Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή, 29 Μαΐου 2011

Ζουμ, ζουμ, ζουμ , τα έντομα πετούν (2Ο ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ ΘΗΒΑΣ 2009-2010)


ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ «ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ» ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ

1.   Τίτλος «Ζουμ, ζουμ, ζουμ , τα έντομα πετούν»

2 .Ταυτότητα σεναρίου

·        Σχεδιασμός: Χρύσα Γαλάνη
·        Γνωστική περιοχή: Διαθεματική προσέγγιση (Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη περιβάλλοντος, Δημιουργία – Έκφραση, Πληροφορική)
·        Θέμα: Η ζωή  των εντόμων – Βλαβερά και ωφέλιμα έντομα

3. Σκεπτικό των δραστηριοτήτων

·        Καινοτομίες
1.    Χρήση Ηλεκτρονικού υπολογιστή και συγκεκριμένων λογισμικών για την εμπέδωση της μάθησης
2.   Βιωματική προσέγγιση «του κύκλου ζωής του μεταξοσκώληκα» με εκτροφή μεταξοσκώληκα στο σχολείο.

·        Προστιθέμενη αξία
1.    Η χρήση εικόνων βίντεο, ήχων, παρουσιάσεων, παιχνιδιών κάνουν την μάθηση πιο ελκυστική και αποτελεσματική.
2.   Η χρήση του Η/Υ καθώς και του διαδικτύου προωθεί νέους τρόπους επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών.
3.   Ο Η/Υ ως νέο εργαλείο μάθησης και εποπτικό μέσο είναι προσιτό και στους «μικρούς»

·        Γνωστικά – Διδακτικά προβλήματα
Οι μαθητές έχουν μία απέχθεια και φόβο για τα έντομα θεωρώντας τα επικίνδυνα επειδή δεν γνωρίζουν ότι υπάρχουν και ωφέλιμα έντομα.Έτσι με το τέλος του σχεδίου εργασίας θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τα ωφέλιμα και τα βλαβερά έντομα και να ξεπεράσουν την προκατάληψη τους για αυτά.
Το σχέδιο εργασίας θα πρέπει να υλοποιηθεί τέλη Μαϊου ώστε να έχει προηγηθεί η εκτροφή του μεταξοσκώληκα στο σχολείο (η οποία διαρκεί περίπου 50 ημέρες)

·        Αιτιολόγηση επιλογής του θέματος
-Εμφάνιση πολλών εντόμων με τον ερχομό της άνοιξης
-Φόβος των παιδιών για τα έντομα
-Δυνατότητα εκτροφής μεταξοσκώληκα στο σχολείο

4.Πλαίσιο εφαρμογής

·        Απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται  σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

·     Προβλεπόμενος χρόνος :Ο χρόνος που απαιτείται για την υλοποίηση του σεναρίου είναι 25 οργανωμένες δραστηριότητες

·     Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα εργαστούν στην αίθουσα    διδασκαλίας, «στην γωνιά του Η/Υ» και στην αυλή του σχολείου.


·        Προαπαιτούμενες γνώσεις
-Εξοικείωση με την χρήση του ποντικιού, πληκτρολογίου
-Εμπειρία σε ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες

§  Βοηθητικά υλικά
1.    Η/Υ, εκτυπωτής, σύνδεση Internet
2.   CD μουσικής – CD player
3.   Kidipedia –  εκπαιδευτικό λογισμικό για παιδιά
4.   Μηχανές αναζήτησης
5.   Λογισμικό παρουσίασης (Microsoft Power Point)
6.   Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου (Microsoft Word)
7.   Λογισμικό λογιστικών φύλλων (Microsoft Excel)


o   Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης
Αρχικά ο εκπαιδευτικός  θα εργαστεί με  το σύνολο της τάξης ώστε να ενισχυθεί  ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Ο ρόλος του δασκάλου καθ΄όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας είναι ρόλος εμψυχωτή-καθοδηγητή που βοηθά τους μαθητές να συλλέξουν, κα οργανώσουν και να επεξεργαστούν μόνοι τους τα δεδομένα και να οικοδομήσουν τη γνώση.
Όπου απαιτείται εργασία σε ομάδες , αυτές είναι ομάδες 4-5 ατόμων μεικτές (νήπια-προνήπια, αγόρια- κορίτσια) ώστε να υπάρχει ενεργή συμμετοχή και συνεργασία όλων των μελών.
Τα φύλλα εργασίας συμπληρώνονται ατομικά γιατί έχουν σκοπό την αξιολόγηση του μαθητή και της διδασκαλίας.

o   Στόχοι

Μελέτη περιβάλλοντος
o   Μα αποκτήσουν γνώσεις σχετικές με τα έντομα και τον τρόπο ζωής τους (ανατομία, κίνηση τους, επικοινωνία, κοινωνίες ,πολλαπλασιασμός, εχθροί και άμυνα τους και προφύλαξη )
o   Να αντιληφθούν χρησιμότητα εντόμων και τι προσφέρουν
o   Να γνωρίσουν τα βλαβερά και τα ωφέλιμα έντομα
o   Να γνωρίσουν τα στάδια εξέλιξης της πεταλούδας – μεταξοσκώληκα

Γλώσσα
1.    Προφορική επικοινωνία
o   Να εκφράσουν ιδέες και αντιλήψεις σχετικά με τα έντομα διευρύνοντας τους ορίζοντες τους.
o   Να περιγράψουν σχήμα, χρώμα, μορφή των εντόμων
o   Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους
o   Να βρουν έντομα που αρχίζουν από Α, Κ, Μ, Π, Σ, Τ, Ψ
o   Γνωριμία με αινίγματα-παροιμίες –φράσεις σχετικές με έντομα
2.   Γραφή και ανάγνωση
o   Ανάγνωση παραμυθιών, ποιημάτων, μύθων
o   Να  γράψουν αναγνωρίζοντας και αντιγράφοντας λέξεις
o   Να γράψουν το όνομά τους σε πίνακα προτίμησης για τα έντομα
o   Αναπαραγωγή καμπύλης  γραμμής

Μαθηματικά
o   Ταξινόμηση με ένα κριτήριο
o   Σειροθέτηση – σωστή χρονική σειρά
o   Σύγκριση εκτίμηση ποσότητας (περισσότερα- λιγότερα)
o   Να αντιληφθούν το εξάγωνο σχήμα
o   Ομαδοποίηση με κριτήριο τη χρησιμότητα
o   Αντιστοίχηση έντομο με την σκιά του

Δημιουργία – έκφραση
1.    Δραματοποίηση
o   Να εκφραστούν με αυτοσχεδιασμό και μίμηση μέσα από το θεατρικό παιχνίδι
2.   Μουσική
o   Να ψυχαγωγηθούν τραγουδώντας γνωστά τραγούδια για τα έντομα
3.   Εικαστικά
§  Να κόβουν υλικά και να κάνουν κολάζ

Πληροφορική
o   Να γνωρίσουν το διαδίκτυο και την χρησιμότητά του
o   Να κινούν το ποντίκι και να τοποθετούν τον δείκτη σε συγκεκριμένη θέση
o   Να εξοικειωθούν με την χρήση του πληκτρολογίου γράφοντας λέξεις και εκτυπώνοντάς τες
o   Να παρακολουθήσουν DVD
o   Να χρησιμοποιήσουν CD ROM για να παίξουν παιχνίδι
o   Να γνωρίσουν το e-mail και το skype σαν νέους τρόπους επικοινωνίας

Μαθησιακή διαδικασία
o   Να ενισχυθεί ο διάλογος και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών
o   Να αποκτήσουν δεξιότητες συλλογής, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων
o   Να ασκηθούν στην οργάνωση και προγραμματισμό δραστηριοτήτων


4. Ανάλυση δραστηριοτήτων

Ως εύνασμα για την πρόκληση του ενδιαφέροντος φέρνουμε τους μεταξοσκώληκες στο σχολείο. Ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν τι έντομα είναι και προκαλούμε μια συζήτηση για τα έντομα, στην οποία τα παιδιά καταθέτουν γνώσεις και εμπειρίες.

Α΄ΦΑΣΗ: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ

o   Προβολή της παρουσίασης «τα έντομα» και σύνδεση με ιστοσελίδα «έντομα από κοντά»  .
Διατυπώνονται ερωτήσεις και ακολουθεί συζήτηση για τα  εξής θέματα:

o   Ανατομία των εντόμων  - χαρακτηριστικά τους.

o   Πώς κινούνται, τι τρώνε, ποιούς εχθρούς έχουν και πώς προφυλάσσονται  .Ομαδικό κολάζ ΚΙΝΗΣΗ ΕΝΤΟΜΩΝ.


o   -Πολλαπλασιασμός – μεταμορφώσεις της πεταλούδας

o   Προγραφική άσκηση: η μέλισσα





o   Επικοινωνία των εντόμων,  ποια ζούν σε κοινωνίες
Kidepedia τόμος 8 «πως ζούν οι μέλισσες »






o        Kidepedia τόμος  10 «η μυρμηγκοφωλιά».



Β΄ΦΑΣΗ:ΒΛΑΒΕΡΑ ΚΑΙ ΩΦΕΛΙΜΑ ΕΝΤΟΜΑ
Διατύπωση ερωτήσεων και συζήτηση :
        -βλαβερά  έντομα και πως προφυλαγόμαστε
        -χρήσιμα έντομα και τι μας προσφέρουν

o   Ομαδικό κολλάζ - βλαβερά και ωφέλιμα έντομα

o           Kidepedia  τόμος 8  «Γιατί τσιμπάνε τα κουνούπια» 


o        Αντιστοίχιση: σκιά – πεταλούδα (Kidepedia τ 8)



o        Kidepedia τ 8 «Πως γίνεται το μέλι»



o   Το εξάγωνο σχήμα: Παιχνίδι «ο κήπος με τα σχήματα»
Σκορπίζουμε τα σχήματα στην αυλή και τα νήπια-μελισσάκια όσο παίζει η μουσική (το πέταγμα της μέλισσας, του korsacov) μαζεύουν  μόνο τα εξάγωνα για να φτιάξουν τη κυψέλη τους.
Φύλλο εργασίας: «ο κήπος με τα σχήματα»

o        Αναγνώριση φθόγγων: Παιχνίδι «φύλλο και έντομο»

o        Πίνακας σύγκρισης: «Πιο έντομο προτιμώ» Γράφουν το όνομα σε πίνακα στο Excel και φτιάχνουμε ραβδόγραμμα.
Κάνουν συγκρίσεις και βγάζουν συμπεράσματα.

Γ΄ΦΑΣΗ: ΤΑ ΕΝΤΟΜΑ ΣΤΗ ΤΕΧΝΗ
Μουσική
§  Τραγούδια: « η ψείρα», « ο ψύλλος», «πετούν τα πεταλούδια» , «τρία μυρμηγκάκια »
Λογοτεχνία
·        Μύθοι του Αισώπου –Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας
-Το κουνούπι και το λιοντάρι
·        Λαϊκό παραμύθι: «Ο σκαντζόχοιρος, η χελώνα, η αράχνη και η μέλισσα»
·        Αινίγματα - παροιμίες-φράσεις για τα έντομα-
    φύλλο εργασίας «Τα αινίγματα για τα έντομα»
Ποίηση
·        Ποιήμα: «Το μυρμήγκι και το περιστέρι»  του Ανδρέα Λαζάρου από το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το νηπιαγωγείο

·        Στέλνουμε  ηλεκτρονικό μήνυμα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή για να πραγματοποιήσουμε επίσκεψη
Email: info@gnhm.gr  
·        Επικοινωνούμε  μέσω του skype με άλλο Νηπιαγωγείο και ανταλλάσουμε απόψεις, τραγούδια, εργασίες, πληροφορίες .
·        Παρακολουθούμε το DVD  «Μάγια η μέλισσα», MODERN TIMES


5.   Αξιολόγηση

   Από τα φύλλα εργασιών που μοιράστηκαν στα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος γίνεται αξιολόγηση για το βαθμό επίτευξης των στόχων του προγράμματος. Η αξιολόγηση αυτή γίνεται μετά από κάθε δραστηριότητα, έτσι ώστε, αν υπάρχει ανάγκη διόρθωσης ή ανατροφοδότησης, να υπάρχει χρονική ευχέρεια να γίνει αυτό κατά τη διάρκεια του προγράμματος.


6.   Επέκταση της δραστηριότητας

Υπάρχει δυνατότητα επέκτασης του σεναρίου στις παρακάτω πιθανές προεκτάσεις:

8   Η ζωή κάτω από τη γη.
8   Οι πιο μεγάλοι φίλοι.( τα θηλαστικά)
8   Τι πετάει στον αέρα ( τα πουλιά).


Βιβλιογραφία
o   CD-ROM: KIDEPEDIA τόμοι: 8 , 10
o   CD: «Κάτω από  ένα κουνουπίδι»
o   DVD  «Μάγια η μέλισσα», MODERN TIMES
o   Καθημερινές διαθεματικές δραστηριότητες για το Ν/γειο
Τόμος Β: Άνοιξη – Καλοκαίρι , Ν. Κάντζου , εκδ. Δίπτυχο
o   Σχέδια εργασίας Χριστόγερου Κατερίνα , Αρμενιάκου Κωνσταντίνα
Εκδ. Κέδρος
o   Ανθολόγια λογοτεχνικών κειμένων για νηπιαγωγείο (ΟΕΔΒ)
ΥΠΕΠΘ Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002)
o   Διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο πρόγραμμα σπουδών για το νηπιαγωγείο – προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. Αθήνα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου