Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Φθινοπωρινές ανταύγειες (ΚΣΕ ΕΥΒΟΪΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2010-2011)

                              
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
                          ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

         ΚΕΚ  ῾῾ΕΥΒΟЇΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ᾿᾿  ΚΩΔΙΚΟΣ 1512
         Β΄ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ     
         ΗΜ.ΕΝΑΡΞΗΣ:15-12-2010      ΗΜ.ΛΗΞΗΣ:03-06-2011

          ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ:  ΔΡ. ΜΗΤΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
          ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΗ:  ΚΑΡΛΑΤΗΡΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ
                                 
                  ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΗΣ
                                                  Δ΄ΤΑΞΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
               
         1. Τίτλος:   Φθινοπωρινές ανταύγειες

2.   Γνωστική περιοχή: Το σενάριο αφορά το γνωστικό αντικείμενο της Γλώσσας της Δ΄ τάξης Δημοτικού, Ενότητα: 1η,Ένα ακόμα σκαλί, Κεφάλαιο : 1ο
    Είναι συμβατό με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και το   Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.).
               Θέμα :  
         
          
          3.Σκεπτικό της δραστηριότητας
·        Καινοτομίες: Χρήση Η/Υ, κατάλληλου εκπ/κού λογισμικού ειδικής και γενικής χρήσης. Γίνεται διαθεματική προσέγγιση. Πραγματοποιείται σύνδεση με τη λαογραφία, μέσα από γνωμικά, παροιμίες, έθιμα, συνήθειες, διαφορετικές ονομασίες και γιορτές του μήνα Σεπτεμβρίου, με τη μελέτη περιβάλλοντος  παρατηρώντας τη συμπεριφορά  των ζώων, τη λειτουργία των φυτών, τις ασχολίες των αγροτών, τις αλλαγές του καιρού, την ιστορία της τέχνης με τις αναπαραστάσεις των έργων που απεικονίζουν σκηνές του μήνα Σεπτέμβρη και της εποχής του φθινοπώρου γενικότερα, τα μαθηματικά με τη σειρά αυτού του μήνα στο ημερολογιακό έτος, τον αριθμό των ημερών που έχει, την αισθητική αγωγή με τη ζωγραφική, τη δημιουργία κολάζ, τη μουσική επένδυση, τη δραματοποίηση κτλ.
 Οι συγκεκριμένες εκπ/κές δραστηριότητες που  προτείνονται συμβάλλουν στην καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης και της κριτικής σκέψης των μαθητών, στην απόκτηση γνώσεων.
Τους δίνουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν ανώτερες μορφές μάθησης και νοητικών δεξιοτήτων.
·          Προστιθέμενη αξία: Με την εισαγωγή των  ΤΠΕ προκύπτει μια νέα δυναμική στο χώρο του σχολείου. Το περιβάλλον μάθησης εμπλουτίζεται   με νέα δυναμικά εργαλεία που βοηθούν σε διαδικασίες αλληλεπίδρασης και συμμετοχής των μαθητών στη μαθησιακή  διαδικασία και ξεπερνούν τα όρια που είχε θέσει το παραδοσιακό περιβάλλον της σχολικής τάξης, όπου ο ρόλος του μαθητή ήταν ο ρόλος του «παθητικού δέκτη».
Συγκεκριμένα ο μαθητής ερευνά και ανακαλύπτει μέσω του διαδικτύου, χρησιμοποιεί δημιουργικά  το word, δημιουργεί  πίνακες με τη βοήθεια του excel, ψηφιακό κολάζ συμμετέχοντας ενεργά .
·        Γνωστικά-διδακτικά προβλήματα:
*    Οι μαθητές σε μεγάλο βαθμό γνωρίζουν τη χρήση του εκπ/κού λογισμικού γενικής χρήσης, επειδή το Σχολείο έχει οριστεί ως  ένα από τα 800 πιλοτικά της χώρας με ενιαίο αναμορφωμένο εκπ/κό πρόγραμμα και έχουν εξοικειωθεί  με τη χρήση των υπολογιστών, ίσως όμως δυσκολευτούν λίγο στη χρήση του λογισμικού ειδικής χρήσης , με το οποίο θα πρέπει να εξοικειωθούν.
*    O συλλαβισμός στο ποίημα  μπορεί να δυσκολέψει τους μαθητές, γι΄αυτό θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε αυτόν.

            4.Πλαίσιο εφαρμογής

·        Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται στους μαθητές της Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

·        Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 6 διδακτικές ώρες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν επίσης και ώρες από το μάθημα της ευέλικτης ζώνης αλλά και από τη θεατρική αγωγή, τα εικαστικά, τη μουσική, σε συνεργασία με τους εκπ/κούς των αντίστοιχων μαθημάτων .
·        Χώρος υλοποίησης: Οι μαθητές θα εργαστούν στην αίθουσα πληροφορικής και θα χρησιμοποιήσουν τους 10 φορητούς Η/Υ. Επίσης θα χρησιμοποιηθεί και ο προτζέκτορας του εργαστηρίου.
·        Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών: Βασικές δεξιότητες της χρήσης των Η/Υ, εξοικείωση με το συλλαβισμό των λέξεων, με την ομοιοκαταληξία, με μέρη του λόγου (κυρίως με άρθρα, ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα),με σχήματα λόγου όπως οι μεταφορές και οι προσωποποιήσεις κτλ.
·        Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία: Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου θα χρειαστούν Η/Υ, λογισμικό γενικής χρήσης (word),λογισμικό υπολογιστικών φύλλων (excel), λογισμικό παρουσίασης (power point),  λογισμικό ειδικής χρήσης Παιδαγωγικού  Ινστιτούτου, το hot potatoes λογισμικό εξάσκησης και πρακτικής, ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια(el.wikipedia), ηλεκτρονικό λεξικό Τριανταφυλλίδη          
·           Επίσης θα χρειαστούν: προτζέκτορας, σκάνερ, εκτυπωτής, φύλλα εργασίας, χαρτόνια, κόλλες γλασσέ, μαρκαδόροι , ψαλίδια, κόλλες στικ.

Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης:
Ø Οι μαθητές θα  εργαστούν ατομικά σε ορισμένα φύλλα εργασίας αλλά και  ομαδικά σε άλλα, με σκοπό την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και την επιδίωξη της  αυτενέργειάς τους.
Ø Ο δάσκαλος εφαρμόζει τεχνικές διδασκαλίας: καταιγισμό ιδεών, παίξιμo ρόλων,   είναι συντονιστής, εμψυχωτής,  ενθαρρύνει και καθοδηγεί τους μαθητές, χρησιμοποιεί  τη  μαιευτική μέθοδο, στη συγκεκριμένη περίπτωση αντλεί γνώσεις μαθητών από προηγούμενα μαθήματα ή από δικά τους διαβάσματα, τους   δίνει κίνητρα  για να εκφράσουν τις απόψεις τους  και να αξιολογήσουν τις θέσεις των συμμαθητών τους ώστε να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη περνώντας από το τι στο πώς αλλά και η δημιουργική σκέψη.

5.Στόχοι του σεναρίου
 Γενικός σκοπός του σεναρίου: να έρθουν οι μαθητές  σε επαφή με την ποίηση, να νιώσουν την αισθητική συγκίνηση που τους προκαλεί ένα έργο  τέχνης, να εισαχθούν μετά από την ανεμελιά και την ξεκούραση των καλοκαιρινών διακοπών
πιο  ομαλά και πιο ευχάριστα στο γλωσσικό   μάθημα της καινούριας τάξης μέσω  της μουσικότητας των στίχων του ποιήματος, της μέθεξης των μαθητών στη μαγεία  των εικόνων   και της συμμετοχής τους σε  δημιουργικές δραστηριότητες .
 Γνωστικοί στόχοι :
*    Να αναλύσουν το ποίημα ως προς τη μορφή και να κατανοήσουν βασικούς όρους, όπως την ομοιοκαταληξία, τον αριθμό  των στροφών, των στίχων , των συλλαβών.
*    Να αναλύσουν το περιεχόμενο του ποιήματος και να κατανοήσουν τα σχήματα  λόγου που χρησιμοποιεί η ποιήτρια, την εικονοπλασία και τη δράση(κίνηση-εναλλαγή), γενικότερα  τη γρήγορη εναλλαγή των εικόνων.  
*    Να παρατηρήσουν το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί.
*     Να κατανοήσουν τη διαφορά του ποιητικού λόγου από τον πεζό λόγο.
*    Να ερευνήσουν  και να γνωρίσουν στοιχεία από τη βιογραφία  της ποιήτριας  και να ανατρέξουν σε άλλα έργα της.
*    Να συγκρίνουν αυτό το ποίημα με άλλα ποιήματα που είναι γραμμένα για τους μήνες αλλά και γενικότερα για το φθινόπωρο.
*    Να γνωρίσουν τα έργα διάφορων καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από το μήνα Σεπτέμβριο και γενικότερα από το φθινόπωρο και να παρατηρήσουν τις συνήθειες των ανθρώπων, των ζώων, των φυτών, τις αλλαγές του καιρού κτλ.

*     Να κατανοήσουν την έννοια, τη διάρκεια και τη σχέση μεταξύ των μηνών,των εποχών και του χρόνου. Να τοποθετηθούν μέσα στο χρόνο με τη βοήθεια και  στοιχείων της λαογραφίας .

Στόχοι σε επίπεδα δεξιοτήτων
*    Να συνεργαστούν  και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να δραματοποιήσουν το ποίημα .
*    Να μάθουν  να εντοπίζουν και να επεξεργάζονται τις πληροφορίες, οι οποίες είναι από διαφορετικές πηγές, να ερευνούν και να ανακαλύπτουν   τη γνώση η οποία  είναι πολύπλευρη, πολυπρισματική.
*    Να οδηγηθούν στη συλλογική δράση  και να δημιουργήσουν πρωτότυπες εργασίες που αφορούν τους μήνες και τις εποχές του έτους .

  Στόχοι σε επίπεδα στάσεων
*    Να νιώσουν προσωπική ευχαρίστηση και να μετουσιώσουν το ηχόχρωμα της συναισθηματικής τους κατάστασης, εκφράζοντας θετική στάση για την ποίηση, τη ζωγραφική, τη μουσική και γενικότερα την τέχνη.
*    Να διαμορφώσουν τη δική τους στάση απέναντι στα ήθη και τα έθιμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
*    Να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους και την αυτοεκτίμησή τους και  να οδηγηθούν στην αυτενέργεια.
*    Να αυτοαξιολογηθούν.

 
    Στόχοι ως προς τη χρήση ΤΠΕ
*    Να εξοικειωθούν   με τη χρήση των διαφόρων λογισμικών γενικής και ειδικής χρήσης και γενικότερα με τη χρήση των Η/Υ.
*    Να χειριστούν τον Η/Υ ως γνωστικό διερευνητικό εργαλείο αλλά και ως πηγή πληροφοριών.

  
       6.Πορεία Διδασκαλίας και Υλοποίηση δραστηριοτήτων:
       Παρουσίαση ροής –εφαρμογής των δραστηριοτήτων:
         1η -2η Διδακτική ώρα
      Γίνεται ανάγνωση του ποιήματος που είναι γραμμένο στο word από το δάσκαλο με τη βοήθεια του προτζέκτορα και στη συνέχεια από όλους τους μαθητές, ακολουθεί σιωπηρή ανάγνωση από τους μαθητές, εντοπίζονται άγνωστες λέξεις, οι οποίες ερμηνεύονται με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού λεξικού του Τριανταφυλλίδη. Οι μαθητές μετρούν τις στροφές του ποιήματος και με τη βοήθεια της μορφοποίησης προεπιλεγμένης αρίθμησης, γίνεται έλεγχος αν έχουν αριθμηθεί σωστά οι στροφές. Μετριούνται επίσης οι στίχοι της κάθε στροφής και με τη βοήθεια του space χωρίζονται οι λέξεις και μετριούνται οι συλλαβές από όλους φωναχτά. Με το χρώμα της γραμματοσειράς επισημαίνονται οι ομοιοκαταληξίες στο ποίημα, σ’ αυτό βοηθάει  και η κατάλληλη ανάγνωση. Τίθεται το ερώτημα για το ρόλο που παίζει η ομοιοκαταληξία στο ποίημα, για το ποιος έγραψε το ποίημα, για τη συλλογή στην οποία ανήκει, τον εκδότη, το έτος που γράφτηκε. Με τη βοήθεια του διαδικτύου οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες για την ποιήτρια. Στη συνέχεια  πραγματοποιούνται ερωτήσεις που υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο και αφορούν το περιεχόμενο του ποιήματος (Θέλετε να περιγράψετε το Σεπτέμβρη; Τι φοράει; Τι κρατάει στα χέρια του; Ποια είναι τα σημάδια του ερχομού του; Γιατί βιάζεται να φτάσει στο σχολείο;) Εντοπίζονται οπτικές, ηχητικές, απτικές, οσφρητικές εικόνες. Επισημαίνονται τα σχήματα λόγου
 που χρησιμοποιεί η ποιήτρια, οι μεταφορές, οι προσωποποιήσεις και η λειτουργία τους στο ποίημα. Χρωματίζονται  οι μεταφορές με πράσινο, οι προσωποποιήσεις με κόκκινο αλλά και τα επίθετα που στολίζουν τα ουσιαστικά με μπλε. Γίνεται μετατροπή του ποιήματος σε πεζό και ακολουθεί σύγκριση αυτών των δύο μορφών γραπτού λόγου.Πραγματοποιούνται οι εργασίες στο τετράδιο εργασιών του ΟΕΔΒ.

  
 3η Διδακτική ώρα
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και με τη βοήθεια του διαδικτύου εντοπίζουν  τις διαφορετικές ονομασίες του μήνα Σεπτέμβρη (με τη βοήθεια του hot potatoes μπορεί να δημιουργηθούν και σταυρόλεξα, ακροστιχίδες) ,επίσης τα έθιμα,  τις γιορτές, τις παροιμίες και τις εργασίες που πραγματοποιούνται αυτό το μήνα  αλλά και την παγκόσμια ημέρα του μήνα αυτού (παγκόσμια ημέρα ειρήνης), πάνω στην οποία ευαισθητοποιούνται, αλλά και το ημερολόγιο του μήνα Σεπτεμβρίου. Ο αρχηγός της κάθε ομάδας αναλαμβάνει να παρουσιάσει το θέμα με το οποίο η κάθε ομάδα έχει ασχοληθεί. Γίνεται δραματοποίηση του ποιήματος με μουσική επένδυση των τεσσάρων εποχών (φθινοπώρου) του Vivaldi. Τα μέλη της κάθε ομάδας επιλέγουν μια εικόνα του ποιήματος και με τη βοήθεια του word art  τη ζωγραφίζουν ακούγοντας τραγούδια που έχουν γραφτεί για το μήνα Σεπτέμβρη . Εκτυπώνονται οι ζωγραφιές καθώς και όλες οι πληροφορίες που έχουν βρεθεί για το μήνα Σεπτέμβρη και σε ένα χαρτόνι δημιουργείται ένα κολάζ με όλα αυτά τα στοιχεία. Μπορεί να δημιουργηθεί και ψηφιακό κολάζ.

            4η ,5η ,6η Διδακτική ώρα
Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με έργα πολύ σημαντικών καλλιτεχνών μέσα από διάφορες μορφές τέχνης, με έργα γνωστών ζωγράφων Ελλήνων και ξένων (Τσαρούχη,Millet, Arcimboldo κτλ) λαϊκών ζωγράφων(Θεόφιλο), με φωτογραφίες της εποχής του φθινοπώρου, με ποιήματα κτλ. Δημιουργείται το λεξιλόγιο του  φθινοπώρου (πρωτοβρόχια, αγροτικές εργασίες, σπορά, τρύγος, αποδημητικά πουλιά, κιτρινισμένα φύλλα κτλ).Διατυπώνονται ερωτήσεις κλειστού αλλά και ανοικτού τύπου, δημιουργούνται γραπτά κείμενα που περιγράφουν τα έργα αυτών των καλλιτεχνών και  γίνονται διάφορες δραστηριότητες οι οποίες προτείνονται στη συγκεκριμένη  ιστοσελίδα

«Το λιομάζωμα»–Θεόφιλου
Ο
«Ο Σπορέας»-Millet



·                      
·                     Περιγράψετε τις εικόνες. Τι σας εντυπωσιάζει περισσότερο;
·                     Σε ποια εποχή του χρόνου βρισκόμαστε; Από πού το καταλάβατε; Ποια ώρα της ημέρας; Οι άνθρωποι που βλέπουμε στις εικόνες τι δουλειές λέτε να κάνουν;
·                     Τι εργαλεία χρησιμοποιούν;
·                      Τι φορούν στο κεφάλι και γιατί;
·                      Ποια ήταν τα μεταφορικά μέσα της εποχής εκείνης, τι εργαλεία χρησιμοποιούσαν;



       
 Πρωτοβρόχια



      Παρατηρούμε τη φωτογραφία. Μια άλλη μορφή τέχνης .
      Ακούμε μουσική « έρχονται τα σύννεφα » του Χατζιδάκη … ο καιρός αλλάζει από εποχή σε εποχή.
       Και μετά    τα σύννεφα … « η βροχή» του Χατζιδάκη.
·                     Πόσο χρήσιμη είναι η βροχή για τους αγρότες;
·                     Πρέπει να το ξοδεύουμε;
·                     Ο κύκλος του νερού.
·                     Εναλλακτικές μορφές ενέργειας
          Αποδημητικά πουλιά

Το Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswiki

Το Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswiki


Το Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswikiΤο Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswiki

          Παρατηρούμε τις παραπάνω φωτογραφίες. Κάποια πουλιά φεύγουν το φθινόπωρο, για άλλες πιο ζεστές  χώρες.
·                     Ποια πουλιά φεύγουν; Ποια μένουν;
·                     Που είναι αυτές οι χώρες;
·                     Γιατί τα πουλιά αυτά επιστρέφουν πάλι εδώ την άνοιξη;
    Ο κύκνος είναι ένα από τα αγαπημένα πουλιά των παιδιών. Ευκαιρία να ακούσουν, να δουν και να χορέψουν  τη «λίμνη των κύκνων», μια διαφορετική μορφή τέχνης που ίσως δεν είναι τόσο γνωστή στα παιδιά .Το φθινόπωρο τα φύλλα των δέντρων κιτρινίζουν και πέφτουν.
      Παρατηρούμε ένα χαρακτηριστικό φθινοπωρινό πίνακα του Millet .

Το Φθινόπωρο στην τέχνη - atlaswiki

·                     Παρατηρήστε προσεκτικά.
·                     Τι βλέπετε;
·                     Περιγράψτε τον.
·                     Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σας έρχεται στο μυαλό;
·                     Πείτε μια λέξη που ταιριάζει στον πίνακα .
·                     Τι τίτλο θα δίνατε;
·                     Τι κάνουν τα πρόσωπα που βρίσκονται μέσα στον πίνακα;
·                     Φανταζόμαστε ότι είμαστε μέσα στον πίνακα.
·                     Μυρίζουμε, πιάνουμε τα φύλλα.
·                     Θα βοηθήσουμε κι εμείς να μαζευτούν τα φύλλα; .
·                     Ποια εποχή πιστεύετε ότι είναι;
·                     Τι θα κάνουμε τα φύλλα;
·                     Θα τα συγκεντρώσουμε στη σακούλα ή μήπως να τα θάψουμε στον κήπο για να γίνουν λίπασμα;
            (Κάνουμε λόγο για ανακύκλωση, βιολογική καλλιέργεια, χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα)

         Τι χρώμα είναι τα φύλλα που μαζέψαμε;
          Γιατί κιτρινίζουν τα φύλλα το φθινόπωρο;
         Πολύ απλά, χρησιμοποιώντας καρτούν, εικόνες πολύ αγαπητές στα παιδιά, εξηγούμε τη λειτουργία της φωτοσύνθεσης.

       Το φθινόπωρο έχει πολλά φρούτα .

         
«Φθινόπωρο», Arcimboldo. Παρατηρούμε τον πίνακα.
            · Συζητάμε για τα φρούτα του φθινοπώρου .
            · Τι υλικά χρησιμοποίησε ο ζωγράφος για να απεικονίσει το φθινόπωρο;
            · Γιατί χρησιμοποίησε αυτά τα υλικά;
           · Διατροφική αξία των φρούτων και λαχανικών.


     Θεατρική αγωγή
 Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και προσπαθούν να αποτυπώσουν με το σώμα
     τους και   την έκφρασή τους διάφορες καταστάσεις.
      · Υποδύονται τα πουλιά που φεύγουν κι αυτά που μένουν.
      · Προσποιούνται τα δέντρα και τα φύλλα που πέφτουν.
      · Τους δίνουμε μικρές τσουγκράνες και προσποιούνται πως μαζεύουν τα      πεσμένα φύλλα κι αν έχουμε τη δυνατότητα , το κάνουν και στην πραγματικότητα.
       · Προσποιούνται ότι είναι σκιουράκια του δάσους έτοιμα για το χειμώνα

       Δραματοποίηση της φωτοσύνθεσης
       Ρόλοι: Χλωροπλάστες (Με πράσινα καπέλα, τα οποία παριστάνουν τη χλωροφύλλη)
       Μόριο νερού (με μπλε καπέλο)
       Ηλιακή ακτινοβολία (με κίτρινο καπέλο)
      Διοξείδιο του άνθρακα ( με καφέ καπέλο)


         Εικαστικά
·                     Κατασκευές με αποξηραμένα φύλλα
·                     Κατασκευή φθινοπωρινού δέντρου με τις παλάμες των παιδιών


Μιμούμαστε την τεχνική του Giuseppe Arcimboldo .

Δημιουργείται με τη βοήθεια του excel ένας ημερολογιακός πίνακας με τους δώδεκα μήνες και καθημερινά αυτός ο πίνακας εμπλουτίζεται είτε με εικονοστοιχεία είτε με λέξεις  που αφορούν τον κάθε μήνα (καιρό ,συνήθειες των ανθρώπων, συμπεριφορές των ζώων ,των φυτών, γιορτές, έθιμα κτλ.)
«Οιτέσσεριςεποχές»-Γ.Τσαρούχη


         7.Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση είναι διαγνωστική για να διερευνυθεί το επίπεδο των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών καθώς επίσης και της στάσης τους απέναντι στην ποίηση,   διαμορφωτική πραγματοποιείται σε όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας με βάση τους  στόχους που  έχουν τεθεί δηλαδή τους γνωστικούς  στόχους, τους στόχους σε επίπεδο δεξιοτήτων, σε επίπεδο στάσεων, τους στόχους  ως προς τη χρήση ΤΠΕ με σκοπό την ανατροφοδότηση αλλά και τελική  που αφορά την κατανόηση της ανάλυσης ενός ποιήματος, τη διαμόρφωση της θετικής στάσης των
μαθητών απέναντι στην ποίηση και γενικότερα στην τέχνη,  την ευαισθητοποίηση των μαθητών   γύρω από τη λαογραφία ,τα ήθη και τα έθιμα  και το σεβασμό της παράδοσής μας και γενικότερα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.




8.Επέκταση της δραστηριότητας

Μπορούν να παρουσιαστούν και έργα καλλιτεχνών που αφορούν άλλες εποχές του έτους(όπως π.χ. η άνοιξη του Botticelli) και να γίνει εμβριθής σχολιασμός τους, επίσης λαΐκά παραμύθια με τους δώδεκα μήνες κτλ.
«Η άνοιξη» - S.Botticelli

9.Βιβλιογραφία  :
·        Γλώσσα Δ΄τάξης, Πετώντας με τις λέξεις, α΄τεύχος, ΟΕΔΒ, Αθήνα
·        Γλώσσα Δ΄τάξης, Πετώντας με τις λέξεις, α΄τεύχος,τετράδιο εργασιών  ΟΕΔΒ, Αθήνα
·        Βιβλίο Δασκάλου, Γλώσσας Δ΄τάξης, ΟΕΔΒ, Αθήνα
·        Τζ.Μωραΐτη-Ν.Καϊάφα,Η λαϊκή παράδοση στο Νηπιαγωγείο, Εκδ. Μπαρμπουνάκη, Θεσσαλονίκη,1994
·        Τζ. Μωραΐτη,  Λαϊκή Παράδοση και Σχολείο, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα,1997
·         Αρετή Γκαβλιαρούδη, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης E-mail: loar2309@otenet.gr


 10. Δικτυογραφία
Ø http://www.matia.gr (27-4-2011)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου