Εισηγήσεις σεμιναρίου

https://sites.google.com/site/senariabepipedoy/

Διδακτικός Σχεδιασμός και Τ.Π.Ε.

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Στις αγορές της Εύβοιας

ΤΙΤΛΟΣ: «Στις αγορές της Εύβοιας!»

 ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ:

Δασκάλα – Δημιουργός: Αυλωνίτη Ευαγγελία

Γνωστική περιοχή: Το σενάριο αφορά στο γνωστικό αντικείμενο των Μαθηματικών της Β΄ τάξης. Το μάθημα είναι συμβατό με το ΑΠΣ και το ΔΕΠΠΣ, διότι ο κεντρικός άξονας του σεναρίου αναφέρεται σε ενότητες που διδάσκονται στη Β΄ τάξη του δημοτικού σχολείου.
*      Ενότητα 2
Ø  Κεφάλαιο 11: «Γνωρίζω καλύτερα τα κέρματα του ευρώ»
Ø  Κεφάλαιο 12: «Υπολογίζω τα ρέστα»
*      Ενότητα 6
Ø  Κεφάλαιο 36: «Υπολογίζω ένα αποτέλεσμα και ελέγχω με κάθετη αφαίρεση με δανεικό (β)
Ø  Κεφάλαιο 40: «Γνωρίζω τα χαρτονομίσματα των 5,10,20,50 και 100 ευρώ»
Το συγκεκριμένο σενάριο διδασκαλίας είναι εμπνευσμένο από ολόκληρο το νομό Εύβοιας.

ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Καινοτομίες:
Ø  Σε αντίθεση με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, η προσέγγιση και επεξεργασία του θέματος γίνεται με τη χρήση του βιντεοπροβολέα. Επίσης χρησιμοποιείται το εργαστήριο πληροφορικής.
Ø  Ορισμένα φύλλα εργασίας προωθούν την ομαδοσυνεργατική μάθηση.
Ø  Γίνεται σύνδεση των Μαθηματικών με τη Γλώσσα, την Ιστορία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τα Εικαστικά, τη Μουσική και την Ευέλικτη Ζώνη.
Ø  Η σύνδεση του περιεχομένου με το νομό Εύβοιας ανταποκρίνεται σε όλους τους στόχους του Δ.Ε.Π.Π.Σ και του Α.Π.Σ.
Ø  Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σεναρίου θα αξιοποιηθούν ως επί το πλείστον διαδικτυακά εργαλεία Web 2.0. Μέσω αυτών των εργαλείων το στατικό ψηφιακό περιεχόμενο μετατρέπεται σε δυναμικό. Οι χρήστες αλληλεπιδρούν συνεχώς και συμμετέχουν ενεργά, παράγοντας όλοι μαζί ψηφιακό περιεχόμενο.
Ø  Χρησιμοποιούνται ήρωες στο σενάριο. Μέσα από τους διαλόγους τους επιτυγχάνεται η διδασκαλία του καινούριου γνωστικού αντικειμένου.
Ø  Χρησιμοποιούνται τα παρακάτω λογισμικά:

Στατικά λογισμικά:
*      Επεξεργασία κειμένου (Word)
*      Διαδίκτυο (Internet)
             
      Δυναμικά λογισμικά:
*      Hot Potatoes
*      Εννοιολογικοί χάρτες (Kidspiration)
*      Παρουσιάσεις (Prezi)
*      Παρουσιάσεις στη Google
*      Sumopaint
*      Υπολογιστικά φύλλα στη Google
*       Ιστοσελίδα Wiki
*      Ιστολόγιο (Blog)
*      Ιστοσελίδα
*      Λογισμικό Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Μαθηματικά Α΄-Β΄ Τάξης.

Παιδαγωγικά οφέλη από τη χρήση στατικών λογισμικών:
*      Επεξεργαστής κειμένου (Word): Ο επεξεργαστής κειμένου δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να γράψουν, επεξεργαστούν και μορφοποιήσουν ένα αρχείο κειμένου. Μέσω αυτού του λογισμικού έχουν τη δυνατότητα να συνεργαστούν σε ομάδες και να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους.
*      Διαδίκτυο (Internet): Μέσω του διαδικτύου οι μαθητές θα μπορούν να ανακαλύψουν νέες πληροφορίες και να έρθουν σε επαφή για πρώτη φορά με το Ιστολόγιο (blog), την Iστοσελίδα και την Ιστοσελίδα Wiki της τάξης τους.
Τα συγκεκριμένα λογισμικά παρά το στατικό τους χαρακτήρα αναδεικνύουν τον πολυτροπικό χαρακτήρα, αλληλοσυμπληρώνοντας τις δυνατότητές τους και επιτυγχάνουν την ολιστική μάθηση.

Παιδαγωγικά οφέλη από τη χρήση δυναμικών λογισμικών:
*      Hot Potatoes: Το Hot Potatoes είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτού λογισμικού, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν εύκολα διαδραστικές ασκήσεις πολλών και διαφορετικών τύπων, με τη μορφή ιστοσελίδων (html). Στη συνέχεια οι μαθητές μπορούν να έρθουν σε επαφή με αυτές τις ασκήσεις είτε μέσω του σχολικού εργαστηρίου είτε με σύνδεση στο διαδίκτυο. Στο συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να εργαστούν σε ασκήσεις αντιστοίχισης για να κατανοήσουν την αξία του ευρώ.
*      Εννοιολογικοί χάρτες (Kidspiration): Η εννοιολογική χαρτογράφηση προωθεί την εικονιστική και ενεργητική μάθηση. Αναπτύσσει τη δημιουργική και κριτική σκέψη των μαθητών. Οι γνώσεις τα κτοποιούνται και οπτικοποιούνται. Οι πληροφορίες ανασύρονται με πιο εύκολο τρόπο και δημιουργούνται νέες ιδέες, οι οποίες ενσωματώνονται στις προϋπάρχουσες γνώσεις. Είναι ένα μεθοδολογικό εργαλείο, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στην αξιολόγηση της γνώσης. Μας δίνεται η δυνατότητα να εισάγουμε γραφικά και ήχο. Στο συγκεκριμένο σενάριο χρησιμοποιείται το Kidspiration, το οποίο αναφέρεται σε παιδιά ηλικίας μέχρι 8 ετών. Οι μαθητές θα προβούν σε αγορές διαφόρων προϊόντων, χρησιμοποιώντας τα κέρματα του ευρώ.
*      Παρουσιάσεις (Prezi): Με αυτό το λογισμικό οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν εντυπωσιακές παρουσιάσεις, οι οποίες συνδυάζουν από τη μία πλευρά πολυμεσικό υλικό (κείμενο, εικόνες, βίντεο) και από την άλλη πλευρά τη μη γραμμική οργάνωση των πληροφοριών και την αλληλεπίδραση με το χρήστη. Στο συγκεκριμένο σενάριο παρουσιάζονται μέσω του συγκεκριμένου λογισμικού τα κέρματα του ευρώ και η αξία τους.
*      Παρουσιάσεις στη Google: Οι συγκεκριμένες παρουσιάσεις σε αντίθεση με τις παρουσιάσεις στο Power Point είναι πιο ελκυστικές και περισσότερο βοηθητικές. Οι μαθητές έχουν πρόσβαση ανά πάσα ώρα και στιγμή, βλέποντας εκπαιδευτικό υλικό, εφόσον είναι συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο. Σε αυτό το σενάριο μας βοηθούν να παρουσιάσουμε διαλόγους ανάμεσα στους ήρωες.
*      Sumopaint: Το συγκεκριμένο πρόγραμμα χρησιμοποιείται έναντι της απλής ζωγραφικής, επειδή διαθέτει απεριόριστες επιλογές καλλιτεχνικής παρέμβασης και μπορείς να εργαστείς σε αυτό όταν είσαι συνδεδεμένος στο Διαδίκτυο. Δε χρειάζεται να το κατεβάσεις στον υπολογιστή σου. Στο συγκεκριμένο σενάριο χρησιμοποιείται  για να εκφραστούν οι μαθητές καλλιτεχνικά.
*      Υπολογιστικά φύλλα στη Google: Τα συγκεκριμένα υπολογιστικά φύλλα είναι εύκολα προσβάσιμα μέσω του Διαδικτύου και χρησιμοποιούνται ως επί το πλείστον στα Μαθηματικά. Στο συγκεκριμένο σενάριο μας χρησιμεύουν στην κατασκευή Φύλλων Εργασίας για οργάνωση και επεξεργασία αριθμητικών δεδομένων.
*       Ιστοσελίδα Wiki: Το Wiki είναι μια ιστοσελίδα, στην οποία οι χρήστες (στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές), που τους έχει δοθεί η δυνατότητα, μπορούν να συνεργάζονται και να τροποποιούν το κείμενο ως προς την αισθητική και το περιεχόμενο. Τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η συνεργασία των μαθητών, η προσβασιμότητα, η επικοινωνία και η ελεύθερη διαμόρφωση. Ως προς την εκπαιδευτική χρήση προωθεί την αύξηση της μάθησης, τη σχεδίαση δραστηριοτήτων, την αλληλεπίδραση μαθητών και εκπαιδευτικού, το νέο τρόπο μάθησης, την ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων, την ανάρτηση παιδαγωγικού υλικού, το σχολιασμό και την αξιολόγηση των εργασιών των μαθητών και τέλος τη συζήτηση και την επικοινωνία. Στο συγκεκριμένο σενάριο το Wiki θα χρησιμοποιηθεί για να γίνει η συνολική παρουσίαση του σεναρίου και ορισμένα Φύλλα Εργασίας. Επίσης θα οργανώσει τη διδακτική ροή και θα εμπλέξει τους διδακτικούς χειρισμούς και την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών της τάξης και άλλων σχολείων.
*      Ιστολόγιο (blog): Το ιστολόγιο είναι ένας οργανωμένος και συνεχώς ανανεούμενος διαδικτυακός χώρος δημοσίευσης σειράς πληροφοριών. Οι πληροφορίες τοποθετούνται σε χρονολογική σειρά. Ο κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα να δημοσιεύει κείμενο και ψηφιακό υλικό, ενώ οι άλλοι χρήστες μπορούν να τα σχολιάσουν. Είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο μαθητικής και εκπαιδευτικής παρέμβασης μέσω σχολιασμών αλλά και οργανωμένου φορέα ψυχαγωγίας στα πλαίσια παιδαγωγικής αμοιβής. Στο συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο, το ιστολόγιο, το οποίο έχει τίτλο «Β΄ Τάξη 2ου Δημοτικού Σχολείου Ερέτριας και υπότιτλο «Στις αγορές της Εύβοιας», δίνει την ευκαιρία στους μαθητές αλλά και σε άλλους χρήστες (γονείς, εκπαιδευτική κοινότητα, τοπική κοινωνία) να εμπλακούν και να ενημερωθούν για το περιεχόμενο. Αποτελεί στοιχείο άντλησης γνώσεων μέσω σχετικών αναρτήσεων. Το περιεχόμενο αυτό έχει και χαρακτήρα ψυχαγωγικό. Οι μαθητές μέσα από αυτή τη διαδρομή περνούν ευχάριστα την ώρα τους παίζοντας διάφορα παιχνίδια, σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο και ακούγοντας εύηχα τραγούδια.

*      Ιστοσελίδα: Η εκπαιδευτικός σχεδιάζει και υλοποιεί την ιστοσελίδα και παράλληλα είναι σε συνεχή επαφή με τους μαθητές της. Τους καθοδηγεί, τους εμπλέκει στην όλη διαδικασία και τους αναθέτει δραστηριότητες. Ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να συνδεθεί με την ιστοσελίδα οποιαδήποτε στιγμή το θελήσει, ακόμα και από το σπίτι με τη χρήση του Διαδικτύου, και να λάβει εκπαιδευτικό υλικό. Από την άλλη πλευρά ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει το εκπαιδευτικό του υλικό σε μαθητές και γονείς. Με αυτόν τον τρόπο οικοδομείται μια σχέση συνεργασίας ανάμεσα σε εκπαιδευτικό και μαθητές-γονείς, η οποία είναι πολύ σημαντική για την πρόοδο και την εξέλιξη των μαθητών. Η ιστοσελίδα, η οποία έχει δημιουργηθεί για το συγκεκριμένο σενάριο έχει τίτλο «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ 2013, ΠΕ70» και υπότιτλο «Ώρα για μάθημα: Παιδιά, πάμε στην Εύβοια;». Εκεί οι μαθητές θα βρίσκουν το απαραίτητο υλικό που χρειάζονται για να ενημερωθούν και να επιλύσουν τις διάφορες δραστηριότητες του σεναρίου. Για να κατασκευαστεί η συγκεκριμένη ιστοσελίδα συνεργαστήκαμε ως κοινότητα μάθησης μέσα από ένα κοινό πρότυπο, το οποίο επιλέξαμε με τα παρακάτω κριτήρια:
1)    Ευκρινές και ευκολονόητο περιεχόμενο.
2)    Όμορφη αισθητική.
3)    Χώρος έκθεσης φωτογραφιών.
*      Λογισμικό Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Α΄- Β΄ Τάξης: Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τα ευρώ και επιλύουν διάφορες διαδραστικές δραστηριότητες.






Προστιθέμενη αξία:
Σημαντική συμβολή των Τ.Π.Ε κατά τη διάρκεια της   διδασκαλίας είναι:
*      Απαιτείται ο δάσκαλος να έχει κριτικές και δημιουργικές δυνατότητες χρήσης Web 2.0. Θα πρέπει να είναι σχεδιαστής και δημιουργός. Σε περίπτωση που οι μαθητές δυσκολευτούν κατά τη διάρκεια της χρήσης των εργαλείων Web 2.0, ο δάσκαλος έχει βοηθητικό ρόλο.
*      Η συμμετοχή όλων των μαθητών της τάξης, ακόμα και αυτών που παλαιότερα με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας δε συμμετείχαν. Ειδικότερα οι συγκεκριμένοι μαθητές μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας  αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης. Δε μένουν αμέτοχοι και απλοί παρατηρητές όπως συνέβαινε στην άμεση διδασκαλία μέσω του σχολικού βιβλίου.
*      Οι μαθητές, χρησιμοποιώντας το Διαδίκτυο, αναζητούν πληθώρα πληροφοριών ξοδεύοντας λιγότερο χρόνο, από το να ψάχνουν σε βιβλιοθήκες. Συγκεκριμένα στην περίπτωση του Διαδικτύου υπάρχουν υπερσύνδεσμοι που διευκολύνουν την αναζήτηση, ενώ στην περίπτωση των βιβλιοθηκών ο μαθητής πρέπει να αναζητήσει ο ίδιος σχετικά βιβλία.
*      Το λογισμικό επεξεργασίας κειμένου δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργήσουν ευπαρουσίαστα κείμενα.
*      Τα δυναμικά λογισμικά προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες.
*      Δίνεται κίνητρο στους μαθητές, καθώς οι πληροφορίες παρουσιάζονται πολυτροπικά με ενδιαφέρων και παιγνιώδη τρόπο.
*      Τα δυναμικά λογισμικά (π.χ. Hotpotatoes, Kidspiration) παρέχουν άμεση ανατροφοδότηση στο μαθητή, με αποτέλεσμα ο ίδιος να αντιλαμβάνεται το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του.




Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα:
Ως προς την τεχνολογία:
Ορισμένοι μαθητές δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τα στατικά και δυναμικά λογισμικά, οπότε ενδεχομένως να χρειαστεί περισσότερος χρόνος από τον προβλεπόμενο. Επίσης υπάρχει η πιθανότητα να δυσκολευτούν στη χρήση των εργαλείων Web 2.0, καθώς μέχρι τώρα τους ήταν άγνωστα.
Ως προς την ομαδικότητα:
Οι μαθητές υπάρχει πιθανότητα να μην συνεργαστούν με την ομάδα τους σε διάφορες δραστηριότητες με τον επιθυμητό τρόπο.
Αντιμετώπιση:
          Για τους προαναφερθέντες λόγους ο δάσκαλος της τάξης θα πρέπει να οργανώνει, να συντονίζει και να δίνει σωστές κατευθύνσεις στις κινήσεις των μαθητών όσον αφορά το χειρισμό των λογισμικών. Θα πρέπει να τους παρέχει σαφείς και επεξηγηματικές οδηγίες για να κατανοήσουν οι μαθητές τι ακριβώς πρέπει να κάνουν, ώστε να μην σπαταληθεί άσκοπα ο πολύτιμος χρόνος.

ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Σε ποιους απευθύνεται: Το συγκεκριμένο σενάριο απευθύνεται σε μαθητές Β΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου.

Χρόνος υλοποίησης: Το σενάριο θα ολοκληρωθεί σε 8 διδακτικές ώρες.

Χώρος υλοποίησης:
*      Το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου με το βιντεοπροβολέα και τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
*      Η σχολική αίθουσα με το βιντεοπροβολέα.





Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών:
Ως προς το γνωστικό αντικείμενο
*      Κεφάλαιο 11
Ø  Η έννοια του μισού.
Ø  Να αντιστοιχίζουν αθροίσματα στην αριθμογραμμή.
Ø  Να μπορούν να κάνουν νοερούς υπολογισμούς μέσα στην εκατοντάδα.
Ø  Να μπορούν να συγκρίνουν αριθμούς στην εκατοντάδα και να  υπολογίζουν τη διαφορά.
*      Κεφάλαιο 12
Ø  Ανταλλαγές του ευρώ με κέρματα ίσης αξίας.
Ø  Νοεροί υπολογισμοί σε αριθμούς μέχρι το 100.
*      Κεφάλαιο 36
Ø  Να αναλύουν και να συνθέτουν διψήφιους με βάση τη δεκάδα.
Ø  Να κάνουν ανταλλαγές μονάδων, δεκάδων, εκατοντάδων με και χωρίς εποπτικό υλικό.
Ø  Να φτιάχνουν προβλήματα με προϋποθέσεις.
*      Κεφάλαιο 40
Ø  Να βρίσκουν τα ρέστα ή το ποσό που λείπει για να συμπληρωθεί ένα χρηματικό ποσό.
Ø  Η έννοια του μισού και του διπλάσιου, του κιλού και του μισού κιλού.
Ø  Να χρησιμοποιούν τη ζωγραφική για να μοντελοποιούν και να λύνουν ένα πρόβλημα.
Ø  Να κάνουν ανταλλαγές με δεκάδες και μονάδες.






Ως προς τη χρήση των Τ.Π.Ε
*      Γνώση βασικών δεξιοτήτων χρήσης Η/Υ
*      Γνώση βασικών δεξιοτήτων στη χρήση των λογισμικών γενικής χρήσης επεξεργασίας κειμένου (Word), λογιστικών φύλλων (Excel).
*      Γνώση βασικών δεξιοτήτων στη χρήση των λογισμικών ειδικής χρήσης (Hot Potatoes, Kidspiration).
*      Εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση  του Διαδικτύου.

Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:
*      Σχολικό εγχειρίδιο
*      Φύλλα εργασίας
*      Εκτυπωτής
*      Κέρματα και χαρτονομίσματα του ευρώ, τα οποία βρίσκονται στο πίσω μέρος του σχολικού βιβλίου.
*      Ηλεκτρονικοί υπολογιστές
*      Λογισμικά γενικής χρήσης (Word)
*      Λογισμικά διαδικτυακής χρήσης
*      Εκπαιδευτικά διαδραστικά παιχνίδια
*      Διαδίκτυο με ικανοποιητική ταχύτητα

Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης- κοινότητας μάθησης:
     Κατά τη διάρκεια του σεναρίου οι μαθητές θα εργαστούν με  τους παρακάτω τρόπους:
*      Ατομικά
*      Όλη η τάξη μαζί
*      Ομαδοσυνεργατικά (ομάδες των 2 ατόμων, ομάδες των 4 ατόμων). Οι μαθητές στα Φύλλα Εργασίας γράφουν το όνομα της ομάδας τους, το οποίο έχουν εμπνευστεί μέσα από το ομαδικό πνεύμα και τη συζήτηση.


Κατά τη διάρκεια εργασίας των μαθητών ο δάσκαλος της τάξης βοηθάει τους μαθητές, τους εμψυχώνει και τους ενισχύει σε περίπτωση που δυσκολεύονται, καθοδηγεί, υποστηρίζει και δίνει σαφείς οδηγίες. Σε περίπτωση που ερωτηθεί από τους μαθητές για να δώσει λύσεις, εκείνος τους παροτρύνει  μέσα από δικές του ερωτήσεις, να ανακαλύψουν τη σωστή απάντηση.
Επιπλέον ο δάσκαλος πρέπει να εδραιώσει το αίσθημα ασφάλειας στους μαθητές και τις οικογένειές τους,  επειδή όλα όσα κάνουν οι μαθητές αναρτώνται στο Διαδίκτυο. Το συγκεκριμένο λογισμικό πρέπει να αξιοποιηθεί σωστά από τους μαθητές, όταν εκείνοι εργάζονται το σπίτι. Ο δάσκαλος θα πρέπει να τους δώσει σαφείς οδηγίες για την πραγματοποίηση της εργασίας τους για να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτό μπορεί να γίνει χωρίζοντας ο δάσκαλος τους μαθητές σε ομάδες των δύο και αναθέτοντάς τους ένα Φύλλο Εργασίας κατ΄ οίκον.

ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ - ΣΤΟΧΟΙ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

 Γενικός σκοπός: Οι μαθητές να γνωρίσουν τα παλιά και σύγχρονα κέρματα και χαρτονομίσματα και να μπορούν με ευκολία να ανταποκρίνονται στις καθημερινές τους συναλλαγές.

ΣΤΟΧΟΙ
 Σ1. Γνωστικοί στόχοι:
*      Κεφάλαιο 11
Ø  Να γνωρίσουν όλα τα κέρματα του ευρώ και να κάνουν ανταλλαγές.(2ο Φ.Ε, 3ο Φ.Ε, 8ο Φ.Ε).
*      Κεφάλαιο 12
Ø  Να χρησιμοποιούν τα κέρματα του ευρώ στις καθημερινές τους συναλλαγές ελέγχοντας τα ρέστα (4ο Φ.Ε, 5ο Φ.Ε, 6ο Φ.Ε, 7ο Φ.Ε, 12ο Φ.Ε).



*      Κεφάλαιο 36
Ø  Να κατανοήσουν τον αλγόριθμο της κάθετης αφαίρεσης με δανεικό και να τον χρησιμοποιήσουν ως μια από τις στρατηγικές υπολογισμού αποτελέσματος (5ο Φ.Ε, 6ο Φ.Ε, 7ο Φ.Ε, 8ο Φ.Ε, 9ο Φ.Ε, 10ο Φ.Ε, 11ο Φ.Ε, 12ο Φ.Ε, 13ο Φ.Ε)
*      Κεφάλαιο 40
Ø  Να αναπτύξουν διάφορες στρατηγικές επίλυσης προβλήματος σε καταστάσεις που απαιτούν ανταλλαγές με χαρτονομίσματα και κέρματα του ευρώ (9ο Φ.Ε, 10ο Φ.Ε, 11ο Φ.Ε, 12ο Φ.Ε, 13ο Φ.Ε).

Σ2. Στόχοι σε επίπεδο δεξιοτήτων:
*      Να μπορούν να συνεργάζονται σε ομάδες των δύο και των τεσσάρων ατόμων (όλες οι δραστηριότητες).
*      Να αντιλαμβάνονται την αξία των κερμάτων-χαρτονομισμάτων (όλες οι δραστηριότητες).
*      Να τα χρησιμοποιούν με ευχέρεια στις καθημερινές τους συναλλαγές (όλες οι δραστηριότητες).
*      Να εκτιμούν-αξιολογούν την αγοραστική αξία των προϊόντων (όλες οι δραστηριότητες).

 Σ3. Στόχοι σε επίπεδο στάσεων:
*      Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στα Μαθηματικά μέσω του παιγνιώδη τρόπου, που προωθούν οι Τ.Π.Ε. (εκπαιδευτικά παιχνίδια)
*      Να αισθανθούν την ανάγκη σεβασμού του συμμαθητή τους και να αντιληφθούν την αξία της ομάδας και της συνεργασίας (ομαδοσυνεργατικά φύλλα εργασίας)
*      Να αξιολογούν την αναγκαιότητα των προϊόντων και να αποφεύγουν την υπερκατανάλωση.


 Σ4. Στόχοι ως προς τις Τ.Π.Ε:
*      Να εξοικειωθούν περισσότερο με τα προαναφερθέντα λογισμικά γενικής και ειδικής χρήσης και να αντιληφθούν την σπουδαιότητά τους σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο μάθησης.

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ   -  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Παρουσίαση ροής – εφαρμογής των δραστηριοτήτων

1η Διδακτική ώρα: Τι να έχει μέσα ο φάκελος;
Η πρώτη διδακτική ώρα στο wiki ξεκινάει με το γράμμα της γιαγιάς Ειρήνης, το οποίο στέλνει από την Κάρυστο με προορισμό την Αιδηψό.  Παραλήπτης είναι η εγγονή της, η Λένα, η οποία μένει εκεί μαζί με τους γονείς της, τον Πέτρο και την Κατερίνα. Πάνω στο φάκελο υπάρχει ένα γραμματόσημο, το οποίο αναπαριστά τις δύο όψεις ενός αρχαίου νομίσματος. Το γραμματόσημο αποτελεί με αυτόν τον τρόπο αφόρμηση για να ξεκινήσει ένας διάλογος μεταξύ της Λένας και του μπαμπά της, όσον αφορά τα αρχαία νομίσματα και τις δραχμές. Οι μαθητές πηγαίνουν στην ιστοσελίδα και παρατηρούν στη σελίδα «Νομίσματα» τα αρχαία νομίσματα και τις δραχμές. Ο φάκελος εκτός από  το γράμμα περιέχει και ένα δώρο της γιαγιάς για τα γενέθλια της Λένας. Το δώρο είναι ένα πορτοφόλι, ο Άκης Πορτοφολάκης, το οποίο θα τη βοηθήσει στις καθημερινές της συναλλαγές. Οι μαθητές μπαίνουν στο ιστολόγιο (blog) στην σελίδα « Ήρωες» για να τους γνωρίσουν.

2η Διδακτική ώρα: Μου φτάνουν τα χρήματα;
 Η οικογένεια αποφασίζει να πάει ένα ταξίδι στην Κάρυστο για να επισκεφθεί τη γιαγιά. Η Λένα ετοιμάζει τη λίστα με τα πράγματα που θα χρειαστεί για να πάρει μαζί της. Οι μαθητές στη συγκεκριμένη σελίδα του wiki καλούνται να συμπληρώσουν σε ομάδες των δύο ατόμων το 1ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο περιέχει έναν σχετικό ημιδομημένο χάρτη. Στη συνέχεια ακολουθούν δύο παρουσιάσεις με θέμα «Τα κέρματα του ευρώ» και «Η αξία των κερμάτων του ευρώ» αντίστοιχα. Δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές, μπαίνοντας στο ιστολόγιο (blog) να πληροφορηθούν για τα διάφορα αρχαία νομίσματα, παρακολουθώντας το σχετικό βίντεο. Πραγματοποιείται σχετική συζήτηση. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων και εργάζονται στο 2ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο είναι κατασκευασμένο στο πρόγραμμα Hot Potatoes. Έπειτα ακολουθεί ένας διάλογος μεταξύ του Πορτοφολάκη και της Λένας, ο οποίος εξηγεί στους μαθητές την εκτίμηση των κερμάτων. Είναι κατασκευασμένος με την παρουσίαση της Google. Αφού οι μαθητές κατανοήσουν την έννοια της εκτίμησης, εργάζονται ανά δύο στο 3o Φύλλο Εργασίας, το οποίο έχει δημιουργηθεί στο Υπολογιστικό Φύλλο της Google .

3η Διδακτική ώρα: Λένα, έχεις ρέστα!
Η οικογένεια ξεκινάει το ταξίδι με το αυτοκίνητο της. Κάνει μια στάση στο φούρνο της γειτονιάς, για να προμηθευτεί η Λένα ένα κουλούρι για το δρόμο. Εκεί ακολουθεί η πρώτη συναλλαγή στη σελίδα του wiki. Στη συνέχεια γίνεται η επόμενη στάση στο Προκόπι Εύβοιας, όπου εκεί η Λένα μαζί με τον Πορτοφολάκη αγοράζουν ένα χυμό από το περίπτερο. Μέσα από τη συναλλαγή τα παιδιά μαθαίνουν τι είναι τα ρέστα.

4η Διδακτική ώρα: Ελάτε να αγοράσουμε δώρα!
Σε αυτή τη διδακτική ώρα οι μαθητές, αφού έχουν κατανοήσει από την προηγούμενη διδακτική ώρα τι είναι τα ρέστα, καλούνται σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων να συμπληρώσουν στο wiki τους ημιδομημένους εννοιολογικούς χάρτες (4o, 5o, 6o, 7o Φύλλο Εργασίας). Έπειτα η Λένα με την οικογένεια της φτάνει στην πόλη της Χαλκίδας! Εκεί πηγαίνουν σε ένα βιβλιοπωλείο για να αγοράσουν ένα βιβλίο μαγειρικής, δώρο για τη γιαγιά. Οι μαθητές θα πρέπει να βοηθήσουν τη Λένα στη συναλλαγή της, συμπληρώνοντας σε ομάδες των δύο ατόμων το 8ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο είναι κατασκευασμένο στο Υπολογιστικό Φύλλο της Google.




5η Διδακτική ώρα: Χρήματα από χαρτί!
Κατά την 5η διδακτική ώρα παρουσιάζεται στους μαθητές ένα Prezi για να γνωρίσουν τα χαρτονομίσματα του ευρώ και την αξία τους. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σχετικά βίντεο για τα αρχαία χαρτονομίσματα και τις δραχμές, μπαίνοντας στο Ιστολόγιο της τάξης. Τελειώνοντας τη συγκεκριμένη διδακτική ώρα, οι μαθητές επισκέπτονται το ιστολόγιο  και παίζουν ένα παιχνίδι.

6η Διδακτική ώρα: Στο εμπορικό κατάστημα ρούχων!
Σε αυτή τη διδακτική ώρα η Λένα μαζί με τη οικογένειά της και τον Πορτοφολάκη πηγαίνει στα καταστήματα της Χαλκίδας για να κάνει τις αγορές της. Οι μαθητές επισκέπτονται την ιστοσελίδα της τάξης για να γνωρίσουν κάποια από τα καταστήματα της Χαλκίδας. Ακολουθεί σχετική συζήτηση. Ρωτάμε τους μαθητές αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά τα μαγαζιά για να κάνουν τις αγορές τους, τι ψώνισαν και πως έκαναν τις συναλλαγές τους. Έπειτα οι μαθητές στο wiki εργάζονται στο 9ο Φύλλο Εργασίας σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, το οποίο είναι κατασκευασμένο στον επεξεργαστή κειμένου.

7η Διδακτική ώρα: Βόλτα στην Ερέτρια!
Η οικογένεια φεύγει από την πόλη της Χαλκίδας και πηγαίνει προς την Κάρυστο, κάνοντας όμως μια τελευταία στάση στην Ερέτρια για φαγητό και καφέ! Οι μαθητές θα εργαστούν στο wiki σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων στο 10ο Φύλλο Εργασίας και 11ο Φύλλο Εργασίας, τα οποία είναι κατασκευασμένα στον επεξεργαστή κειμένου. Επισκέπτονται το ιστολόγιο (blog) και παίζουν ένα παιχνίδι.

8η Διδακτική ώρα: Το καλάθι της γιαγιάς!
Η οικογένεια φτάνει στον τελικό προορισμό της, την Κάρυστο και συναντά από κοντά τη γιαγιά! Η γιαγιά ζητάει την επόμενη μέρα από την εγγονή της να πάνε στη λαϊκή αγορά για να  τη βοηθήσει με τα ψώνια. Οι μαθητές επισκέπτονται το ιστολόγιο της τάξης και ακούν ένα σχετικό τραγούδι. Στη συνέχεια επισκέπτονται την ιστοσελίδα της τάξης και μαθαίνουν για τις λαϊκές αγορές της Εύβοιας καθώς και για τα προϊόντα. Χρησιμοποιώντας το λογισμικό sumopaint, ζωγραφίζουν τα αγαπημένα τους φρούτα και λαχανικά. Οι μαθητές βοηθούν τη Λένα και τη γιαγιά της στις συναλλαγές στη λαϊκή αγορά, συμπληρώνοντας στο wiki σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων το 12ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο είναι κατασκευασμένο στον επεξεργαστή κειμένου και αποτελεί μέσο της τελικής αξιολόγησης. Έπειτα, επισκέπτονται την ιστοσελίδα της τάξης και βλέπουν διάφορες υπεραγορές και τοπικά προϊόντα του νομού. Συζητούν για τη συμβολή τους στην υγιεινή μας διατροφή και βοηθούν τη γιαγιά και τη Λένα στις αγορές τους κάνοντας το 13ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο είναι κατασκευασμένο στον επεξεργαστή κειμένου και αποτελεί μέσο της τελικής αξιολόγησης. Επιπλέον εργάζονται στο 14ο Φύλλο Εργασίας, το οποίο είναι κατασκευασμένο στο Hot Potatoes. Τέλος οι μαθητές μπαίνουν στο Λογισμικό Μαθηματικών Α΄-Β΄ Τάξης και ανακεφαλαιώνουν όσα έχουν διδαχθεί στις προηγούμενες διδακτικές ενότητες, παίζοντας διαδραστικά παιχνίδια.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


Αρχική αξιολόγηση-διόρθωση σεναρίου
Αυτή γίνεται από τον επιμορφωτή μας κ. Δρ. Δημήτριο Μητάκο στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β΄ επιπέδου. Αυτή η αξιολόγηση απευθύνεται σε επίπεδο δυναμικό, αισθητικό και λειτουργικό και λαμβάνει χώρα σε δύο τουλάχιστον φάσεις.

Αξιολόγηση μαθητών

Η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει σε τρία στάδια:
α)Διαγνωστική αξιολόγηση: ελέγχεται η προϋπάρχουσα γνώση των μαθητών με τα παρακάτω Φύλλα Εργασίας που δίνονται στους μαθητές (2ο Φ.Ε, 4ο Φ.Ε, 5ο Φ.Ε, 6ο Φ.Ε, 7ο Φ.Ε).
β)Διαμορφωτική αξιολόγηση: εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια του διδακτικού σχεδιασμού, με όλα τα Φύλλα Εργασίας που δίνονται στους μαθητές.
γ)Τελική αξιολόγηση: πραγματοποιείται στο τέλος του διδακτικού σχεδιασμού, με τα Φύλλα Εργασίας που δίνονται στους μαθητές.(12o Φ.Ε, 13ο Φ.Ε, 14ο Φ.Ε).


Μεταγνωστική αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση
Η εκπαιδευτικός, εκτός από την αξιολόγηση των μαθητών της, είναι πολύ σημαντικό να αξιολογήσει και το δικό της εκπαιδευτικό έργο. Τελειώνοντας την εφαρμογή του συγκεκριμένου σεναρίου θα πρέπει να σκεφτεί και να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:
1)    Η διδασκαλία επιτεύχθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό;
2)    Ήταν κατάλληλα τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν;
3)    Οι στόχοι που τέθηκαν ήταν κατάλληλοι;
4)    Επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό;
5)    Το σενάριο ολοκληρώθηκε στον προβλεπόμενο χρόνο;
6)    Οι μαθητές συνεργάστηκαν ικανοποιητικά;
7)    Οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού ήταν αρμονικές;

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Το συγκεκριμένο σενάριο υπάρχει η δυνατότητα να το επεξεργαστεί κάποιος, αλλάζοντας τα στοιχεία που αναφέρονται στο τοπικό περιεχόμενο του νομού Εύβοιας και προσαρμόζοντας το κατάλληλα σε άλλο τοπικό περιεχόμενο. Επιπροσθέτως ο δάσκαλος, για να κάνει τους μαθητές του ακόμα πιο ενεργούς και να τους αναπτύξει το αίσθημα της υπευθυνότητας, μπορεί να ορίσει μια ομάδα μαθητών, η οποία θα είναι υπεύθυνη διαχείρισης του Wiki, μια άλλη ομάδα υπεύθυνη διαχείρισης του blog και μια άλλη ομάδα υπεύθυνη διαχείρισης της Ιστοσελίδας. Η κάθε ομάδα δηλαδή θα ελέγχει τι δημοσιεύεται κάθε φορά στα προαναφερόμενα δυναμικά λογισμικά και μέσω διαλόγου και σκέψης θα κρίνει αν είναι κατάλληλα προς δημοσίευση.
Επίσης με την αφορμή αυτών των οκτώ διδακτικών ωρών δημιουργούνται εργαλεία, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν όλη τη σχολική χρονιά και θα υπάρχουν στη σχολική παρακαταθήκη για τις επόμενες σχολικές χρονιές.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ø  Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών
Ø  ΥΠΕΠΘ (2008) Μαθηματικά Β’ Δημοτικού (Βιβλίο Μαθητή α΄-β΄ τεύχος), Αθήνα. ΟΕΔΒ
Ø  ΥΠΕΠΘ (2008) Μαθηματικά Β’ Δημοτικού (Τετράδιο εργασιών α΄-γ΄ τεύχος), Αθήνα ΟΕΔΒ
Ø  ΥΠΕΠΘ (2008) Μαθηματικά Β’ Δημοτικού (Βιβλίο Δασκάλου), Αθήνα. ΟΕΔΒ
Ø  Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (2010) Ερέτρια, Ματιές σε μια αρχαία πόλη. Αθήνα: Κάπον

ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙA

Ø  www.e-karystos.gr (20-11-13)
Ø  www.eviaportal.gr (15-11-13)
Ø  www.sch.gr (10-11-13)
Ø  www.dimos-xalkideon.gr (12-11-13)
Ø  www.servitoros.gr (14-11-13)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου