Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Ένα βιβλίο που σε ταξιδεύει (ΚΣΕ ΠΡΑΚΣΙΣ 2009-2010)


ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ - ΓΛΩΣΣΑΣ (Μαρίας Τσούπρου)

1.  Τίτλος: Ένα βιβλίο που σε ταξιδεύει - ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΕΣ 6 & 7

2.  Γνωστική περιοχή της Γλώσσας:  Χρηστικά - λειτουργικά κείμενα - αναγνώριση οπτικοποιημένων σημάτων

3.  Θέμα:  Τουριστικοί χάρτες και τουριστικοί οδηγοί. ( Β.Μ. τεύχος γ’, σελ. 23 & 24 )

4.  Καινοτομίες: Τα παιδιά εξασκούνται στην αναζήτηση πληροφοριών σε χάρτες και τουριστικούς οδηγούς. Μέσα από τις συνολικές γνώσεις τους για τη δομή και το περιεχόμενο του κειμένου, καλλιεργείται η ικανότητα των παιδιών να αντλούν πληροφορίες από χρηστικά - λειτουργικά κείμενα. Χρήση του λογισμικού Google maps και Google Earth.

5.  Προστιθέμενη αξία:  Από παιδαγωγική άποψη, το σενάριο αυτό κερδίζει την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών. Τα ωθεί να συνεργαστούν σε ομάδες, βοηθά και τον πιο αδύναμο μαθητή της τάξης. Επίσης, τα βοηθά να κατανοήσουν τη λειτουργικότητα που έχει ένας τουριστικός χάρτης κι ένας τουριστικός οδηγός. Ειδικότερα, μέσα από τη γνώση των συμβόλων ενός χάρτη, διευκολύνονται ώστε να αποκωδικοποιούν σύμβολα γύρω τους, στην καθημερινότητά τους και να αντλούν πληροφορίες.

6.  Τάξη:  Το σενάριο προβλέπεται να υλοποιηθεί από τους μαθητές της Β΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου

7.  Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο αναμένεται να υλοποιηθεί σε δύο ή τρεις διδακτικές ώρες ανάλογα με την αντιληπτική ικανότητα των μαθητών,       -τριών και τα επιμέρους προβλήματα που ενδεχόμενα να προκύψουν.

8.  Χώρος υλοποίησης:  Αίθουσα διδασκαλίας

9.  Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών, -τριών :  Οι μαθητές έχουν ήδη κάνει στην αρχή της ενότητας, μια πρώτη επεξεργασία και διάκριση του χάρτη και του τουριστικού οδηγού και έχουν κατανοήσει τη λειτουργικότητά τους.

10.      Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:  Χάρτες, τουριστικοί οδηγοί, θα αξιοποιηθεί το διαδίκτυο με τη χρήση του blog (www.mariatsouprou.blogspot.com), φύλλο εργασίας κατασκευασμένο με επεξεργαστή κειμένου.

11.      Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης : Η οργάνωση της διδασκαλίας θα πάρει τρεις βασικές μορφές:

-Εργασία με το σύνολο της τάξης.
-Ατομική εργασία μαθητών.
-Εργασία των μαθητών σε ομάδες.
Κατά την επεξεργασία του μαθήματος οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των τριών -τεσσάρων ατόμων. Σε κάθε ομάδα ανατίθεται σύμφωνα με το σενάριο συγκεκριμένη εργασία (με τους χάρτες) και οι μαθητές αναλαμβάνουν να την διεκπεραιώσουν σύμφωνα με τις αρχές της συνεργατικής μάθησης. Η παρουσίαση του μαθήματος με τους Η/Υ θα γίνει με τον προτζέκτορα.
Κατά την εκτέλεση του σεναρίου θα χρειαστούν τα παρακάτω εκπαιδευτικά υλικά και εργαλεία:

- Φύλλα εργασίας με τον επεξεργαστή κειμένου
- Διαδίκτυο
- Οι Η/Υ θα πρέπει να διαθέτουν γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο.
- Βιντεοπροβολέας
- Χάρτες και τουριστικοί οδηγοί


12.      Στόχοι της δραστηριότητας:
- να βρίσκουν πληροφορίες σε χάρτες και τουριστικούς οδηγούς
- να μπορούν να αντιπαραβάλλουν τις πληροφορίες που παρέχει ένας χάρτης με αυτές που παρέχει ένας τουριστικός οδηγός
- να παράγουν  κείμενα που περιγράφουν τοποθεσίες, για τα οποία τους  παρέχονται όλα τα πληροφοριακά δεδομένα.

13.      Ανάλυση της δραστηριότητας: 

Το σενάριο περιλαμβάνει τα παρακάτω μαθησιακά βήματα – δραστηριότητες:

1η  διδακτική ώρα
Αρχικά επεξεργαζόμαστε το χάρτη του μαθήματος με βάση τις ερωτήσεις του μαθήματος. Μιλάμε για τα σύμβολα του χάρτη και τα γνωρίζουμε.  Η γνώση των συμβόλων ενός χάρτη είναι πολύ σημαντική και λειτουργική γνώση, γιατί τα παιδιά καλούνται καθημερινά να αποκωδικοποιούν σύμβολα γύρω τους προκειμένου να αντλούν βασικές πληροφορίες. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό εδώ τα παιδιά να επεξεργαστούν και άλλους χάρτες στην τάξη και να προσπαθήσουν να αποκωδικοποιήσουν και να ομαδοποιήσουν τα σύμβολά τους.
Στη συνέχεια γίνεται εξάσκηση στην ανάγνωση και άλλων χαρτών (εποπτικό υλικό) που τους έχουμε πει να φέρουν από το σπίτι τους από την προηγούμενη μέρα . Χωρίζονται σε ομάδες, κάθε ομάδα παίρνει παίρνει ένα χάρτη, βρίσκει όλα τα σύμβολα και προσπαθεί να καταλάβει τι σημαίνουν. Μετά τα ζωγραφίζει σ’ ένα χαρτί του μέτρου και τα συγκρίνει με τα σύμβολα των άλλων ομάδων. Μέσα απ’ αυτή τη δραστηριότητα θα καταλάβουν ότι τα σύμβολα είναι κοινά για όλον τον κόσμο για να τα αναγνωρίζουν εύκολα όλοι.
Κατόπιν γίνεται παρουσίαση κι άλλων χαρτών με τη βοήθεια του blog (www.mariatsouprou.blogspot.com), του internet explorer και του βιντεοπροβολέα. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης σχολιάζουμε τα σημεία που κέντρισαν το ενδιαφέρον τους. Τους δίνουμε εξηγήσεις σε σημεία που χρειάζονται περαιτέρω διερεύνηση και τους λύνουμε πιθανές απορίες τους.

2η διδακτική ώρα
       Τα  παιδιά έχουν κάνει ανάγνωση του κείμενου στα βιβλία τους. Προχωρούν στην επεξεργασία του περιεχομένου και της δομής του κειμένου ενός τουριστικού οδηγού και εντοπίζουν τις πληροφορίες που αυτό περιλαμβάνει. Μας ενδιαφέρει η καλλιέργεια της ικανότητας των παιδιών να αντλούν πληροφορίες από χρηστικά - λειτουργικά κείμενα αξιοποιώντας τις συνολικές γνώσεις τους για τη δομή και το περιεχόμενο του κειμένου. Επεξεργαζόμαστε το κείμενο με βάση τις ερωτήσεις του μαθήματος και στη συνέχεια με τη βοήθεια του blog (www.mariatsouprou.blogspot.com), του internet explorer και του βιντεοπροβολέα επεκτείνουμε τις γνώσεις μας.

3η διδακτική ώρα
          Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης, συνεχίζουμε με την επεξεργασία των ασκήσεων 4, 5 και 6 του σχολικού Τετραδίου Εργασιών. Στη συνέχεια δίνεται στους μαθητές φύλλο εργασίας κατασκευασμένο με επεξεργαστή κειμένου το οποίο περιέχει ασκήσεις που αφορούν την κατανόηση των βασικών σημείων του μαθήματος. Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις ασκήσεις αυτές προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός κατάκτησης της νέας γνώσης.















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου