Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Η επανάσταση στη Στερεά Ελλάδα

1.1.ΤΙΤΛΟΣ

   « Η επανάσταση στη Στερεά Ελλάδα» από την Γ΄ ενότητα του βιβλίου ιστορίας της ΣΤ΄ τάξης.

1.2. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ

 Θεοχαράκης Σταύρος δάσκαλος, Διευθυντής του 1ου 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών Ν. Εύβοιας , με οργανική θέση στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας.
Ταχ.δνση: Δελαγραμμάτικα 11 Χαλκίδα
    Το παρόν σενάριο αναπτύσσεται στα πλαίσια της ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Β΄ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΤΩΝ ΤΠΕΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ .

1.3.ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

          Α. ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ

       Στο διδακτικό αυτό σενάριο θα χρησιμοποιηθούν ως αφόρμηση το power point βασισμένο στο κείμενο του βιβλίου του μαθητή ,έτσι ώστε να είναι οπτικοποιημένη, ως ένα βαθμό, η ενότητα με την οποία θα ασχοληθούμε.
      Επιπλέον με πλοήγηση στο διαδίκτυο σε συγκεκριμένη ιστοσελίδα, οι μαθητές θα συνδέσουν την ενότητα με την τοπική ιστορία ,εφόσον  κατοικούν οι ίδιοι οι μαθητές σε μια περιοχή με σημαντική προσφορά στον αγώνα του 1821.
      Η χρήση κειμενογράφου  ως προς την παραγωγή φύλλων εργασίας αλλά και στην συγγραφή των αποτελεσμάτων της έρευνας της τοπικής ιστορίας.
      Η χρήση του λογισμικού «ιδεοκατασκευές» θα βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν να σταχυολογούν τις ιδέες τους αλλά και τις πληροφορίες, να συντάσσουν κείμενο ανάλογα με το είδος και τη χρήση  του αλλά και το κοινό στο οποίο απευθύνονται. Δίνεται η δυνατότητα μιας σωστής δόμησης κειμένου.
     Το σενάριο θα στηριχθεί στις γνωστικές θεωρίες μάθησης αλλά και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες, τα φύλλα εργασίας θα στηριχθούν ,εκτός των δύο προηγουμένων,  στις συμπεριφοριστικές θεωρίες και τις κοινωνικογνωστικές.

           Β.ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ

     Οι ΤΠΕ βοηθούν τόσο στην ταχύτερη αναζήτηση πληροφοριών μέσα από μια πληθώρα ιστοσελίδων, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν εκείνη την πηγή που προσεγγίζει τις δικές τους ανάγκες.
     Η χρήση της τεχνολογίας των υπολογιστών και των δικτύων στη διδακτική διαδικασία παρέχει ελπίδες για μια αποτελεσματική ολική προσέγγιση ιστορικών γεγονότων (διαθεματικές προσεγγίσεις ,μοντέλα, προσομοιώσεις)με στόχο την αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών και την ουσιαστική τους συμμετοχή στη διαδικασία της μάθησης.(Ράπτης,Ράπτη,2006)

            Γ.ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

     Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν τη διαδικασία αναζήτησης στο διαδίκτυο  και την απλή χρήση του κειμενογράφου ,σε ότι αφορά τις γνώσεις Η/Υ και σε ότι αφορά το γνωστικό αντικείμενο να έχουν εμπεδώσει το γνωστικό αντικείμενο που αφορά στην έναρξη της Επανάστασης(γεγονότα που προηγήθηκαν ,δυσκολίες κ.α.),κάτι από την τοπική ιστορία τους(έστω ένα όνομα ,μια τοποθεσία ή ένα θρύλο).  Ένα επίσης σοβαρό πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει είναι η  απομυθοποίηση κάποιων ηρώων, κάτι που συμβαίνει συχνά όταν μελετάμε μια ιστορική στιγμή. Η δυσκολία κατανόησης των ιστορικών όρων (Λεοντσίνης 1996). Γι’ αυτό και πρέπει να ελέγχει ο εκπ/κός τα όρια της πληροφόρησης μέσω πλοήγησης στο διαδίκτυο. Όρια που θα θέσει ο εκπ/κός ελέγχοντας την αξιοπιστία του παρόχου της πληροφορίας. Σε κάθε χρήση εξωτερικών συνδέσμων και πόρων ο εκπαιδευτικός οφείλει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός και να θέτει όρια και προϋποθέσεις χρήσης από τους μαθητές τους οποίους και θα ελέγχει, επιβλέπει καθ’ όλη τη  διάρκεια της διδακτικής τους εμπλοκής (Μητάκος ,2013) Γι’ αυτό και χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία από μέρους του εκπ/κού.
   Οι μαθητές να έχουν εμπειρία από ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, να έχουν διαπραγματευτεί θέματα δουλεύοντας ως ομάδα και φυσικά να συνθέτουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να την παρουσιάζουν στην τάξη.

           Δ.1.ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

    Το σενάριο θα διαρκέσει 10 διδακτικές ώρες
    Χώρος υλοποίησης: 5 ώρες στην τάξη , 3 ώρες στο εργαστήριο Η/Υ και 2 ώρες επιτόπια έρευνα (εκπ/κή επίσκεψη στα πλαίσια της  Ευέλικτης Ζώνης).

           Δ.2.ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου θα χρειαστούν:
·         Ηλεκτρονικοί υπολογιστές (για πλοήγηση στο διαδίκτυο, χρήση λογισμικών)
·         Διαδραστικός πίνακας ή προβολέας και Η/Υ για την παρουσίαση από το δάσκαλο των διαφανειών αφόρμησης. Συγγραφή των αποτελεσμάτων της έρευνας των μαθητών και παρουσίασής τους  στο σύνολο της τάξης.
·         Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή.
·         Εκτυπωτή για εκτύπωση της εργασίας.
·         Το βιβλίο του μαθητή και το τετράδιο εργασιών, σημειωματάριο, μολύβι κλπ.

  Δ.3.ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ

Το πρώτο σκέλος του σεναρίου θα γίνει με μετωπική διδασκαλία από το δάσκαλο ,ώστε ως συντονιστής να μπορέσει να δώσει και τα ερεθίσματα για τη συνέχεια. Κατόπιν οι μαθητές ήδη είναι χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες με ανομοιογενή σύνθεση  ως προς το φύλο , τις μαθησιακές δυνατότητες και τη χρήση Η/Υ. Οι ομάδες ήδη έχουν εργαστεί μαζί καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς   ώστε να υπάρχει εμπειρία στην ομαδοσυνεργατική εργασία. Είναι σημαντική δε η σύνθεση της ομάδας, ώστε και οι μαθητές να βοηθηθούν αλλά και να μπορεί η ομάδα να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του προγράμματος.


Ε.ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ


«ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ»

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1.       Να ενδιαφερθούν οι μαθητές για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην περιοχή της Στερεάς Ελλάδας κατά το πρώτο κυρίως έτος της Επανάστασης του 1821.(Όλα τα φύλλα εργασίας και όλες οι δραστηριότητες).          
2.       Να εντοπίσουν πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σ’ αυτές τις πρώτες μέρες  της εξέγερσης.(φύλλα εργασίας Α΄1,2,3,4)
3.       Να καταλάβουν την κατάσταση που επικρατούσε στην περιοχή με το ξέσπασμα της Επανάστασης.(φύλλο εργασίας 5)
4.       Να μελετήσουν τα δεδομένα εκείνα μιας περιοχής , που επηρέασαν  στην επιτυχία ή αποτυχία  των επαναστατικών κινημάτων.(φύλλα εργασίας 5,6 α, β)
5.       Να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να κατανοήσουν ότι υπήρξε και αγώνας να πειστούν κάποιοι ώστε να βοηθήσουν την Επανάσταση .(φύλλο εργασίας 6 α, β)
6.       Να αναζητήσουν και να μάθουν τα πολεμικά γεγονότα της περιοχής και πως αυτά επηρέασαν την έκβαση το Αγώνα.(φύλλα εργασίας Β΄,Γ΄,Δ΄)
7.       Να γνωρίσουν τα πρόσωπα που πρωτοστάτησαν στην απελευθέρωση της Χαλκίδας αλλά και της ευρύτερης περιοχής και  να συνδεθούν τα γεγονότα που διαπραγματεύεται η ενότητα με την τοπική ιστορία ,τα πρόσωπα και τις τοποθεσίες που είναι οικείες στους μαθητές.(φύλλα εργασίας Β΄,Δ΄,Ε΄ και όλα τα φύλλα εργασίας των δραστηριοτήτων 4,5,6,7)
8.       Να συνδεθούν τα γεγονότα που διαπραγματεύεται η ενότητα με την τοπική ιστορία τα πρόσωπα και τις τοποθεσίες που είναι οικείες προς τους μαθητές.(φύλλα εργασίας Β΄,Δ΄,Ε΄)

«ΣΤΟΧΟΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΩΝ»
1.       Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση τους δουλεύοντας μέσα από την ομάδα
2.       Να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους ως προς το κομμάτι εκείνο της ιστορίας και το ρόλο στην μετέπειτα πορεία του τόπου.
3.       Να μάθουν την αξία της σύνδεσης ιστορία-τοπική ιστορία.
4.       Να καταστούν ικανοί να συνθέτουν επιστημονικό κείμενο μέσα από συλλογή πληροφοριών.
5.       Να εμπεδώσουν μέσα από την ομαδική εργασία την αξία της σύνθεσης απόψεων   μετά από συζήτηση και αντιπαράθεση απόψεων και θέσεων.
6.       Να καταλάβουν τη διαδικασία επιχειρηματολογίας   πάνω στις  σκέψεις τους.
7.       Να ασκηθούν στην παρατηρητικότητα, να κάνουν βήματα προς την έρευνα και να   νιώσουν τη γοητεία και την ευθύνη αναζήτησης της αλήθειας, να ασκηθούν στη σύνταξη μιας μικρής σύνθεσης και ενδεχόμενα να ενδιαφερθούν για κάποια προβλήματα της τοπικής ιστορίας. ( Φ.Κ.Βώρος,1998)
«ΣΤΟΧΟΙ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ»
1.       1.Να εκτιμήσουν οι μαθητές τις δυνατότητες που τους δίνουν τα λογισμικά γενικής χρήσης.(όλες οι δραστηριότητες)
2.       Να εντάξουν τον Η/Υ στην αναζήτηση πληροφοριών με πιο εύκολο τρόπο , ώστε και όσοι δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε βιβλιοθήκη.(δραστηριότητες 4,5,6,7)
3.       3.Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την παρατήρηση και αποκωδικοποίηση νοημάτων που υπάρχουν σε εικόνες(οπτικά κείμενα)ιστορικού περιεχομένου και να συντάσσουν ιστορικά κείμενα(Ράπτης-Ράπτη, 2006).(η αφόρμηση , οι δραστηριότητες 4,5,6,7,και το λογισμικό «ιδεοκατασκευές»)
4.       Να  καταστούν οι μαθητές ικανοί να χρησιμοποιούν τις πηγές , να αντλούν/ αναζητούν πληροφορίες για ιστορικά γεγονότα.(Ράπτης-Ράπτη,2006)(δραστηριότητες 4,5,6,7)

          ΣΤ.ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

      1η-2η Διδακτική ώρα
           Μέσω παρουσίασης (powerpoint )ο δάσκαλος αναφέρει τα    σημαντικότερα σημεία του κειμένου, ώστε να λειτουργήσει σαν αφόρμηση τόσο για την επεξεργασία του ίδιου του κειμένου όσο και για τις μετέπειτα δραστηριότητες .Στη συνέχεια διαβάζουν οι μαθητές το κείμενο του σχολικού βιβλίου και συζητιούνται τυχόν απορίες πάνω στο κείμενο.

      1η Δραστηριότητα
           Οι μαθητές εντοπίζουν τα πρόσωπα και τα πολεμικά γεγονότα και συμπληρώνουν τα φύλλα εργασίας 1,2,3,4 που είναι σε word και εργάζονται ατομικά συμβουλευόμενοι το κείμενο του σχολικού βιβλίου και την παρουσίαση.
         2η Δραστηριότητα
      Αφού ελεγχθούν οι εργασίες προχωράνε στο φύλλο εργασίας 5 ώστε να δημιουργήσουν ένα κείμενο-περίληψη ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν το μέγεθος μιας περίληψης και τη χρησιμότητα των λέξεων-κλειδιά.
        3η-4η Διδακτική ώρα
     Οι μαθητές καλούνται να διαβάσουν τις πηγές 1, 2 του σχολικού βιβλίου και να προβληματιστούν τους λόγους για τους οποίους πιθανόν να γράφτηκαν .
        3η Δραστηριότητα
        Οι μαθητές θα προσπαθήσουν να απαντήσουν στο φύλλο εργασίας 6 α. και β.
         5η-6η Διδακτική ώρα
     Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης καλούνται να γράψουν ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου «Πεμπτάκια εν δράση» στο τεύχος Μαρτίου με θέμα «Τα Ψαχνά στο ‘21» και να παρουσιάσουν με μορφή ομιλίας την ημέρα της σχολικής γιορτής για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην περιοχή στην επανάσταση του 1821.
     Χωρίζονται σε ομάδες, έτσι όπως είναι χωρισμένοι και στην τάξη ,και αναλαμβάνουν δράση.
Α΄ομάδα –ΒΙΟΓΡΑΦΟΙ
Β΄ομάδα –ΠΟΛΕΜΙΚΟΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ (ελληνικό στρατόπεδο)
Γ΄ομάδα –ΠΟΛΕΜΙΚΟΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ (στρατόπεδο τούρκων)
Δ΄ομάδα- ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΕΣ

     Οι μαθητές επισκέπτονται την περιοχή των Βρυσακίων (έξω από το χωριό Καστέλα στον επαρχιακό δρόμο  Χαλκίδας –Αιδηψού) και εντοπίζουν τον τόπο που δόθηκε η μάχη. Φαντάζονται την περιοχή πριν την ανθρώπινη παρέμβαση και τους λόγους που οι οπλαρχηγοί επέλεξαν αυτήν την περιοχή ως ορμητήριό τους. Κατόπιν επισκέπτονται το μνημείο του Αγγελή Γοβιού στην είσοδο των Ψαχνών.   Η επιτόπια αυτή μελέτη και έρευνα ενός ιστορικού χώρου έχει ως αποτέλεσμα να ενισχύεται η κοινωνική συνείδηση και η πολιτική κρίση των μαθητών.(Γ.Ν. Λεοντσίνης, 1996)

             7η-8η Διδακτική ώρα
   Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες αναζητούν στο διαδίκτυο στις ιστοσελίδες που τους έχουν δοθεί στοιχεία για τους ήρωες της μάχης των Βρυσακίων.
            4η Δραστηριότητα
   Η Α΄ομάδα συμπληρώνει το δικό της φύλλο εργασίας
   Η Β΄ομάδα συμπληρώνει το δικό της φύλλο εργασίας
   Η Γ΄ομάδα συμπληρώνει το δικό της φύλλο εργασίας
           5η Δραστηριότητα
   Η Δ΄ομάδα συγκεντρώνει όλα τα φύλλα εργασίας και με τη βοήθεια του λογισμικού «ιδεοκατασκευές» και το διαδραστικό πίνακα της τάξης ετοιμάζει ένα κείμενο περίπου 200 λέξεων με θέμα «Η μάχη στα Βρυσάκια» το οποίο θα πάρει την τελική του μορφή με τη βοήθεια του δασκάλου ο οποίος παρεμβαίνει διακριτικά τόσο στη χρήση του λογισμικού όσο και στη μορφή και το περιεχόμενο.
          9η Διδακτική ώρα
   Οι μαθητές καλούνται να εξαγάγουν συμπεράσματα από τη συγκεκριμένη ενότητα.
          6η Δραστηριότητα
  Οι μαθητές συμπληρώνουν τα φύλλα εργασίας 7,8,9
         10η Διδακτική ώρα
  Οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν τη βιογραφία, προσφορά της Δόμνας Βισβίζη σε σχέση με τους αγώνες για απελευθέρωση στη Χαλκίδα. Οι μαθητές καλούνται επίσης να μελετήσουν το δοσμένο κείμενο που αφορά στη δράση του Αντώνη Κριεζή και να δημιουργήσουν κείμενο για την προσφορά του στον αγώνα της περιοχής της Χαλκίδας για την απελευθέρωσή της από τον τουρκικό ζυγό.
         7η Δραστηριότητα
 Οι μαθητές αφού μελετήσουν στην ιστοσελίδα που τους δίνεται:
και το τραγούδι της κυρα-Δόμνας σε μορφή PowerPoint καλούνται να απαντήσουν στα φύλλα εργασίας Δ΄. Ταυτόχρονα ακούν το τραγούδι από κασέτα(δεν υπάρχει CD) από τον Καρυόφυλλη Δοϊτσίδη.
    ΣΗΜΕΙΩΣΗ:   Τα φύλλα εργασίας έχουν χωριστεί σε πέντε θεματικές ενότητες, όπως αυτές φαίνονται και από τα περιεχόμενα της παρουσίασης , ανάλογα με τους στόχους που έχουν τεθεί αλλά και ιεραρχώντας το βαθμό δυσκολίας  δυσκολίας.
 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Α΄


            ΟΝΟΜΑ:……………………………………ΗΜ/ΝΙΑ:……………………………….
    1.Να αντιστοιχίσεις τα ονόματα της στήλης Α΄ με τις μάχες στη στήλη Β΄:

Στήλη Α΄                                           Στήλη Β΄
Αντώνιος Κριεζής                           Σάλωνα ( Άμφισσα)
Οδ. Ανδρούτσος                             Αλαμάνα
Αθ. Διάκος                                       Χάνι της Γραβιάς
Πανουργιάς                                     Χαλκίδα


2.Τοποθέτησε τα ονόματα που βρίσκονται στην παρένθεση στην κατάλληλη στήλη:
(Ομέρ Βρυώνης, Αντώνιος Κριεζής, Χουρσίτ πασάς, Αθανάσιος Διάκος, Αλή πασάς, Δυοβουνιώτης)
ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ
ΤΟΥΡΚΟΙ










 3. Υπογράμμισε τη σωστή απάντηση:

Α. Πασάς των Ιωαννίνων ήταν:
                                I.            Ο Ομέρ Βρυώνης
                              II.            Ο Κιοσέ Μεχμέτ
                            III.            Ο Χουρσίτ πασάς
                            IV.            Ο Αλή πασάς
    
      Β. Ο Αθανάσιος Διάκος:
                                        I.            Νίκησε τους τούρκους
                                      II.            Δήλωσε υποταγή στους τούρκους
                                    III.            Θανατώθηκε από τους τούρκους

             4. Στο παρακάτω κρυπτόλεξο βρίσκω ονόματα αγωνιστών της επανάστασης  που έδρασαν στη Στερεά Ελλάδα:
Α
Κ
Β
Λ
Σ
Μ
Ξ
Γ
Χ
Ω
Γ
Ρ
Ρ
Ζ
Η
Χ
Ψ
Ν
Σ
Ζ
Σ
Ι
Τ
Δ
Σ
Α
Ξ
Σ
Δ
Μ
Κ
Ε
Δ
Ι
Α
Κ
Ο
Σ
Λ
Τ
Π
Ζ
Ν
Χ
Ι
Ω
Β
Ν
Μ
Υ
Κ
Η
Β
Ε
Α
Λ
Σ
Α
Φ
Θ
Ζ
Σ
Δ
Ε
Σ
Ο
Ρ
Σ
Δ
Χ
Π
Α
Ν
Ο
Υ
Ρ
Γ
Ι
Α
Σ
   

          5.Συμπλήρωσε τα κενά στο παρακάτω κείμενο:
  Οι συνθήκες για εξέγερση στη Στερεά Ελλάδα ήταν δύσκολες γιατί ήταν ………………………… και υπήρχε ισχυρή τουρκική στρατιωτική δύναμη στη ……….. και στην ……….. .Όμως τις τουρκικές δυνάμεις που έστειλε ο ……………….. από τα ………......... όπου πολεμούσε με τον ………………… ,με αρχηγούς τον ………..   ………….. και τον …………. …………. αντιμετώπισαν ο ……………………. στη γέφυρα της Αλαμάνας και ο ………………………………… στο χάνι …………… . Την ίδια περίοδο με σφοδρό κανονιοβολισμό ο Υδραίος πλοίαρχος ……………………….. βοήθησε την απελευθέρωση της ………………..         
         
 6. α. Με βάση την πηγή 2 ,πώς χαρακτηρίζουν οι πρόκριτοι της Ύδρας την  επανάσταση  του 1821;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
β. Με βάση την πηγή 1 ,με ποια επιχειρήματα προσπαθεί να πείσει τους Γαλαξιδιώτες ο Οδ. Ανδρούτσος;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Πώς αποδεικνύεται ότι η θυσία του Αθ. Διάκου δεν πτόησε τους έλληνες οπλαρχηγούς;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………..
8. Ποιες είναι οι κυριότερες μάχες στη Στερεά Ελλάδα;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 9. Ποιο ήταν το σχέδιο του Χουρσίτ πασά; Πέτυχε ή όχι;
Δικαιολόγησε την άποψή σου.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                     
Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης καλείστε  να γράψετε ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου «Πεμπτάκια εν δράση» στο τεύχος Μαρτίου με θέμα «Τα Ψαχνά στο ‘21» και να την παρουσιάσετε  με μορφή ομιλίας την ημέρα της σχολικής γιορτής για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην περιοχή στην επανάσταση του 1821.
                                 
Αφού συμβουλευτείτε τις ιστοσελίδες:
η κάθε ομάδα να γράψει ένα μικρό κείμενο, με βάση τις πληροφορίες που θα βρει:
Χωριστείτε  σε ομάδες, έτσι όπως είστε χωρισμένοι και στην τάξη, και αναλάβετε δράση.
Τα ονόματα των ομάδων είναι:
Α΄ομάδα –ΒΙΟΓΡΑΦΟΙ
Β΄ομάδα –ΠΟΛΕΜΙΚΟΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ (ελληνικό στρατόπεδο)
Γ΄ομάδα –ΠΟΛΕΜΙΚΟΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΕΣ (στρατόπεδο τούρκων)
Δ΄ομάδα- ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΕΣ
     Αφού  επισκεφθούμε  την περιοχή των Βρυσακίων (έξω από το χωριό Καστέλα στον επαρχιακό δρόμο  Χαλκίδας –Αιδηψού) και εντοπίσουμε τον τόπο που δόθηκε η μάχη, φανταστείτε την περιοχή πριν την ανθρώπινη παρέμβαση και τους λόγους που οι οπλαρχηγοί επέλεξαν αυτήν την περιοχή ως ορμητήριό τους. Κατόπιν αφού επισκεφθούμε το μνημείο του Αγγελή Γοβιού στην είσοδο των Ψαχνών, οι ομάδες  να αναζητήσετε στο διαδίκτυο στις ιστοσελίδες που σας  δίνονται , στοιχεία για τους ήρωες της μάχης των Βρυσακίων.
   Η Α΄ομάδα συμπληρώνει το φύλλο εργασίας 1,2
   Η Β΄ομάδα συμπληρώνει το φύλλο εργασίας 3,4
   Η Γ΄ομάδα συμπληρώνει το φύλλο το φύλλο εργασίας 5,6


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Β΄


ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ………………………………..ΤΑΞΗ:………….ΗΜ/ΝΙΑ:…………………………….
ΟΜΑΔΑ Α
1.Ποιοι είναι οι οπλαρχηγοί που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη μάχη των Βρυσακίων;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 2.Ποια βιογραφικά στοιχεία δίνονται;(Σημειώστε τα πιο σημαντικά)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:…………………………………………….ΤΑΞΗ:……………………ΗΜ/ΝΙΑ:……………………

ΟΜΑΔΑ Β
1.Πως οργάνωσε την επίθεση στους τούρκους ο Αγγελής Γοβιός;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 2.Ποια ευθύνη ανέλαβε ο καθένας;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:………………………………………………ΤΑΞΗ:…………..ΗΜ/ΝΙΑ:…………..

 ΟΜΑΔΑ Γ
1.Ποια ήταν η αντίδραση των τούρκων;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.Ποια ήταν η έκβαση της μάχης;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:………………………………………..ΤΑΞΗ:……………ΗΜ/ΝΙΑ…………………….

ΟΜΑΔΑ Δ΄
Αφού συγκεντρώσετε τις εργασίες των άλλων ομάδων ,με τη βοήθεια του δασκάλου σας, χρησιμοποιώντας το λογισμικό «ιδεοκατασκευές» ,συντάξτε ένα κείμενο αφηγηματικό με θέμα «η μάχη στα Βρυσάκια» και παρουσιάστε το στην τάξη , αποθηκεύστε το ώστε να υπάρχει στο αρχείο της τάξης και εκτυπώστε το ώστε να δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου.
(Το κείμενο δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 200 λέξεις)

    Οι μαθητές συναντούν στην πλατεία του χωριού έναν παππού ο οποίος τους λέει το παρακάτω  δημοτικό –ιστορικό τραγούδι ,το οποίο έμαθε κι αυτός από τον παππού του αλλά δυστυχώς δε θυμόταν τη μουσική.
«Μην είδατε τα δυο πουλιά τους δυο καπεταναίους
π’ αρχίσανε τον πόλεμο στους Τούρκους Χαλκιδαίους ,
τον Κώτσο και τον Αγγελή , τα δύο λεοντάρια;
Εχθές προχθές τους είδαμε με λίγα παλικάρια.
Εις της Καστέλλας ρίχτηκαν τον κάμπο σαν θηρία,
Πολέμαγαν και με πεζούς και με καβαλαρία.
Βαστούν στα δόντια το σπαθί, στο χέρι το τουφέκι.
Τρεις περδικούλες κάθουνται στα δυο βουνά στη ράχη,
η μια τηράει τον ΄Εγριπο , η άλλη το Βρυσάκι,
η τρίτη η καλύτερη μοιρολογάει και λέει:
«μας λάβωσαν τον Αγγελή κι ο Κώτσος κινδυνεύει»
Πολλή μαυρίλα έβγαινε πάνω πο άσπρο χώμα,
Λαβώσανε τον Αγγελή στο χέρι και στο στόμα.
Όσο να πάει στα Ψαχνά επέθανε στο ρέμα
Κι ο Κώτσος άμα έφτασε εις του Πανού τη στέρνα.»

                                                        

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Γ΄


Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Δικαιολόγησε  τον τίτλο «ιστορικό δημοτικό τραγούδι»;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 2. Ποια συναισθήματα δημιουργεί το πρώτο μέρος του τραγουδιού και ποια το δεύτερο;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Τι πιστεύετε ότι σήμαινε για τους κατοίκους της περιοχής ο θάνατος των δυο αυτών ανδρών;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


ΟΜΑΔΑ Α΄: Μπείτε στην ιστοσελίδα του 3ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης  http://3gymn-alexandr.evr.sch.gr/domna.html και χρησιμοποιώντας το power point να παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας τα βιογραφικά στοιχεία της Δόμνας Βισβίζη.

ΟΜΑΔΑ Β΄:  Επισκεφθείτε την ίδια ιστοσελίδα με την ομάδα Α΄και στη συνέχεια να παρουσιάσετε σε άλλη διαφάνεια τη Δράση της Δόμνας Βισβίζη, αφού διαβάσετε συμπληρωματικά και το κείμενο που σας δίνεται σε σχέση με τη δράση της στη Χαλκίδα.
ΟΜΑΔΑ Γ΄: Διαβάστε το «τραγούδι της κυρά-Δόμνας» :

    Και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

                                                        

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Δ΄


1.Πώς χαρακτηρίζεται η Δόμνα Βισβίζη; Δικαιολογούνται οι χαρακτηρισμοί;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Ποιες άλλες γυναικείες μορφές του αγώνα γνωρίζετε από προηγούμενα μαθήματα;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.΄Εχουν κοινά χαρακτηριστικά στη ζωή και τη δράση τους; Τι τις συνδέει;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΟΜΑΔΑ Δ΄: Να συγκεντρώσετε όλα τα στοιχεία των άλλων ομάδων και να παρουσιάσετε χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένων ,ένα κείμενο περίπου 80-100 λέξεων για τη Δόμνα Βισβίζη.

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ε΄


    Σας δίνεται το παρακάτω κείμενο:
    «…Για τη συμβολή της Εύβοιας στην επανάσταση και τη δράση του ήρωα Κριεζώτη, που κυριολεκτικά κατατσάκισε τον Ομέρ Πασσά , τον Καρυστινό, στα Στύρα της νοτινής Εύβοιας, διεσώθει το ακόλουθο επεισόδιο. Ο Ομέρ Πασσάς , προληπτικός όπως όλοι οι Τούρκοι , είχε στο στρατόπεδό του μια τσιγγάνα μάγισσα, η οποία έφερνε πάντα μαζί της έναν πελαργό. Σύμφωνα με τους… κανονισμούς της μαγείας, η τουρκάλα έπρεπε, στην αρχή της μάχης ν’ απολύσει τον πελαργό κι έτσι να οδηγήσει τη νίκη με το μέρος των Τούρκων.
     ΄Αφησε, λοιπόν, η μάγισσα το πουλί, μα εκείνο ξέκοψε κι έκανε φτερά κατά την Κάρυστο! Τότε ο Κριεζώτης, βλέποντας τον πελαργό να χάνεται στον ορίζοντα, έσυρε μια φωνή βοερή:
     -Χα α α τ΄απάνω τους παιδιά! Σήμερα η νίκη είναι δικιά μας!
      Στον Ευβοϊκό κόλπο γίνηκε αληθινό μακελειό. Τότε για πρώτη φορά ο καπετάν Κριεζώτης ονομάστηκε «Βοϊδοκοιλιά» απ’ το τεράστιο σώμα του-και το παρατσούκλι αυτό-μαζί με άλλα- όπως «κεφάλας», «κόκας», του μεινε ως τα τέλη της επανάστασης για φοβέρα των Τούρκων.
      Σε μιαν άλλη μάχη, πάλι με τον Ομέρ Πασσά, απ’ έξω από τη Χαλκίδα, ο Κριεζώτης με δυο χιλιάδες Ευβοείς, κατέλαβε τον Ανυφορίτη για να εμποδίσει την αποστολή επικουριών από τη Χαλκίδα στη Θήβα, Λιβαδειά και Σάλωνα που μάχονταν οι ΄Ελληνες, του επιτίθενται τα τούρκικα ασκέρια από τα Χάλια. Μα ο Κριεζώτης ρίχνεται σαν κεραυνός. Μακελειό! Τσακίζουνται οι Τούρκοι, φεύγουν άτακτα. Οκτακόσιοι Οθωμανοί σκοτώθηκαν και παραλίγο να συλλάβει και τον αρχηγό τους Ομέρ Πασσά. Τη μάχη αυτή αποθανάτισε το παρακάτω τραγούδι:

                «Εις τας δυο Ιουνίου μάχη έγινε φρικτή.
                Κατά τον Ανηφορίτη πεισματώδης και δεινή
                εις αυτόν ο Κριεζώτης ανεδείχθει νικητής
                Μετά του στρατεύματός του Τούρκων εξολοθρευτής
               Έτρεχε ξεσπαθωμένος σαν ο μέγας Ηρακλής
               Και οδήγει τους στρατιώτες με ηρωική ψυχή
               Τον Ομέρ Πασσά τρομάζει και τον κάνει να τραπεί
               Σε φυγή μετά τοσούτων στρατευμάτων πλησμονή
              Με κανόνια, με καβάλες και με τακτική ισχύ…»
                                                              (Θ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ,  1979)

1.       Με   βάση  το παραπάνω κείμενο, αλλά και  τις πληροφορίες από το σχολικό βιβλίο, ανοίξτε ένα αρχείο στο Word και γράψτε ένα κείμενο για  την προσφορά του Αντώνη  Κριεζή (Κριεζώτη) στην επανάσταση της περιοχής της Χαλκίδας-Ψαχνών. Αποθηκεύστε το με τίτλο:«Αντώνης Κριεζής»

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

          Η αξιολόγηση λαμβάνει χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια πραγματοποίησης του σεναρίου. Άλλωστε, η αξιολόγηση του σεναρίου είναι ένα από δυο-τρία βασικότερά του σημεία. (Μητάκος,2012).
        Ως προς την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. οι μαθητές αξιολογούνται ως προς το επίπεδο χρήσης λογισμικών γενικής χρήσης αλλά και ειδικών λογισμικών(ιδεοκατασκευές). Η χρήση αυτών λαμβάνουν χώρα καθ’ όλη σχεδόν τη διδακτική ροή.
       Ως προς τους γνωστικούς στόχους με τα φύλλα εργασίας γνωστικού προσανατολισμού που βοηθούν στην επίτευξή τους.
      Ως προς τους συμπεριφοριστικούς στόχους ,αξιολογείται το σενάριο, μέσα από δραστηριότητες και φύλλα εργασίας που απαιτούν κριτική σκέψη και σύνδεση με γνώσεις από προηγούμενες ενότητες. Άλλωστε οι δραστηριότητες με τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας έχουν κατανεμηθεί σε τέσσερις ενότητες και η τελευταία εργασία είναι αξιολογικού χαρακτήρα.
      Ως προς τους κοινωνικογνωστικούς στόχους αξιολογείται το σενάριο με το αν και κατά πόσο οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά , με συγκεκριμένο αντικείμενο και αν μπορούν να επιχειρηματολογούν πάνω σε πληροφορίες και δεδομένα ιστορικά . Κατά πόσο μπορούν τη γνώση αυτή να τη μεταδώσουν ως πληροφορία σε διαφορετικούς αποδέκτες, με διαφορετικό γνωστικό υπόβαθρο και ηλικία.
    Συμπερασματικά  λοιπόν, οι μαθητές κατακτούν το βασικό στόχο που είναι :                       « Η επανάσταση του 1821 στη Στερεά Ελλάδα και η περιοχή της Χαλκίδας» καθώς και τους επιμέρους στόχους που είναι η σύνδεση με την τοπική ιστορία, τα πρόσωπα και τα γεγονότα, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έλαβαν χώρα τα γεγονότα αλλά και τις δυσκολίες (αντικειμενικές, υποκειμενικές).Οι μαθητές αξιοποιούν τις Τ.Π.Ε. και αυτό ανοίγει άλλους δρόμους στη διδακτική διαδικασία. Αυτό επιτυγχάνεται με τις τελικές εργασίες παρουσίασης πάνω στο θέμα της ενότητας.
Αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων μέσα από την έρευνα και τη χρήση του Η/Υ ως βασικού εργαλείου ισότιμου με τα κλασσικά μέσα. Επιτυχής η διαδικασία ανακαλυπτικής μάθησης.
Αναπτύσσονται κοινωνικοί δεσμοί τόσο μεταξύ των μελών της ομάδας εργασίας όσο και μεταξύ των μαθητών  στην τάξη, μέσα από την ενεργή συμμετοχή όλων των μελών της ομάδας, με την κατανομή ρόλων και ορισμό  επιτεύξιμων στόχων ώστε να  υπάρξει αυτοεκτίμηση.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλίο μαθητή «Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου», ΣΤ΄τάξης
Βιβλίο του δασκάλου ιστορίας ΣΤ΄τάξης
«Κριτήρια και χαρακτηριστικά του διδακτικού σχεδιασμού σε επίπεδο συγγραφής σεναρίων» του Δρ Δημητρίου Μητάκου 2013
«Για την τοπική ιστορία ως μέρος σχολικής παιδείας»
(άρθρο του Φ.Κ.Βώρου Νοέμβριος 1998) Ξενοδοχείο ΤΙΤΑΝΙΑ, Αθήνα.
«Διδακτική της Ιστορίας γενική-τοπική ιστορία και περιβαλλοντική εκπαίδευση» Γεωργίου Ν. Λεοντσίνη Αθήνα 1996
εκδ. ιδίου)
«Τα Ψαχνά Ευβοίας» Κωνσταντίνου Σπ. Τζαβάρα εκδ. ιδίου
«Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας- Παιδαγωγικές Δραστηριότητες» Α. Ράπτης-Α. Ράπτη τόμος β΄Αθήνα 2006 εκδ.ιδίου
Θεοχάρης,Θ.(1979)Ευβοϊκή Λαογραφία, Εύβοια 1979,σ.103-104, εκδ.Ετήσια έκδοση Προοδευτική Εύβοιας

 

ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου