Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Ταξίδι στη χώρα των Αβάντων

1.Τίτλος: «Ταξίδι στη χώρα των Αβάντων»
³Δασκάλα - Δημιουργός : Θεοδοσίου Γαρυφαλλιά

³Γνωστική περιοχή:  Το σενάριο αυτό αφορά στο γνωστικό αντικείμενο, της Γεωγραφίας Στ’ τάξης, ενότητα Β’, «Το φυσικό περιβάλλον» που είναι εμπνευσμένο από όλη την Εύβοια.


³Θέμα: «Ταξίδι στη χώρα των Αβάντων»

Το θέμα αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης της Γεωγραφίας της ΣΤ΄ Δημοτικού  απαντάται στην ενότητα Β του σχολικού εγχειριδίου και συμβαδίζει με  τους στόχους του Δ.Ε.Π.Π.Σ. και  Α.Π.Σ.


ü ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ:
³Καινοτομίες
α ) Στατικά εργαλεία
Λογισμικά: MS Word , Hot Potatoes, Google docs,  Google Earth

β ) Δυναμικά εργαλεία
Web2.0 : Ιστολόγιο, ιστοσελίδα, Wiki, Prezi, Inspiration

Το συγκεκριμένο σενάριο προσεγγίζει το θέμα του φυσικού περιβάλλοντος σε ένα περιβάλλον μάθησης εμπλουτισμένο με νέες τεχνολογίες. Η χρήση του βιντεοπροβολέα στην αίθουσα διδασκαλίας καθώς και η εργασία στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου αποβλέπουν στη μέγιστη αξιοποίησή τους.  Οι μαθητές με τη βοήθεια του Η/Υ, των λογισμικών και τη χρήση του Wiki θα εμπλακούν σε δραστηριότητες που θα τους κινήσει το ενδιαφέρον για περαιτέρω ενασχόληση με αυτή την ενότητα.
Στο σενάριο αυτό οι ΤΠΕ χρησιμοποιούνται ως μέσο εργασίας και  εργαλείο οπτικοποίησης της ύλης. Η οπτικοποίηση και η εικονική αναπαράσταση της πληροφορίας και της γνώσης θεωρείται επίσης, εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις, ότι είναι τακτική που διευκολύνει τη μάθηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και σε όλες τις επιστημονικές δραστηριότητες. (Ράπτης, Ράπτη, 2001)
       Συγκεκριμένα, ο επεξεργαστής κειμένου MS Word είναι ένα δυναμικό εργαλείο με αξιόλογα αποτελέσματα στη σχολική μάθηση, η ευχέρεια παραγωγής κειμένων, η επιλογή αυτόματης διόρθωσης, η δυνατότητα εμπλουτισμού του κειμένου με εικόνες, σύμβολα και υπερσυνδέσεις  αποτελεί μια νέα μέθοδο γραφής, διαφορετική από τον παραδοσιακό τρόπο γραφής και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές  να δημιουργήσουν πολυτροπικά κείμενα εισάγοντας εικόνες και να εξασκηθούν στη χρήση υπερκειμένων.
      
Το Hοt Potatoes είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει τις δικές του ασκήσεις διαφόρων μορφών. Θεωρείται ένα ισχυρό εργαλείο αξιολόγησης της διδασκαλίας, εφόσον μάλιστα οι ασκήσεις διαθέτουν ανατροφοδότηση. Συγκεκριμένα, στο σενάριο δίνεται στους μαθητές άσκηση συμπλήρωσης κενών και σταυρόλεξο.
Τα Google docs είναι αρχεία στο διαδίκτυο που οι μαθητές μπορούν να τα συμπληρώσουν και να τα διαμορφώσουν.
Το Google Earth αποτελεί ένα πρόγραμμα γραφικής απεικόνισης της γης το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να μεταβεί σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη, να εστιάσει στα σημεία που τον ενδιαφέρουν, να προσθέσει σήμανση, εικόνα ή σχόλιο. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιείται για να βρουν πραγματικές χιλιομετρικές αποστάσεις πάνω στο χάρτη και γεωγραφικές συντεταγμένες.


       .
Το Iστολόγιο είναι ένα τρόπος επικοινωνίας , ένας χώρος κατάθεσης  απόψεων, σχολιασμού, ανακοινώσεων της εκπαιδευτικού με τους μαθητές. Θα αποτελέσει στοιχείο άντλησης γνώσεων  μέσω σχετικών αναρτήσεων, διαδικτυακό εργαλείο μάθησης εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσω σχολιασμού αλλά και οργανωμένου φορέα ψυχαγωγίας στα πλαίσια  παιδαγωγικής αμοιβής.
Η Ιστοσελίδα είναι ένα είδος εγγράφου του παγκόσμιου ιστού που περιλαμβάνει πληροφορίες με την μορφή κειμένου, υπερκειμένου, εικόνας, βίντεο και ήχου. Η ιστοσελίδα αποτελεί εναλλακτική θέση αξιοποίησης εκπαιδευτικού περιεχομένου. Οι μαθητές μαζί με τον δάσκαλο δημιουργούν περιεχόμενο. Η ιστοσελίδα είναι έκθεση δυναμικού περιεχομένου, γιατί το περιεχόμενο μπορεί να μεταλλάσσεται. Περιλαμβάνει υλικό προσωπικών επιλογών
Το Wiki είναι μια ιστοσελίδα που επιτρέπει στους χρήστες να προσθέσουν, να αφαιρέσουν, να επεξεργαστούν το περιεχόμενο τους. Η εκπαιδευτικός εναποθέτει τη νέα ύλη και μπορούν οι μαθητές να επέμβουν στο περιεχόμενό της.
Το λογισμικό παρουσίασης Prezi  συνιστά  ένα ισχυρό εργαλείο στην διαδικασία της μάθησης καθώς παρέχει τη δυνατότητα για προβολή σύντομων κειμένων που τα κάνει πιο ευχάριστα καθώς δεν εμπεριέχονται πολλά λόγια και δεν κουράζει τον αναγνώστη. Αυτό που το κάνει τόσο σημαντικό εργαλείο είναι η χρήση πολλαπλών τρόπων αναπαράστασης (εικόνα, ήχος και κίνηση ). Το prezi θα περιέχει τη νέα γνώση.
 Το λογισμικό Inspiration παρέχει ένα είδος εικονιστικής μάθησης με το οποίο οι μαθητές αναπτύσσουν τη σκέψη τους και οργανώνουν τις πληροφορίες που ήδη γνωρίζουν.

      


³Προστιθέμενη αξία:
Στα πλαίσια αυτού του σεναρίου θα χρησιμοποιηθούν τα καινοτόμα στοιχεία που αναφέρθηκαν παραπάνω με την αλληλεπίδραση  και τη σύνθεση λογισμικών στατικού χαρακτήρα και δυναμικών εργαλείων. Αξιοποιούνται σε πλήρη μορφή λογισμικά κλειστού και ανοιχτού τύπου, όπως και λογισμικά γενικής και ειδικής χρήσης.
Στην ιστοσελίδα η εκπαιδευτικός θα οργανώσει με οργανωμένο τρόπο  το περιεχόμενο του σεναρίου μαζί με τους μαθητές.
Στο Wiki η εκπαιδευτικός οργανώνει τη διδακτική ροή εμπλέκοντας παιδαγωγικούς και διδακτικούς χειρισμούς και την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών της τάξης και άλλων σχολείων. Με τη χρήση του Wiki ενισχύεται περισσότερο η αλληλεπίδραση και συνεργασία μεταξύ των μαθητών, αλλά και άλλων σχολείων από διαφορετικά μέρη του πλανήτη, για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο, διαδικτυακά.
Το blog είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο αμφίδρομης επικοινωνίας  μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Ο μαθητής μπορεί να αντλήσει πληροφορίες, να σχολιάσει, να δει αναρτήσεις συμμετέχοντας ενεργά στη διαδικασία της μάθησης.

       Η χρήση όλων των παραπάνω καινοτομιών κρίνεται απαραίτητη από τους μαθητές στη διεξαγωγή του συγκεκριμένου σεναρίου διδασκαλίας, γιατί μέσα απ’ αυτές: Παρέχει  στους μαθητές ένα πολυμεσικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο αναζητούν στοιχεία, εικόνες, συνθέτουν κείμενα. Τους δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης και επεξεργασίας  πλήθους πληροφοριών με τη χρήση του Διαδικτύου.
       Με βάση τα παραπάνω  οι μαθητές γνωρίζουν ένα καινούριο περιβάλλον μάθησης, ενεργητικής συμμετοχής χρησιμοποιώντας τον Η/Υ ως γνωστικό και νοητικό εργαλείο. Έτσι δεν αποτελούν παθητικούς δέκτες στη μαθησιακή διαδικασία αλλά εργάζονται σε ομάδες, επεξεργάζονται, αναλύουν, κρίνουν και συνθέτουν μόνοι τους, ανταλλάσσουν τις πληροφορίες και αλληλοσυμπληρώνουν τις ελλείψεις τους. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται όχι μόνο η συνεργατική μάθηση αλλά και η αλληλοδιδακτική των ομάδων και, κατόπιν, του συνόλου (Βακαλούδη Α. 2003). Παράλληλα, με το παρόν σενάριο επιτυγχάνεται η ανάπτυξη στάσεων σεβασμού, συλλογικότητας και  κατανόησης ότι η  μάθηση είναι μια ενεργητική διαδικασία. Έτσι, οι μαθητές δεν επικεντρώνονται  μόνο στο τελικό αποτέλεσμα αλλά και στη διαδικασία που οδηγεί σ’ αυτό.




³Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα
ü Οι ασκήσεις ανοιχτού τύπου θα δυσκολέψουν τους αδύναμους μαθητές.
ü Οι μαθητές δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με την πληκτρολόγηση κειμένου και ίσως ο χρόνος για κάθε δραστηριότητα να είναι παραπάνω από τον προβλεπόμενο.
ü  Ο διαφορετικός βαθμός εξοικείωσης με τα λογισμικά που χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία ίσως οδηγήσει σε δυσκολία συντονισμού των ομάδων
ü  Η διαφοροποίηση στην προϋπάρχουσα γνώση των μαθητών και οι ιδιαίτερες δεξιότητες που έχει ο κάθε μαθητής είναι  σημαντικοί παράγοντές που πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη λειτουργία των ομάδων αλλά και την επίτευξη των στόχων.


³ Σε ποιους απευθύνεται: Το σενάριο απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μαθητές της Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου. Με μικρές αλλαγές στα φύλλα εργασίας  μπορεί να εφαρμοστεί επίσης σε μαθητές της Ε’ τάξης.

³ Χρόνος υλοποίησης: Υπολογίζεται ότι το σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 9 διδακτικές ώρες.

³Χώρος υλοποίησης: Τις περισσότερες ώρες οι μαθητές θα εργαστούν στο εργαστήριο της πληροφορικής και θα χρησιμοποιήσουν 14 φορητούς υπολογιστές. Στην τάξη θα χρησιμοποιηθεί ο βιντεοπροβολέας.

³ Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών:

ü Ως προς το γνωστικό αντικείμενο: Οι προηγούμενες γνώσεις των μαθητών είναι σημαντικές για την οικοδόμηση των νέων γνώσεων. Οι μαθητές έχουν ήδη διδαχθεί:
ü   Τα κυριότερα στοιχεία του οριζόντιου και κατακόρυφου διαμελισμού
ü  Βλάστηση – παράγοντες διαμόρφωσης βλάστησης
ü  Τις έννοιες χλωρίδα – πανίδα
ü  Ως προς τη χρήση υπολογιστών: Οι μαθητές γνωρίζουν τη βασική χρήση  των Word, Power Point,Excel, πλοήγηση στο διαδίκτυο  αφού υπάρχει, και διδάσκεται,  το γνωστικό αντικείμενο των νέων τεχνολογιών – για 4η συνεχή χρονιά- για όλους  τους μαθητές.
ü  Να βρίσκουν γεωγραφικές συντεταγμένες.
ü  Η χρήση των Web2.0 εργαλείων.

³ Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:
 Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου θα χρειαστούν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ο βιντεοπροβολέας, το λογισμικό επεξεργαστής κειμένου (Word), , λογισμικό παρουσίασης Prezi, Google docs, Hot Potatoes, σχολικό εγχειρίδιο Στ’ τάξης, τα φύλλα εργασίας (ηλεκτρονική και έντυπη μορφή), τα εργαλεία Web2.0 :Wiki, Ιστολόγιο, Ιστοσελίδα, το Inspiration.

³ Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης- Κοινότητα μάθησης
Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου οι μαθητές θα εργαστούν: ατομικά, σε ζευγάρια και κυρίως σε 4 ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Επιλέγεται  μικρός αριθμός ατόμων για την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία γιατί οι μαθητές σε μικρές ομάδες μπορούν να μοιραστούν τη γνώση, να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν. Στην σύνθεση των ομάδων η δασκάλα φροντίζει να κατανείμει σωστά τους «δυνατούς» και τους «αδύναμους» μαθητές έτσι ώστε να επιτευχθεί τόσο η αυτοπεποίθηση όλων των μαθητών όσο και η αυτοεκτίμησή τους. Η εργασία σε μικρές ομάδες δίνει τη δυνατότητα τόσο στους πιο ικανούς, όσο και στους λιγότερο ικανούς μαθητές να συνεργαστούν και να προχωρήσουν σύμφωνα με το δικό τους ρυθμό. (Ματσαγγούρας, 1987).
            Οι ατομικές εργασίες συμβάλλουν στην εξοικείωση όλων των μαθητών με τον Η/Υ και βοηθούν στην εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας, καθώς και στην  αξιολόγηση του κάθε μαθητή.
            Λόγω της εργαστηριακής φύσης του μαθήματος με την υποβοήθηση του υπολογιστή, έχει φανεί ότι μέσα στη σχολική ομάδα ευνοείται το δημοκρατικό και εποικοδομητικό κλίμα και η ψυχοκοινωνική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, αφού αυτοί έχοντας κερδίσει μια σχετική αυτονομία, εργάζονται ανά ομάδες όπου η συνεργασία , η αλληλοδιδακτική και γενικά η πλούσια κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ τους νομιμοποιείται, το λάθος απενοχοποιείται και ενθαρρύνονται να γίνουν οι ίδιοι παραγωγοί αυθεντικής γνώσης αξιοποιώντας τις ποικίλες λειτουργίες του υπολογιστή και των δικτύων. Έτσι οι δομές της επικοινωνίας στη σχολική ομάδα αποκτούν μεγαλύτερο εύρος και ποιότητα από ότι συμβαίνει συνήθως στην παραδοσιακή τάξη, όπου οι ενεργοί πρωταγωνιστές είναι,  εκ των πραγμάτων, λίγοι (Ράπτης Ράπτη 2001).
            Ο ρόλος της δασκάλας είναι καθοδηγητικός  δίνοντας σαφείς οδηγίες σε σημεία που δυσκολεύονται οι μαθητές και ενθαρρυντικός σε σημεία που δυσκολεύονται.
Οι ήρωες βοηθούν να εξελιχθεί το συγκεκριμένο σενάριο. Επιπλέον, το διαδικτυακό περιβάλλον εμπεριέχει στα παιδιά την ασφάλεια στην περιήγηση και μάλιστα μπορούν να δουλέψουν το συγκεκριμένο σενάριο και από το σπίτι.






Ως γενικό σκοπό του σεναρίου μας ορίζουμε να γνωρίσουν οι μαθητές τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Εύβοιας καθώς και το φυσικό της περιβάλλον.
³ Γνωστικοί στόχοι
ü  Να γνωρίσουν πού βρίσκεται γεωγραφικά η Εύβοια, πώς χωρίζεται διοικητικά, τις σημαντικότερες πόλεις τις. ( Prezi: «Γνωριμία με την Εύβοια, άσκηση συμπλήρωσης κενών, 1η διδακτική ώρα).
ü  Να βρίσκουν γεωγραφικές συντεταγμένες (φύλλο εργασίας «Γεωγραφικές Συντεταγμένες».
ü  Να αναγνωρίσουν τα κυριότερα στοιχεία του οριζόντιου διαμελισμού  και ποια είναι τα στοιχεία του. (φύλλο εργασίας «οριζόντιος διαμελισμός, σταυρόλεξο στο Hot Potatoes».
ü  Να διακρίνουν την έννοια «Κατακόρυφος διαμελισμός» και ποια είναι τα στοιχεία του. (προβολή slideshare: «Γεωγραφικοί όροι-Κατακόρυφος διαμελισμός», συμπλήρωση ημιδομημένου χάρτη «Κατακόρυφος διαμελισμός».
ü  Να διακρίνουν την έννοια «οριζόντιος διαμελισμός» της Εύβοιας.( Ιστοσελίδα, σελίδα «ηπειρωτικό ανάγλυφο»).
ü  Να εντοπίζουν στο χάρτη βουνά, φαράγγια, πεδιάδες της Εύβοιας (χάρτης Google map, 2η διδακτική ώρα)
ü  Να διακρίνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ζωής στις ορεινές και στις πεδινές περιοχές .( άσκηση στο Wiki, 1η δραστηριότητα, 5η διδακτική ώρα)
ü  Να εξηγούν τους λόγους ανάπτυξης των πολιτισμών στις πεδινές εκτάσεις.(Prezi: «Η ζωής στις ορεινές και στις πεδινές περιοχές», άσκηση στο Wiki, 1η δραστηριότητα, 5η διδακτική ώρα)
ü  Να κατανοήσουν τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον( ημιδομημένος χάρτης «Επιπτώσεις των ανθρώπινων  δραστηριοτήτων στο περιβάλλον»).
ü  Να γνωρίσουν με τι ασχολούνται οι κάτοικοι της Εύβοιας(Ιστοσελίδα, σελίδα «Προϊόντα κατοίκων»,
ü  Να γνωρίσουν τα τοπικά της προϊόντα( Ιστοσελίδα, σελίδα «Προϊόντα κατοίκων», Power point: «Χάρτης προϊόντων»
ü  Να γνωρίσουν τον πλουτοπαραγωγικό της πλούτο.( Ιστοσελίδα, σελίδα «Προϊόντα κατοίκων», φύλλο εργασίας «Ο λιγνίτης στην Εύβοια»)
ü  Να γνωρίσουν την σπάνια χλωρίδα της Εύβοιας (φύλλο εργασίας «Φυτά υπό εξαφάνιση, ιστοσελίδα, σελίδα « Σπάνια χλωρίδα».
ü  Να ξεχωρίζουν τις ορεινές και πεδινές πόλεις της χώρας (φύλλο εργασίας «Ορεινές και πεδινές πόλεις».
ü  Να διακρίνουν τις έννοιες Κλίμα- Καιρός (φύλλο εργασίας «Κλίμα-Καιρός», », Ιστοσελίδα, σελίδα «Κλίμα-Καιρός»).
ü  Να βρίσκουν τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η διαμόρφωση κλίματος μιας περιοχής. (φύλλο εργασίας «Κλίμα-Καιρός», Ιστοσελίδα, σελίδα «Κλίμα-Καιρός»,
ü  Να μάθουν τα κύρια είδη βλάστησης που παρατηρούνται στην Εύβοια.


³ Στόχοι σε επίπεδο δεξιοτήτων
ü  Να παροτρύνουν τα μέλη της ομάδας σε ανάπτυξη πρωτοβουλιών.
ü  Να επιλύουν προβλήματα που δημιουργούνται στις ομάδες. (Όλες οι δραστηριότητες).
ü  Να χειρίζονται το λογισμικό Google Earth.
ü  Να αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας. (Όλες οι δραστηριότητες).
ü  Να παράγουν κείμενο συνδυάζοντας πηγές και να το παρουσιάζουν.





³ Στόχοι σε επίπεδο στάσεων
ü  Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα περιβάλλοντος. (Να φυτέψουν φυτά στον αύλειο χώρο του σχολείου τους, 1ηδραστηριότητα, 6η διδακτική ώρα).
ü  Να γίνουν ενεργοί και δραστήριοι πολίτες (6η  διδακτική ώρα,1η και 4η δραστηριότητα και 7η διδακτική  ώρα, 1η δραστηριότητα)
ü  Να δραστηριοποιούνται συμμετέχοντας σε δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος. (Να φυτέψουν φυτά στον αύλειο χώρο του σχολείου τους, 1ηδραστηριότητα, 6η διδακτική ώρα).



³  Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε
ü Να αξιοποιήσουν τον επεξεργαστή κειμένου για την παραγωγή γραπτού     λόγου και συγκεκριμένα την πληκτρολόγηση, τη μορφοποίηση κειμένου.
ü Να εξοικειωθούν με τη χρήση των λογισμικών:
    Google Earth, MS Excel, Hot Potatoes
üΝα εξοικειωθούν με τη χρήση των δυναμικών εργαλείων: Ιστολόγιο, ιστοσελίδα,        
    Wiki, Prezi, Inspiration
ü Να μπορούν να αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο   
ü Να αναπτύξουν θετική διάθεση απέναντι στους Η/Υ ως περιβάλλον       
   εργασίας και μάθησης.



³1η Διδακτική ώρα
«Γνωριμία με την Εύβοια»
Τα παιδιά ανοίγουν το Wiki και εκεί γίνεται η γνωριμία με τον ήρωα. Ο ήρωας είναι ένας γεωδίφης, ο Πέτρος που θα τους συντροφέψει στο ταξίδι γνωριμίας με το γεωγραφικό και φυσικό περιβάλλον της Εύβοιας. Ο ήρωας έχει ονομάσει  το ταξίδι του «ταξίδι στη Χώρα των Αβάντων» και τους εξηγεί από πού πήρε αυτό το όνομα η Εύβοια. Για περισσότερες πληροφορίες για τα πολλά ονόματα που είχε η Εύβοια τους οδηγεί στην ιστοσελίδα της τάξης τους. Η αφόρμηση για το ξεκίνημα της πρώτης διδακτικής ώρας γίνεται με ένα τραγούδι «Ο θαλασσοπόρος» που ακούνε τα παιδιά στο ιστολόγιο της τάξης. Τα παιδιά γνωρίζουν την Εύβοια, τις πόλεις και τα χωριά της με την παρουσίαση του prezi στο Wiki. Στη συνέχεια στο φύλλο εργασίας «Γεωγραφικές συντεταγμένες» περιηγούνται με το λογισμικό Google Earth, βρίσκουν χιλιομετρικές αποστάσεις ανάμεσα σε διάφορες περιοχές της Εύβοιας και εντοπίζουν πόλεις και χωριά χρησιμοποιώντας τις γεωγραφικές συντεταγμένες. Αν δεν έχουν το λογισμικό, τους δίνεται το αρχείο να το εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους.
 Οι μαθητές στο τέλος της ώρας  συμπληρώνουν την άσκηση  του Hot Potatoes ανά 2.

³2η Διδακτική ώρα
«Κατακόρυφος διαμελισμός της Εύβοιας»
Αντικείμενο της ώρας αυτής είναι ο κατακόρυφος διαμελισμός. Αρχικά, η εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές να πουν στοιχεία του κατακόρυφου διαμελισμού. Οι μαθητές ανοίγουν το Wiki στη σελίδα «Κατακόρυφος διαμελισμός» και βλέπουν  τη  νέα γνώση που γίνεται με την προβολή  του slideshare «Γεωγραφικοί όροι- Κατακόρυφος διαμελισμός» .Οι μαθητές θυμούνται ποια είναι τα στοιχεία του κατακόρυφου διαμελισμού και περιηγούνται σε μια ιστοσελίδα, όπου έχει ένα χάρτη  της Google  και εντοπίζουν  βουνά, κοιλάδες, πεδιάδες, φαράγγια της Εύβοιας και τα καταγράφουν σε μια κόλλα χαρτί. Τα στοιχεία που θα βρουν θα τους βοηθήσουν στην συμπλήρωση του εννοιολογικού χάρτη Στο Wiki τους δίνονται οδηγίες χρήσης του χάρτη.. Κάνοντας κλικ στην ιστοσελίδα  της τάξης  βρίσκουν βουνά, φαράγγια, κοιλάδες και άλλες πληροφορίες για τα γεωφυσικά χαρακτηριστικά της Εύβοιας. Αφού συγκεντρώσουν τις απαραίτητες πληροφορίες,  συμπληρώνουν τον εννοιολογικό χάρτη «κατακόρυφος διαμελισμός», που είναι σχεδιασμένος στο Inspiration. Η ώρα ολοκληρώνεται ευχάριστα με 4 παζλ.(1ο παζλ, 2ο  παζλ,3ο παζλ, 4παζλ).   Τα παιδιά παίζουν σε ομάδες των 4 ατόμων. Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που θα φτιάξει πιο γρήγορα το παζλ.

³3η Διδακτική ώρα
«Οριζόντιος διαμελισμός»
Τα παιδιά μπαίνουν στο Wiki, στη σελίδα «Οριζόντιος διαμελισμός».
Η αφόρμηση αυτής της διδακτικής ώρας γίνεται με την ακρόαση ενός τραγουδιού στο ιστολόγιο της τάξης μας «Το θαλασσινό τριφύλλι».
Αντικείμενο της ώρας αυτής είναι ο οριζόντιος διαμελισμός. Αρχικά, η εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές να πουν στοιχεία του οριζόντιου διαμελισμού. Οι μαθητές ανοίγουν το Wiki στη σελίδα «Οριζόντιος διαμελισμός»
Τα παιδιά μπαίνουν  στην ιστοσελίδα της τάξης και συγκεκριμένα στην σελίδα ''ηπειρωτικό ανάγλυφο'' και γνωρίζουν τα στοιχεία του οριζόντιου διαμελισμού. Μαθαίνουν  τις έννοιες πορθμός, χερσόνησος, κόλπος κ.α. και βλέπουν
φωτογραφίες από την Εύβοια. Αφού γνωρίσουν τα στοιχεία του οριζόντιου διαμελισμού της Εύβοιας, συμπληρώνει η κάθε ομάδα τα στοιχεία που λείπουν από τον χάρτη πληκτρολογώντας μέσα στο κουτάκι του όνομα του κόλπου ή του ακρωτηρίου. Αφού κάνουν επεξεργασία του προγράμματος, κάνουν λήψη αρχείου ως Power Point, φτιάχνουν την εργασία τους και την αποθηκεύουν  με το όνομά της ομάδας τους. Αν δε βρίσκουν κάποιο στοιχείο στο χάρτη, ψάχνουν στο διαδίκτυο. Στην επόμενη δραστηριότητα τα παιδιά μαθαίνουν πληροφορίες για τους μεγάλους εξερευνητές και θαλασσοπόρους στην παρακάτω ιστοσελίδα και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας « Χωρίς εξερευνητές» . Η ώρα ολοκληρώνεται με το σταυρόλεξο «οριζόντιος διαμελισμός, που είναι στο ιστολόγιο της τάξης.


³4η Διδακτική ώρα
«Παραγωγή της Εύβοιας»
Τα παιδιά ανοίγουν το Wiki,  στη σελίδα «Παραγωγή της Εύβοιας» και ως αφόρμηση βλέπουν την παρουσίαση για την Αιδηψό της Εύβοιας. Γνωρίζουν την θρησκευτική και πολιτιστική παράδοσή της και τα προϊόντα της. Μπαίνοντας στην ιστοσελίδα της τάξης και συγκεκριμένα στα «Προϊόντα της Εύβοιας» γνωρίζουν τις ασχολίες των κατοίκων, τα τοπικά προϊόντα και τις πλουτοπαραγωγικές πηγές της. Μετά συμπληρώνουν τον χάρτη παραγωγής προϊόντων της Εύβοιας. Αφού κάνουν κλικ πάνω στην εικόνα, κάνουν λήψη αρχείου ως Power Point, φτιάχνουν την εργασία τους  και την αποθηκεύουν  με το όνομά της ομάδας τους. Με αντιγραφή και επικόλληση, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το εικονίδιο όσες φορές θέλουν και να το βάλουν πάνω στο χάρτη. Εκτός από τα προϊόντα της Εύβοιας γεωργικά, κτηνοτροφικά κ.α.  στο υπέδαφος της Εύβοιας έχει λιγνίτη σε μεγάλη ποσότητα. Τα παιδιά βλέπουν  την παρουσίαση στο wiki που αναφέρεται στους ορυκτούς άνθρακες ως πηγή ενέργειας και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας «Λιγνίτης στην Εύβοια». Μετά τα παιδιά επιστρέφουν στο Wiki και  στην τέταρτη δραστηριότητα βλέπουν ένα βίντεο για το ταξίδι που κάνει η ενέργεια από το υπέδαφος στο σπίτι μας.




³5η Διδακτική ώρα
«Η ζωή στις ορεινές και στις πεδινές περιοχές»
Τα παιδιά μπαίνουν στο Wiki, στη σελίδα « Ορεινές και στις πεδινές περιοχές»  και βλέπουν μια παρουσίαση στο prezi «Η ζωή στις ορεινές και στις πεδινές περιοχές». Εργάζονται σε ομάδες. Οι δύο ομάδες εργάζονται  στη σελίδα του Wiki «Ορεινές περιοχές» και γράφουν ένα κείμενο για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανθρώπων που ζουν στις ορεινές περιοχές και οι άλλες δύο ομάδες κάνουν την ίδια δραστηριότητα για τις πεδινές περιοχές στη σελίδα του Wiki  «Πεδινές περιοχές». Η κάθε ομάδα  αποθηκεύει την εργασία της και βάζει την αντίστοιχη εικόνα. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει τις δικές τις απόψεις. Μετά η κάθε ομάδα συμπληρώνει το φύλλο εργασίας «Η ζωή στις ορεινές και πεδινές περιοχές» αφού κάνει λήψη αρχείου και την αποθηκεύει με το όνομα της. Στο τέλος της διδακτικής ώρας τα παιδιά επιστρέφουν  στο Wiki και η κάθε ομάδα  ζωγραφίζει έναν πεδινό ή έναν ορεινό οικισμό στο πρόγραμμα ζωγραφικής «Sumo Paint».







³6η Διδακτική ώρα

«Το οικολογικό σχολείο»
Η 6η διδακτική ώρα πραγματοποιείται στο Wiki στη σελίδα «Οικολογικό σχολείο». Ο ήρωας προτείνει στα παιδιά να γίνουν «Οικολογικό σχολείο» παίρνοντας μέρος σε δράσεις για να έχουν ένα σχολείο καθαρό και όμορφο. Ο ήρωας τους καλεί να μπουν στο ιστολόγιο της τάξης και να ψηφίσουν οι μαθητές αν θέλουν να πάρουν μέρος σαν οικολογικό σχολείο. Στη συνέχεια μπαίνουν στην ιστοσελίδα της τάξης και βλέπουν τα σπάνια φυτά της Εύβοιας. Αφού δουν την σπάνια χλωρίδα της Εύβοιας,  ψάχνουν να βρουν στην ιστοσελίδα που τους δίνεται φυτά της Εύβοιας που απειλούνται με εξαφάνιση και συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας «Φυτά υπό εξαφάνιση». Στη συνέχεια  συμπληρώνουν και άλλο   φύλλο εργασίας που αφορά τα φυτά. Εργάζονται σε ομάδες και βρίσκουν επαγγέλματα που έχουν σχέση με τα φυτά, φυτά που υπάρχουν στην κουζίνα τους, στο μπάνιο τους, ανεβάζουν φωτογραφίες των φυτών που βρήκαν. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει αυτά που βρήκε στην τάξη. Μετά μπαίνουν  στο ιστολόγιο της τάξης και ενημερώνονται για  την πρώτη τους δράση  ως οικολογικό σχολείο. Θα πάρουν μέρος στην δεντροφύτευση που θα γίνει στον αύλειο χώρο του σχολείου. Ενημερώνουν και τις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου αν θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτή τη δράση. Όταν πραγματοποιηθεί αυτή η δραστηριότητα, οι μαθητές μπορούν να αναρτήσουν τα σχόλιά τους και τις παρατηρήσεις τους.



³7η Διδακτική ώρα

Η 7η διδακτική ώρα πραγματοποιείται στο Wiki στη σελίδα «Προστατεύω τα δάση». Τα παιδιά μπαίνουν στην ιστοσελίδα της τάξης και μαθαίνουν πληροφορίες για τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση και μετά μπαίνουν στο εκπαιδευτικό λογισμικό «Περιβάλλον: Η προστασία του δάσους», στην ενότητα τα ζώα που κινδυνεύουν και κάνουν το φύλλο εργασίας 2. Στη δεύτερη δραστηριότητα με το λογισμικό inspiration δημιουργούν εννοιολογικούς χάρτες για τα χαρακτηριστικά οικοσυστήματα της χώρας μας (ορεινό, πεδινό, θαλάσσιο, λίμνης ή ποταμού κ.α. Αν δεν έχουν το λογισμικό τους δίνεται το αρχείο να το  εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους . Μετά επισκέπτονται  την ιστοσελίδα της τάξης τη σελίδα «Ανθρώπινες επιπτώσεις και επεμβάσεις» και μαθαίνουν για τις  ανθρώπινες δραστηριότητες που έχουν αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον και συμπληρώνουν τον ημιδομημένο χάρτη «Επιπτώσεις των ανθρώπινων  δραστηριοτήτων στο περιβάλλον» με τα προβλήματα που δημιουργούν στο περιβάλλον  οι ανθρώπινες δραστηριότητες.


³8η Διδακτική ώρα

«Κλίμα-Καιρός»

Η 8η διδακτική ώρα πραγματοποιείται στο Wiki στη σελίδα «Κλίμα-Καιρός».
 Η αφόρμηση γίνεται με μια εκδρομή που έκανε ο ήρωας με τα παιδιά στο πιο ορεινό χωριό της Εύβοιας, τη Σέττα. Τους τίθεται το ερώτημα αν πιστεύουν ότι η Σέττα και η Χαλκίδα έχουν το ίδιο κλίμα. Η εκπαιδευτικός ρωτάει τα παιδιά τι πιστεύουν γι’ αυτό. Σε αυτή τη διδακτική ώρα τα παιδιά ανοίγουν το Wiki στη σελίδα «Κλίμα-Καιρός» και επισκέπτονται την ιστοσελίδα τους, στη σελίδα «Κλίμα-Καιρός» για να  γνωρίσουν τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η διαμόρφωση του κλίματος μιας περιοχής. Αφού δουν τα παιδιά το περιεχόμενο της  ιστοσελίδας η εκπαιδευτικός συζητάει με τα παιδιά για τις διαφορές του κλίματος από  τόπο σε τόπο. Μετά τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας που αφορά το κλίμα και τον καιρό. Μετά τη συμπλήρωσή του η κάθε ομάδα ανακοινώνει τα αποτελέσματά της. Τέλος, τα παιδιά φτιάχνουν το δικό τους μετεωρολογικό δελτίο.

.



³9η Διδακτική ώρα
Στην 9η διδακτική ώρα ολοκληρώνεται η γνωριμία με το φυσικό και γεωγραφικό περιβάλλον της Εύβοιας. Οι μαθητές ανοίγουν το Wiki στη σελίδα «Ανακεφαλαίωση». Είναι το τελικό φύλλο αξιολόγησης που συμπληρώνουν οι μαθητές ατομικά. Περιλαμβάνει ασκήσεις στο word των κύριων μερών του σεναρίου και οι μαθητές τις συμπληρώνουν σε έντυπη μορφή.

³7. Αξιολόγηση
α. Διαμορφωτική
Η αξιολόγηση γίνεται κατά τη διάρκεια του σεναρίου με την ορθότητα των απαντήσεων των φύλλων εργασίας, από την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων σε χρόνο που δεν απέχει πολύ από τον αρχικά προβλεπόμενο και τις ερωτήσεις που υποβάλλονται κατά τη διάρκεια του σεναρίου. Η δασκάλα υποβάλλει ερωτήσεις, κυρίως ανοιχτού τύπου για να ελέγξει κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι. Επίσης, η επίτευξη των στόχων διαπιστώνεται με την επικοινωνία και την συνεργασία των ομάδων. Να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, ανάλογα με τις δεξιότητες τους και να ενθουσιάζονται όταν η ομάδα καταφέρνει να ολοκληρώσει τη δραστηριότητα με επιτυχία. Η θετική ή όχι στάση που έχουν απέναντι στη χρήση των υπολογιστών και σε νέα λογισμικά που δεν έχουν ξαναχρησιμοποιήσει ( πχ το Wiki, ιστοσελίδα, ιστολόγιο).


β. Τελική
Η τελική αξιολόγηση γίνεται μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του σεναρίου με ένα επαναληπτικό φύλλο αξιολόγησης που θα περιλαμβάνει ασκήσεις και ερωτήσεις των κύριων μερών του σεναρίου. Επιπροσθέτως θα ακολουθήσει συζήτηση για τα σημεία που ασχολήθηκαν κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού σεναρίου για να ελεγχθεί κατά πόσο κατέκτησαν τους αρχικούς στόχους. Η επιλογή της συζήτησης προτείνεται γιατί δίνει την ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να παρουσιάσουν τη συμβολή τους σε όλη τη διαδικασία.


³8. Επέκταση της δραστηριότητας
  • Να φτιάξουν σε μακέτα τον γεωμορφολογικό χάρτη της Εύβοιας
  • Θα μπορούσαν να εκπονήσουν ένα project με θέμα «Το ποτάμι- μυθολογία» στα πλαίσια του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης.
  • Οι μαθητές, επίσης, θα μπορούσαν να  εκπονήσουν τις δραστηριότητες του  εκπαιδευτικού λογισμικού  « Γεωγραφία Ε’ και Στ’ Δημοτικού » στο μάθημα της Γεωγραφίας.




  • Βακαλούδη Δ.Α.,(2003): Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τις νέες τεχνολογίες θεωρία και πράξη. Αθήνα: Πατάκη


  • Ματσαγγούρας, Η., (1987): Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση: Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας κατά ομάδες. Αθήνα: Γρηγόρη

  • Πρέζας Π., (2003):Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικό Λογισμικό. Αθήνα: Κλειδάριθμος

  • Ράπτης, Α., Ράπτη, Α., (2001): Μάθηση και Διδασκαλία στην εποχή της Πληροφορίας: Ολική Προσέγγιση Τόμος Α΄. Αθήνα: Αριστοτέλη Ράπτη

·         Ερευνητική εργασία  για πρωτογενή τομέα – η Ρητίνη στη Β. Εύβοια Γραμματικός Κωνσταντίνος, Κρεμμυδά Ευμορφία, Βουρεξάκης Κωνσταντίνος
              

Τελευταία ημερομηνία επίσκεψης: 24/11/2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου