχικά με ανάλογα σχόλια και παρατηρήσεις για το αν επιτεύχθηκε ο αρχικός στόχος η αν άλλαξε στην πορεία.
Παροτρύνουνε τους μαθητές να μπούνε στο λογισμικό Tux Paint και να χρωματίσουν με την εργαλειοθήκη του και συγκεκριμένα με το εργαλείο Μαγικά-Γέμισμα που είναι και πιο εντυπωσιακό,  τα κράτη του Άξονα, αφού βέβαια έχουν εντοπιστεί νωρίτερα στον χάρτη του άρθρου που τα δείχνει ευκρινώς.
Αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία και πάρουν την πρώτη σαφή εικόνα οι μαθητές στην Ευρώπη (του Άξονα), παίρνουν το 1ο Φύλλο Εργασίας προχωρώντας ένα βήμα παραπάνω στην Ιστορική ανίχνευση των τότε περιστατικών. Ακολουθεί άσκηση hot potatoes με συμπλήρωση λέξεων για την κατοχή του Άξονα στην Ελλάδα.
Ø Μεταδιδακτικό σχόλιο: Μαθαίνει ο κάθε μαθητής μόνος του η με την βοήθεια του δάσκαλου ή άλλου συμμαθητή του την επεξεργασία και σχεδιασμό χαρτών και συνόρων και με τον τρόπο αυτό εντυπώνονται με εξαιρετική σαφήνεια και ακρίβεια τα μεγέθη της κάθε  ευρωπαϊκής χώρας ,που βρίσκεται η κάθε μια ,με ποιες άλλες συνορεύει, το μέγεθός της και προφανώς την περαιτέρω χωροταξική της θέση και σημασία στον ευρωπαϊκό χάρτη .
2η διδακτική ώρα  ( Ιταλική επίθεση )
Ο δάσκαλος ξεκινάει και αφηγείται το ιστορικό και επετειακό κομμάτι της Ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα με , όσο δυνατόν πιο ακριβή, ιστορικά  ,χρονομετρική, συνέχεια δείχνοντας ταυτόχρονα στον Ιστορικό Χάρτη πώς και από πού έγινε η εισβολή των Ιταλικών δυνάμεων. Πριν ξεκινήσει συζήτηση για απορίες και σχόλια  ,οι μαθητές διαβάζουν σιωπηρά το κείμενο του βιβλίου της Ιστορίας Κεφ. 7 Το Αλβανικό Έπος σελ.204 για 10΄και στη συνέχεια αρχίζει η διαδικασία ερωτήσεων και απαντήσεων, όχι απαραίτητα από τον δάσκαλο, αλλά βασικά μεταξύ των μαθητών, ώστε να μπαίνουν όλο και πιο βαθιά στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός ,με μόνο καθοδηγητή εναλλακτικά  τον εκπ/κο και εφόσον  χρειάζεται. Σηκώνεται ένας μαθητής από κάθε ομάδα αφού επιλεγεί από τους συμμαθητές τους και δίνει με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο ο καθένας την συνέχεια των γεγονότων σε αυτή τη φάση ,πάντα δείχνοντας στον Ιστορικό Χάρτη τα σημεία εισόδου των Ιταλικών Δυνάμεων στα ελληνικά και αλβανικά εδάφη και τους κυριότερους τόπους σύγκρουσης των στρατιωτικών δυνάμεων.Mπαίνουμε στο wiki και κάνουμε την άσκηση στη σελίδα της γερμανικής εισβολής. Στο τέλος των αφηγήσεων(επαναληπτικά) ,αξιολογούνται οι <αφηγητές> μαθητές, από τις άλλες ομάδες και το χρεώνεται η κάθε ομάδα με το σταυρόλεξο  του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Ακολουθεί το 2ο Φύλλο Εργασίας .    
Ø Μεταδιδακτικό σχόλιο: Αρχίζουν με πολύ σαφήνεια και λεπτομέρεια να δείχνουν και να εξηγούν τα γεγονότα με συνέχεια και συνοχή στο ιστορικό γίγνεσθαι και να νιώθουν απαραίτητο εργαλείο τον Ιστορικό χάρτη ,που αυτόματα συμπίπτει, αν συμπίπτει, με τον Γεωγραφικό .Δίνεται επίσης η δυνατότητα και ευχέρεια να , μέσα από τις διαδρομές που ακολουθήθηκαν από τα στρατεύματα να φανεί και το Γεωφυσικό σημείο της κάθε περιοχής, μπορώντας ταυτόχρονα να κατανοήσει εύκολα  την δυσκολία η και ευκολία πρόσβασης στην κάθε περιοχή ανάλογα πάντα με τις συνθήκες καιρού που επικρατούσαν καθότι τα γεγονότα κατά βάση που εξιστορούνται συμβαίνουν στην πιο δύσκολη και κρύα εποχή του έτους, πολύ περισσότερο, με τις τότε ανθρώπινες δυνατότητες.

ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   2ο              
                                                              Ημερομηνία
          Όνομα ομάδας:
Ερώτηση 1η:Γράψε τα αίτια και τις αφορμές της Ιταλικής Εισβολής στην χώρα μας το 1940.Δικαιολόγησε την άποψή σου…
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ερώτηση 2η: Ποια ,κατά την γνώμη σου ήταν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των Ιταλικών και Ελληνικών στρατευμάτων ,ανάλογα και γιατί;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Θέμα 3ο:Σχεδιάστε τον Χάρτη των Βαλκανίων και δείξε με ανάλογα βέλη(εισβολές-επιθέσεις) και αστερίσκους (συγκρούσεις),καθώς επίσης να δείξεις  και το Γεωφυσικό του χάρτη ανάλογο του υψόμετρου και του βαθμού δυσκολίας προσέγγισης των στρατιωτικών τμημάτων αμφοτέρω.




3η διδακτική ώρα        ( Γερμανική επίθεση )
Στην αίθουσα πληροφορικής και επί του διαδραστικού πίνακα ανεβάζουν οι μαθητές  άρθρο από το Βικιπαιδεία  για την εισβολή στην Ελλάδα από τα γερμανικά στρατεύματα τον Απρίλιο του 1941 και διευκρινίζεται τια πιο λόγο η εισβολή αυτή πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Διαβάζεται το σχετικό άρθρο και γίνεται συζήτηση σε συγκεκριμένα σημεία κλειδιά του κειμένου. Αφού εμπεδωθεί όσο το δυνατόν καλύτερα η αρχική αναφορά στην γερμανική εισβολή , και από το wiki εμφανίζουν οι μαθητές σχετικές εικόνες και βίντεο από την εποχή εκείνη σχολιάζοντας μια μια  για τη σημασία της σε εκείνη τη δύσκολη συγκυρία. Εδώ παίζει σημαντικό ρόλο ο δάσκαλος, στο να είναι ενημερωμένος από πριν και να δίνει τη σωστή διάσταση των ιστορικών ντοκουμέντων ,πάντα σε καθοδηγητικό επίπεδο. (3ο φύλλο εργασίας)
·        Μεταδιδακτικό σχόλιο: Αρχίζει η κατανόηση και ο διαχωρισμός των δύο εισβολών ,Ιταλικής και Γερμανικής, ώστε να ξεκαθαριστεί στο μυαλό των μαθητών  από πού και γιατί μπήκε το κάθε στράτευμα , τι σκοπό είχε η κάθε εισβολή ξεχωριστά και που στόχευε, καθώς επίσης και τη σημασία ,σε πρώτο επίπεδο, της επέμβασης των γερμανών  στην ροή και εξέλιξη του β΄ παγκόσμιου πολέμου. Εδώ πρέπει επισταμένα να επισημαίνεται κατά κόρον η μεγάλη σημασία της απόκρουσης των ιταλικών δυνάμεων από τον Ελληνικό στρατό , καθώς επίσης και η σημαντική αντίσταση των Ελληνικών Οχυρών έναντι των γερμανικών ορδών, κάτι που ήταν αποφασιστικής σημασίας και αξίας στην έκβαση του πολέμου , αφού έτσι καθυστέρησε αργότερα η εισβολή στην Ρωσία και οι γερμανοί είχαν να αντιμετωπίσουν και τον άγριο ρωσικό χειμώνα.To γεγονός επίσης των φωτογραφικών ντοκουμέντων και  βίντεο τους δίνει  την άμεση δυνατότητα μιας κατάστασης έκρυθμης της εποχής εκείνης και ανακαλύπτουν πράγματα άγνωστα μέχρι τότε για τους μαθητές , όπως τον στρατιωτικό εξοπλισμό ,τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν οι τότε στρατιωτικές μετακινήσεις, τις εφημερίδες και τα άρθρα που γράφονταν μπροστά στα τόσο  σημαντικά γεγονότα και διάφορα άλλα…
ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   3ο              
                                                              Ημερομηνία
          Όνομα ομάδας:

Ερώτηση 1η:  Στον παρακάτω χάρτη της Ελλάδας χρωμάτισε με πορτοκαλί χρώμα  την ιταλική εισβολή και με έντονο μπλέ την γερμανική εισβολή .

Ερώτηση 2η:Ποιοί λόγους βλέπετε ότι οδήγησαν τους γερμανούς στην απόφαση να κατακτήσουν την Ελλάδα;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4η διδακτική ώρα     (Γερμανική κατοχή )
Μπαίνουμε διαδικτυακά σε άρθρο της Βικιπαιδεία  για την γερμανική κατοχή μετά την παράδοση των όπλων από τα ελληνικά στρατεύματα ,το οποίο είναι αvεβασμένο και στο blog μου και αφού το διαβάσει  δυνατά και καθαρά ένας μαθητής άλλης ομάδας ,γίνονται αρχικά κάποια σχόλια για να μπούνε στο πνεύμα του νοήματος της έννοιας <κατοχή>  και των συνεπειών της και συγχρόνως αναδεικνύονται και φωτογραφίες και υλικό από την δύσκολη αυτή περίοδο με τις βαρβαρότητες  των κατακτητών ,δίνει αφορμή ο δάσκαλος να εκφραστούν συναισθηματικά οι μαθητές ορμώμενοι από όπου επιθυμεί ο καθένας .Ζητείται επίσης από όποιον μαθητή έχει στην οικογένειά του κάποιον που είχε ζήσει στην κατοχή η είχε ακούσει περιστατικά από συγγενείς που δεν ζούνε πλέον. Είναι πολύ σκόπιμο  να επιμείνει ο δάσκαλος στο αφηγηματικό κομμάτι του όποιου μαθητή ,γιατί κάθε καινούργια μαρτυρία θα προσθέσει πολλά στο σενάριο αφού θα έχει άμεση και στενή σχέση με τις επόμενες ενότητες και διδακτικές ώρες στις οποίες θα μπούμε και σε λεπτομέρειες ενεργειών και εχθροπραξιών των κατακτητών –γερμανών στην ελληνική εθνότητα και όχι μόνο καθώς και στην ωμότητα των πράξεών τους , οι οποίες πήγαζαν από ναζιστικές ιδεολογίες  και ιδεοσχήματα καταργώντας κάθε την αξιοπρέπεια κάθε ανθρώπινης υπόστασης και προσωπικότητας.
v Μεταδιδακτικό σχόλιο: Καταλαβαίνουμε με τους μαθητές σχεδόν αμέσως ότι η επαφή με τα ντοκουμέντα-εικόνες-λήψεις της εποχής της Κατοχής, την συναισθηματικά βεβαρυμμένη ατμόσφαιρα που αρχίζει και επικρατεί, κάτι που χωρίς να το επιδιώκουν τα παιδιά τα ομογενοποιεί και τα δένει ακόμα περισσότερο επισημαίνοντας ο ένας στον άλλον συμμαθητή-τριά του την βιαιότητα και αγριότητα των κατακτητών σε άμαχους πολίτες και τα φέρνει τόσο πολύ κοντά στην καταστροφικότητα του πολέμου γενικότερα ,αφού στην εποχή μας βάλλονται τα παιδιά μέσα από τα Μ.Μ.Ε. με ειδήσεις από όλο τον κόσμο πολέμων λαών και κρατών και έτσι, οπλίζονται με μια επιπλέον εμπειρία της διαφοράς πόλεμος-ειρήνης και της ταυτόχρονης σημαντικότητας και επικράτησης της δεύτερης,καταφανώς.
ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   4ο              
                                                        Ημερομηνία
        
 Όνομα ομάδας:
Θέμα 1ο:Ανάφερε κάποιες από τις πράξεις εκδίκησης που διαδραματιίστηκαν  στην περίοδο της γερμανικής κατοχής ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Θέμα 2ο:Αντοστοίχησε τις ημερομηνίες με τα γεγονότα:
28 Οκτωβρίου 1940  *                          * Μάχη της Κρήτης
Σεπτέμβριος    1945 *                           * Κατάκτηση Αθήνας
27 Απριλίου  1941     *                          * Εισβολή γερμανών στην Ελλάδα
Μάιος 1941                *                          * Τέλος β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
6 Απριλίου 1941        *                          * Εισβολή Ιταλών στην Ελλάδα

Ερώτηση 3η:Ανάφερε 4 σημαντικά γεγονότα  με την λήξη του β΄ παγκόσμιου πολέμου.
1.      
2.            
3.          
4.       


5η διδακτική ώρα    ( Οι γερμανοί στην Εύβοια )
Στην αίθουσα διδασκαλίας της πληροφορικής μπαίνουν οι μαθητές στο ιστολόγιό μου και διαβάζουν χαμηλόφωνα για τα επόμενα 10 ΄ το  ομώνυμο άρθρο. Κατόπιν αυτού παρατηρούμε τον χάρτη του νησιού μας, που για ευνόητους λόγους δεν είναι ακριβώς νησί καθότι μπορεί οποιοσδήποτε και τώρα και τότε να το επισκεφτεί εποχούμενος ,πολύ δε περισσότερο οι τότε κατακτητές και κατανοείται σχετικά γρήγορα από τους μαθητές , ο προφανής λόγος  που κατακτήθηκε η Εύβοια, σχεδόν ταυτόχρονα με την Αθήνα. Επίσης πολύ γρήγορα κατανοείται και το γεγονός του πόσο σημαντικό και γεωπολιτικό είναι τα λιμάνια με πρόσβαση στο Αιγαίο Πέλαγος και έτσι συζητώντας ανακαλύπτουν και τους λόγους ,εμφανείς και μη, που οδηγούν έναν κατακτητή να εισβάλλει σε τέτοιου είδους εδαφικά κομμάτια. Πάνω στον χάρτη του νησιού μας χαράζονται με χοντρό μαρκαδόρο οι οδικές προσβάσεις προς την Αιδηψό, Κύμη και Κάρυστο. Ταυτόχρονα ο δάσκαλος <ρίχνει στο τραπέζι της συζήτησης> το ερώτημα του ποιο από τις τρείς μεγαλύτερες πόλεις της Εύβοιας θεωρούν σημαντικότερη και γιατί, ενώ  μπαίνουν στο ιστολόγιο και ξεκινούν να  κάνουν άσκηση του hot potatoes με τίτλο  «Γερμανική Κατοχή στο Αυλωνάρι», άσκηση που λύνεται ευχάριστα και εποικοδομητικά. Ακολουθεί επόμενη άσκηση  του wiki με τον τίτλο «Ταξιάρχες». Συνεχίζουμε οδηγώντας στο διαδίκτυο και μέσα από την ιστοσελίδα σε μια παρουσίαση prezi με κάποιες φωτογραφίες και ιστορικές στιγμές
 Μεταδιδακτικό σχόλιο: Θεωρείται από την πρώτη στιγμή  ιδιαίτερη η σημαντικότητα  των παραθαλάσσιων  κεντρικών περιοχών και ακόμη περισσότερο, των λιμανιών αφού εμπεδώνεται λίαν εύκολα η θαλάσσια πρόσβαση εφοδίων στα μετόπισθεν των στρατιωτικών δυνάμεων. Διαπιστώνεται επίσης ότι αρχίζουν οι μαθητές να δέχονται ευχάριστα τις υπερσυνδέσεις και να εντυπωσιάζονται με τον τρόπο που πλοηγείται η διαδικασία της μάθησης, κάτι που είναι εξαιρετικά γρήγορο και άμεσο.

     
           



ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ                                                                ΣΤΙΣ ΚΟΝΙΣΤΡΕΣ

ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   5ο              
                                                        Ημερομηνία
        
 Όνομα μαθητή:

Ερώτημα 1ο:Ποια από τις τρείς μεγαλύτερες πόλεις της Εύβοιας(Αιδηψός-Κύμη-Κάρυστος)  πιστεύεις ότι είναι σημαντικότερη, για ποιους λόγους και  κάτω από ποια συγκεκριμένη  πολιτική, κοινωνική ή  στρατιωτική κατάσταση;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Θέμα 2ο:Αντιστοίχισε γεγονότα με ημερομηνίες:

25/4/41                     Μάχη στο Αλιβέρι.
23/10/44                   Χτύπημα ΕΛΑΣ σε γερμανικό πλοίο στον Ευβοϊκό
18/4/41                     Χτύπημα ΕΛΑΣ στους Ιταλούς στην Κακή Σκάλα
28/6/41                    Βομβαρδισμός Αιδηψού, Χαλκίδας και Αλιβερίου
23/8/43                    Παράδοση Αυλωναρίου από τον Πρόεδρο της Κοιν.
18/4/41                    Εισβολή γερμανών στη Χαλκίδα

6η και 7η διδακτικές ώρες  (Κακολύρι 5/44 )
Όπως το μαρτυράει και ο τίτλος των δύο διδακτικών ωρών ξεκινάει να αποκαλύπτεται  η αποτρόπαια σφαγή του Κακολυρίου μέσα από την ταινία, του  πατριώτη και άξιου σκηνοθέτη Σταύρου Ιωάννου, με πολλές άμεσες και έμμεσες μαρτυρίες των κατοίκων του Κακολυρίου και γειτονικών χωριών το ιστορικό του φρικτού γεγονότος , που σημάδεψε και τότε και σήμερα ακόμα την τοπική κοινωνία και αξιοπρέπεια. Εμφανίζονται άνθρωποι ηλικιωμένοι που έζησαν τα γεγονότα από, επικίνδυνα, κοντά, άνθρωποι , που με δάκρυα στα μάτια θυμούνται άλλη μια φορά τον εφιάλτη του πολέμου και που λυγίζουν, ακόμα και αν έχουν περάσει 70 χρόνια. Σημαντικό είναι μετά από αυτή την διαδικασία να γίνει μια συζήτηση , αφού κλιθούν οι μαθητές να συσχετίσουν το κατακριτέο  αυτό γεγονός με παρόμοια άλλα, που έχουν υπόψη τους ότι έχουν γίνει στην ελληνική επικράτεια και να γίνει μια αναφορά ,επιφανειακή σε αυτό το σημείο του σεναρίου ,κάτι στο οποίο θα επανέλθουμε σε επόμενη διδακτική ώρα για να προσεγγιστούν  από άλλη πλευρά  αυτές οι βάρβαρες ζωώδεις πράξεις. Μπαίνουμε στο ιστολόγιο και κάνουν οι μαθητές την άσκηση του hot potatoes «ΕΚΤΕΛΕΣΘΈΝΤΕΣ». Aμέσως   μετά ακολουθεί ένα παιχνίδι πάζλ για να αλλάξει το κλίμα με χρώματα χαρούμενα και να δημιουργήσουν το εκκλησάκι του Αγίου Συμεών από το wiki
 Μεταδιδακτικό σχόλιο: Οι μαθητές έρχονται πολύ κοντά με το γεγονός αφού πολλούς ηλικιωμένους <μάρτυρες>, της ταινίας τους ξέρουν και έχουν ακούσει τα γεγονότα και προσπαθούν να συμπληρώσουν το πάζλ της τραγικής ιστορίας του χωριού εκείνο το Μάη το 1944, μέσα από την ωμότητα των προφορικών περιγραφών και μαρτυριών  .Ακούνε για την σφαγή , το πλιάτσικο και τις πράξεις των ανταρτών ,των γερμανών και των συνεργατών τους και ακόμα περισσότερο καταλαβαίνουν τους λόγους του εμφυλίου. Στην ταινία , που διαρκεί 90΄, κάτι που είναι μικρής ,αλλά ίσως και μεγάλης άτυχης, σημασίας αποτελεί το γεγονός ότι ο μαθητής, που συνδέει διαχρονικά εκείνο το κακό του 44 με το σήμερα  και παίζει στην ταινία ήταν μαθητής μου πριν από 10 χρόνια περίπου και ο οποίος σκοτώθηκε τον Δεκέμβρη του 2007 από τροχαίο χωρίς να φταίει, κάτι το οποίο αναφέρω στους μαθητές μου που συγκλονίζονται ακόμα περισσότερο αφού πίστευαν ότι  ήταν ένας μικρός κομπάρσος, εκτός  από κάποιους μαθητές που ήταν από το Κακολύρι και είχαν μια πληροφόρηση αρχικά από τους συγγενείς τους, κάτι που φορτίζει εξαιρετικά την ατμόσφαιρα συγκινησιακά.






ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   6ο              
                                                        Ημερομηνία
        
 Όνομα μαθητή:

Ερώτηση 1η: Ποια είναι τα συναισθήματά   που σου γεννιούνται μετά από την ταινία που είδες και με ποιο συγκεκριμένο γεγονός η περιστατικό συνδέεις το κάθε ένα από αυτά.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ερώτηση 2η: Πώς ήταν τα ψευδώνυμα του αρχηγού και του υπαρχηγού των ανταρτών και ποιόν δωσίλογο ταγματασφαλίτη ,συνεργάτη των γερμανών θυμάσαι;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ερώτημα 3ο: Ποια από τις μαρτυρίες σου  έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και γιατί;                 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
          
  8η  και 9η διδακτική ώρα   ( Αντάρτικό μονοπάτι )                      
Πηγαίνουμε διαδικτυακά στο  Google earth και προσγειωνόμαστε  στη Γέφυρα  της Σκοτεινής , όπου τουφεκίστηκε ο γερμανός φρουρός της γέφυρας από τους έλληνες αντάρτες και χαράζουν οι μαθητές της β ομάδας τα αζιμούθια, τα οποία θα μας βοηθήσουν να ακολουθήσουμε , βάσει των μαρτυριών επί τόπου τη διαδρομή των αντάρτικών ομάδων από το βουνό προς τα χαμηλότερα σημεία κρούσης και σαμποτάζ κατά των κατακτητών. Έχουμε κανονίσει με το λεωφορειάκι του Δήμου να έρθει να μας μεταφέρει στη γέφυρα και μετά από 10΄φτάνουμε στο σημείο όπου πυροβολήθηκε ο γερμανός. Κάνουμε μια  αναπαράσταση με την δ ομάδα να υποδύεται τους αντάρτες και το πώς προσέγγισαν το σημείο και η α ομάδα να κάνει την γερμανική φρουρά πάνω και κάτω από το γεφύρι .Οι υπόλοιπες ομάδες στέκονται σε σημείο ευκρινές και παρακολουθούν το γεγονός της προσέγγισης της ομάδας κρούσης Εντυπωσιάζει πολύ ο τρόπος με τον οποίο υποδύονται οι μαθητές και των δύο ομάδων τους ρόλους τους, πράγμα πολύ ιδιαίτερο και αξιοσημείωτο ,καθώς και η απόλυτη υιοθεσία του τρόπου κίνησης και παρακολούθησης των ομάδων θεατών, κάτι που συγκίνησε ιδιαίτερα τον ηλικιωμένο κύριο και μάρτυρα του τότε γεγονότος. Προχωράμε βαδίζοντας για 56΄ και με την βοήθεια του Google Earth  διανύουμε 2.674 μέτρα μέσα στο ορεινό μονοπάτι και με οδηγό τον τότε υπαρχηγό της αντάρτικης ομάδας, φτάνουμε σε ένα άνοιγμα του κέδρινου δάσους που χρησιμοποιούσαν και τότε για κάλυψη και ξεκούραση, δυσδιάκριτο από τα πέριξ βουνά και  λόφους , όπου και ξεκουραστήκαμε όλοι βγάζοντας ένα κολατσιό και νερό προκειμένου να πάρουμε δυνάμεις για την επιστροφή, η οποία επιστροφή θα γινόταν από άλλο εναλλακτικό μονοπάτι, λίγο πιο δύσβατο και με περισσότερο πετρώδες έδαφος, αλλά πιο σύντομο αφού ήταν μόλις 1733 μέτρα και το κατεβήκαμε σε 32΄, περνώντας και αποθέτοντας μερικά λουλούδια που είχαν κόψει οι μαθητές από την διαδρομή, αφού είχε ήδη προαποφασιστεί ,στο  μνημείο του Αγίου Συμεών όπου υπάρχει και το παρεκκλήσι με τα μαζεμένα οστά των αθώων θυμάτων που εκτελέστηκαν εκείνον τον μαύρο Μάη του 1944.Περιττό και αυτονόητο να αναφέρουμε το συγκινησιακό κομμάτι της στιγμής της κατάθεσης των λουλουδιών σαν μικρό , μα τόσο ειλικρινή, φόρο   τιμής… Πρέπει  εδώ να σημειωθεί ότι το βασικό λημέρι των ανταρτών  ήταν στην Βρωμονέρα, ένα οροπέδιο , 7458 μέτρα μακρύτερα από τον τελευταίο σταθμό μεταφόρτωσης των αντάρτικων δυνάμεων όπου και πήγαμε μαζί με τους μαθητές. Δίνεται η παρότρυνση στους μαθητές ,εν είδη φύλλου εργασίας , να βρουν μια εικόνα διαδικτυακά και να δουλέψουν συναισθηματικά και αισθητικά, ώστε να έχει την πρέπουσα αξία και θέση. Ακολουθεί παιχνίδι με δύο πάζλ.
  Μεταδιδακτικό σχόλιο: Όταν οι μαθητές από την θεωρία του μαθήματος μεταπηδούν στην απόλυτη πράξη ,αναπαράσταση ή διασκευαστική παρέμβαση οιουδήποτε είδους και μεγέθους βλέπει ο καθένας ,ακόμα και κάποιος που δεν ανήκει στο χώρο της εκπαίδευσης, πόσο πολύ μπορεί να προκληθεί έτσι ,το πάντρεμα της γνώσης εκείνο που ξεκλειδώνει τα όρια του καθενός και μπαίνει στη διαδικασία να μάθει όλο και περισσότερα από τον τόπο του και την ιστορία του. Η σοβαρότητα και η πειθαρχία που διακρίνει τα παιδιά όχι μόνο κατά την προσέλευση και το στήσιμο της αναπαράστασης, αλλά ακόμα και κατά τη διάρκεια της όλης δουλειάς των 2 ομάδων, είναι χαρακτηριστική και υποδειγματική όσο και ,όταν χρειαζόταν ,παρεμβατικά διορθωτική από τις υπόλοιπες ομάδες χωρίς σχόλια αρνητικά στις φάσεις ή σκηνές που δεν ήταν στο πνεύμα του σεναρίου.







ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   7ο              
                                                        Ημερομηνία
        
 Όνομα μαθητή:
1)Επίλεξε μια σκηνή η φωτογραφία διαδικτυακά  σε σχέση με την θυσία και το ολοκαύτωμα του Κακολυρίου και επικόλλησέ την παρακάτω, αφού πρώτα την προσαρμόσεις κατάλληλα ώστε να χωράει στο συγκεκριμένο διάστημα:








2)Τώρα , στο παρακάτω κενό, χρησιμοποιώντας όποιο λογισμικό σχεδιασμού θέλεις, δημιούργησε ένα δικό σου σχέδιο-εικόνα και γράψε και ένα σχόλιο προς τιμή των ,άδικα, εκτελεσθέντων Ελλήνων..




………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 10η διδακτική ώρα   ( Η Μάχη της   Λαμπούσας )       
Κατά την έναρξη της 10ης  διδακτικής ώρας και με την φόρτιση που υπάρχει από τις δύο προηγούμενες ώρες, ακούγεται ηχογραφημένη η αφήγηση , από μαθήτρια της δ΄ ομάδας , της Μάχης στη Λαμπούσα σαν άμεση συνέπεια των ελληνικών δυνάμεων αντίστασης μετά από την αποτρόπαια πράξη της εκτέλεσης των πατριωτών του Κακολυρίου. Γίνονται ερωτήσεις   και λύνονται απορίες που γεννιούνται για το πώς ακριβώς έγινε η σύγκρουση με ενέδρα και φτιάχνει ένα διάγραμμα σαν τοπογραφικό μαθητής της γ΄ ομάδας ο Βλάσης  σχεδιάζοντας με διαφορετικό χρώμα τις αντίπαλες δυνάμεις και με τοξάκια  και γραμμές με το tux-paint βλέπουμε όλοι τη σύγκρουση παραστατικότατα, σε σημείο, να ακούγονται και κάποια επιφωνήματα θριάμβου σε ανύποπτο χρόνο. Στην ίδια  διδακτική ώρα εντάσσουμε και το γεγονός της εκτέλεσης  του Νικολού και Παναγή Χαρτσά 20 και 28 χρονών αντίστοιχα που εκτελέστηκαν από τους Ιταλούς στο Χωνευτικό της Κύμης γιατί αντιστέκονταν  σθεναρά .Άξιο συζήτησης είναι και το ότι μόνο έναν πατριώτη είχαμε σαν απώλεια  στην Λαμπούσα, τον Βαγγέλη Μήτρου. Πάμε αμέσως στις ασκήσεις hot potatoes : ¨ H μάχη στη Λαμπούσα» του wiki όπου εμπεδώνονται οι πληροφορίες και οι νέες γνώσεις στα τοπικά αυτά πολεμικά περιστατικά και όχι μόνο και μετά προχωρούμε στο Φ.Ε. 8 για να ολοκληρωθεί το σενάριό μας, στο οποίο φύλλο εργασίας είναι και μια μικρή ανακεφαλαίωση των όσων μάθαμε στο εκπαιδευτικό αυτό σενάριο.
 Μεταδιδακτικό σχόλιο: Οι μαθητές είναι πλέον βουτηγμένοι στα νοήματα και τις αξίες που βγαίνουν από τα γεγονότα της εποχής και καταλαβαίνουν την σημαντικότητα της αντίστασης κατά των κατακτητών και την αντοχή και ψυχική δύναμη όχι μόνο των, ηρωικά, πεσόντων Ελλήνων αλλά και των οικογενειών τους κατανοώντας  πνευματικά και συναισθηματικά την φόρτιση και δυσκολία που βάραινε η κατάσταση στους απλούς ανθρώπους της ελληνικής περήφανης επαρχίας, αλλά ακόμα και στους εμπόλεμους Έλληνες της Αντίστασης.
         

ΦΥΛΛΟ   ΕΡΓΑΣΙΑΣ   8ο              
                                                        Ημερομηνία
        
 Όνομα μαθητή:

Ερώτηση 1η:Ποιες ήταν οι συνθήκες  που επικρατούσαν στο χρονικό εκείνο σημείο που διαπραγματευτήκαμε σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας ,σύμφωνα με όσα ντοκουμέντα είδαμε;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Θέμα 2ο: Κάνε την αντιστοιχία προσεκτικά:
Πυρηνικός βομβαρδισμός Ιαπωνίας                            9/4/1941
Πτώση Θεσσαλονίκης                                                    27/4/1941 
Σεπτέμβρης 1945                                                                1945
6/4/1941                                                     Εισβολή γερμανών στην  Ελλάδα
Πτώση Αθήνας                                                          Τέλος Β΄ Παγκ.πολέμου

Ερώτηση 3η:Τι θα έκανες αν σε απειλούσαν οι γερμανοί με τη ζωή σου προκειμένου να σου πάρουν μια εθνική πληροφορία;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.ΕΡΓΑΛΕΙΑ:

Κάτω από τις σύγχρονες συνθήκες διαδικασίας του μαθήματος με την ενεργή και αλληλεπιδραστική συμμετοχή θα εμπεδωθούν καλύτερα οι διδακτικές ώρες  με ορισμένα εργαλεία –λογισμικά  όπως:
Centennia: με αυτό το λογισμικό και με τον Ιστορικό Άτλαντα ωθούνται αυτόματα και μετά την κατανόηση λειτουργίας του, στο να ανακαλύπτουν και να συγκρίνουν νέες ιστορικές εναλλαγές και δημιουργίες σε σχέση με παλαιότερες στην ελληνική και γειτονική επικράτεια .
Inspiration: Οι εννοιολογικοί χάρτες που ξεκινούν και φτιάχνουν τα παιδιά, στην αρχή απλοί και στη συνέχεια πολυπλοκότεροι αφομοιώνουν οπτικά πληροφορίες και γεγονότα που χτίζουν γοργά την εκπαιδευτική διαδικασία προς την μάθηση της Ιστορίας της Ελλάδας και του τόπου μας ειδικότερα. Μπορούν ακόμα να δράσουν και ερευνητικά οι μαθητές  προχωρώντας ενεργητικότερα στην κατάκτηση της ιστορικής και λαογραφικής γνώσης.
Prezi: Θεαματικότερο από το πιο παλαιό Power Point δίνει κάτι εξαιρετικά εντυπωσιακό στην παρουσίαση εικόνων η κειμένων η και των δύο μαζί με ενδιαφέρουσες και προτεινόμενες δραστηριότητες εμπλέκοντας βίντεο, εικόνες, ήχο , κίνηση κάτι εντελώς ευχάριστο και προσιτό.
Δουλεύουν οι μαθητές με το word ,επεξεργαζόμενοι τα κείμενα με διάφορους τρόπους που δίνει την δυνατότητα το εξελιγμένο αυτό εργαλείο και εξασκούνται στη δημιουργία παραγράφων εισαγωγή και αντιγραφή κειμένων και εικόνων ,διατάξεις σελίδας και είδη προβολής με εναλλαγές χρωμάτων και περιθωρίων, αποθηκεύσεις και καταργήσεις αναφορών και εξωφύλλων κ.λ.π..Ζωντανεύει η τάξη αφού επιδίδονται όλοι στην κατασκευή και επεξεργασία όλο και εντυπωσιακότερων κειμένων και εγγράφων και η μάθηση αποκτά ένα εντελώς άλλο νόημα και ενδιαφέρον.
8.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
  Η αξιολόγηση είναι σημαντικό στοιχείο κάθε διαδικασίας. Σ’ αυτή τη φάση η αξιολόγηση θα είναι διαμορφωτική και διαφορετική, καθώς ο δάσκαλος θα επιβλέπει τη λειτουργία των ομάδων, θα τους παρέχει οδηγίες και θα επιλύει τις απορίες τους σε κάθε βήμα. Την τελευταία ώρα (10η) θα γίνει η τελική αξιολόγηση σε  επίπεδο όλων των προηγούμενων ωρών διδασκαλίας. Αυτονόητο είναι ότι η αξιολόγηση δεν αποβλέπει στο  να αξιολογηθούν οι μαθητές, για να πάρουν κάποιο βαθμό, αλλά για να δούμε εάν επιτεύχθηκαν οι στόχοι του σεναρίου, και να διαπιστωθεί ο ρόλος του δασκάλου μέσα σ’ αυτή τη διαδικασία.
    Στόχος της αξιολόγησης είναι να επισημανθούν οι αδυναμίες του σεναρίου και να επανέλθουμε με καλύτερη προσπάθεια στη δημιουργία μιας καινούριας δραστηριότητας με μορφή σεναρίου, καθώς ο τρόπος αυτός λειτουργίας είναι καινούργιος και για τον εκπαιδευτικό - δημιουργό αυτού του σεναρίου όσο και για τους μαθητές.
    Εξάλλου ένα από τα πιο σημαντικά θέματα ειδικά στην εποχή μας που υπάρχει μια απαξίωση προς την ιστορία, αφού πολλοί μαθητές την χαρακτηρίζουν ως «βαρετή», η χρήση των Τ.Π.Ε στη διδασκαλία της γίνεται αναγκαία περισσότερο από κάθε φορά σήμερα της εκπαίδευσης, είναι η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας των μαθητών, κάτι το όποιο προϋποθέτει την ανάληψη πρωτοβουλίας και ενεργού δράσης από τα παιδιά μέσα από αναζήτηση (ιστοσελίδες) και δημιουργίες (φύλλα εργασίας, hot potatoes, παιχνίδια), δραστηριότητες που  παρέχει αυτό το  σενάριο.
.
   9.  ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Οι μαθητές είτε σε ομάδες είτε ατομικά μπορούν να καταφύγουν σε πληροφορίες μέσα από το διαδίκτυο στην Γεωγραφία κατανοώντας τον ελλαδικό αλλά και τον βαλκανικό χώρο ή ακόμα περισσότερο τον ευρωπαϊκό ,μέσα από τους χάρτες του google earth ,στο μάθημα της Γλώσσας γράφοντας τις απόψεις τους και τις γνώσεις που αποκόμισαν ενίοτε από το σενάριο με τον επεξεργαστή κειμένου, με τον ορθογράφο μαθαίνουν να γράφουν σωστά , στα Μαθηματικά συγκρίνοντας , πάντα αριθμητικά, την στρατιωτική υπεροχή των αντίπαλων στρατοπέδων και των μέσων τους. Στην Κοινωνική και πολιτική αγωγή συλλέγουν και παρουσιάζουν πληροφορίες από την πολιτική κατάσταση της Ελλάδας και της Ευρώπης γενικότερα.

           

10.ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κολιάδης Α. Εμμανουήλ, Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη, Γνωστικές Θεωρίες Γ΄ εκδόσεις Ιδιωτική Έκδοση, 2007, Αθήνα
Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, εκδόσεις Γρηγόρη, 1995, Αθήνα
Τετράδιο Εργασιών ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, 2009, Αθήνα
Βιβλίο δασκάλου ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, 2009, Αθήνα.
Βιβλίο μαθητή ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, 2009, Αθήνα.
Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, Η σχολική τάξη (τόμος Α΄), 2001, Αθήνα
Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη (Β’ τόμος), Κολιάδης Ε. Αθήνα 1995.
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους ( τόμος ΙΕ και ΙΖ), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1980
Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε(Συνδέοντας τις βασικές αρχές συγγραφής σεναρίων με τις εφαρμογές τους στη διδακτική πράξη) του Dr. Μητάκου Δημητρίου .
(φορμαλιστική ισορροπία και ευρηματικότητα σε επίπεδο συγγραφής σεναρίων)



11.ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

      http://www.googleearth
      http://el.wikipedia.org/wiki
     http://users.sch.gr/pchaloul/classic-art/classic-art.htm
http://www.yppo.gr/4/marm/mindex6.jsp
http://www.youtube.com/watch?v=E2gWTDwQMhg
http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&search=%CE%95%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE%20%CF%83%CF%84%CE%B7%20%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CF%89%CE%BD%CE%AF%CE%B1 http://www.ww2.gr/index.php?option=articles&search=%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%87%CE%B5%CE%AF%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%B7%20%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BC%CF%80%CE%B1%CF%81%CF%8C%CF%83%CE%B1     
      http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%88%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%93%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CF%82_  http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CE%84_%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%A0%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B9%CF%83%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%AE_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%A3%CF%85%CE%BC%CE%BC%CE%AC%CF%87%CF%89%CE%BD_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CE%A3%CE%B9%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%B1         
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9D%CE%BF%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%AF%CE%B1%CF%82

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%AF%CF%88%CE%B7_%CE%B1%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B2%CE%B1%CF%82_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CE%A7%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%AF%CE%BC%CE%B1_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%84%CE%BF_%CE%9D%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CF%83%CE%AC%CE%BA%CE%B9  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου